Platbodem Forum

Volledige versie: box invaren: hoe doe je dat?
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo 
Ik ben nieuw op dit Forum. Mijn Grundel heb ik ook nog maar kort. Dus alle tips zijn welkom, ook de meest eenvoudige. 
Het invaren in de box vind ik erg lastig. Vooral met zijwind. (Er is maar een paar cm speling, en ik kan zeker geen zwaard steken)
Meestal raakt één van de aanvaringsklampen een paal van de box.  De snelheid is dan uit het schip, maar de draaiing blijft. Een goede stootwil voorop en het glanzende polyester van de buurman, zorgen dat het schip stopt met draaien. Daarna kan ik verder naar binnen varen. Geen mooie oplossing.
Bij harde zijwind draai ik in de haven, zodat ik tegen de wind in aan kom varen. Dat is beter dan voor de wind aan komen varen en draaien.

Hoe varen jullie de box in? 

Hartelijke groet, Martin
De Verwondering 8,5m Gipon Grundel 
Noordergat, Lauwersoog.

[attachment=1481]
Een platbodem drift nu eenmaal, dus langzaam een paal raken is helemaal niet erg. Als er maar geen snelheid (energie) in zit en een fender tussen zit.
Hoi Martin,

Welkom op het forum.
Boxen vind ik eigenlijk on dingen, maar in veel jachthavens is het niet anders.
Met een scherpjacht draai je om het midden van de boot en lig je gelijk mooi voor en verlijer je nauwelijks.
Met een platbodem (zonder zwaard) draai je om de kop en dweilt alles ook nog eens na.
Met een kade is dat fantastisch, een kwestie van stootwillen ophangen en er tegen aan dweilen, maar een box in draaien lukt dan niet als het niet 2 meter te breed is.
Mijn ervaring is dus om juist het contact met een paal of een ander schip op te zoeken en zorgen voor een dikke stootwil er tussen.
Op een boot een dikke ronde bol en op een paal een dikke worst die je met twee lijnen horizontaal houd.
Dan kun je daar een landvast om leggen en de boot eerst recht voor de box leggen om vervolgens in te varen.
Het nadeel van een paal is natuurlijk dat die stootwil nooit op zijn plek blijft.

Wil je je ook nog voorstellen in de afdeling ‘even voorstellen’?
Ik ben wel benieuwd naar je boot en wat je er mee doet.
Tja, iedereen heeft daar zo zijn eigen manieren voor. Touwen om als je je schip eenmaal tussen de palen hebt gemikt je wat af te remmen in de tocht naar de box van de buurman, bekleding met stootkussens van de palen waar je tussendoor moet zijn oplossingen die je ook wel ziet. Of een fuik van touw waar je in vaart, maar of dat werkt voor een platbodem?  Maar vooral zorgen dat je geen schade maakt doordat je niet in control bent door teveel snelheid. Het maakt ook nog uit of je alleen bent of dat er meer bemensing aan boord is. In dit geval maken vele handen het makkelijker. Snel een paal aan loefzijde grijpen met een landvast helpt vast ook. Maar ik vaar al weer een aantal jaren vrijwel niet meer...

Welkom op het forum.
Hallo Martin,

Wij liggen vlakbij in het Lauwersgat, die boxen zijn wel breder, maar de buis van het "vingersteiger" loopt tot net halverwege het schip.
Mijn vrouw houdt altijd wat gang in de boot en geeft op het laatste moment een dot gas achteruit, dan liggen we stil. Op de kop heb ik een stootwil hangen en sinds kort heb ik een paar landvasten aan de vingersteiger geknoopt, dan is het een kwestie van lussen op de bolders en hij ligt. Daarna leg ik de kop nog vast.
Hoi Martin , welkom op dit forum, waar je naast vaartips veel waardevolle info over het varen met en het onderhoud van je scheepje kunt vinden. Mooi scheepje hebben jullie, zo te zien! Wie is de ontwerper en waar is ze gebouwd? Heb je die info? Zelf varen we al 15 jaren met een 8.5 Grundel. Fijne scheepjes met ontzettend veel ruimte, vinden wij. Nu je vraag.. Het invaren van een (nauwe) box met een platbodem is lastig zoals je hierboven al kunt lezen en je zelf ook ervaart. Met (harde) zijwind soms bijna niet te doen. De eerste grundels hadden geen doorlopende scheg onder het vlak. Het aanbrengen van zo'n scheg bracht oa verbetering in het kunnen manoeuvreren.. De tips die hierboven staan aangegeven helpen je ongetwijfeld. Als je alleen aan boord bent is het m.i. niet te doen om bij harde zijwind een nauwe box in te varen. Wij liggen nu al jaren aan een langswal - uiterst plezierig om aan te leggen. We hebben ook jaren in een ruime (!) box gelegen. Ook bij harde zijwind kon ik ,alleen aan boord zijnde, de box (meestal) goed invaren. Ik zorgde voor voldoende vaart zodat het scheepje goed stuurbaar bleef! Daarna bij het invaren van de box tijdig met veel gas in de achteruit. Het scheepje kwam dan ruim op tijd tot stilliggen. Aan weerszijden van de box waren van de palen naar de steiger lijnen aangebracht waar mbv een pikhaak het scheepje gemakkelijk onder controle kon worden gehouden. Op maat gemaakte lijnen die vast aan de wal en aan de palen waren bevestigd maakten het vastleggen tot een peulenschil. Ook heb ik een poosje geëxperimenteerd met een lus die mee gleed over één van de lijnen die van paal naar de steiger waren gespannen. Als je wegvaart zorg je er voor dat deze lus meegetrokken wordt naar de ingang van de box (de betreffende paal). Bij het invaren kan je maatje met een pikhaak deze lus pikken en bij de stagen staand het scheepje langs de lijn geleiden. Maar dat lukt uiteraard niet als je alleen vaart..
Een andere oplossing die soms gezien wordt is dat bij het invaren van de box een lijn om de paal wordt geworpen en bij het want het scheepje hier wordt 'gefixeerd'; het scheepje draait dan mooi om de paal en recht liggend voor de box kun je gas gevend de box invaren. Mijn ervaringen zijn hierin niet alleen maar positief: de vaart wordt vrijwel geheel uit het scheepje gehaald en het achterschip (eigenlijk het schip achter de mast) gaat bij harde zijwind nog juist die kant op die jij niet wilt - is eigenlijk niet meer stuurbaar omdat er te weinig / geen water langs het roer stroomt..
De beste oplossing is eigenlijk een grotere box zien te huren..
Maar als dat niet lukt adviseer ik je te gaan oefenen met zoveel vaart invaren dat het scheepje bestuurbaar blijft en tijdig (!) achteruit gevend het scheepje tot stilstand leggen. Eerst maar oefenen op ruim water tussen twee stootwillen die daartoe overboord zijn gezet (een steen eraan als anker). Of vier stootwillen die de box imiteren.
Succes en ik lees graag je ervaringen (ook daar kunnen we weer met elkaar van leren).

Grundel Wieke Mare
oudste stalen grundel in SSRP
Ha Martin,

Boxen blijven idd ergens ondingen. Meest lastig is uiteraard een forse zijwind.
Wij hebben daarvoor de volgende manoeuvre geoefend: aanvaren tegen de wind in, enige snelheid houden. De maat brengt een reeds aangebrachte middenbolder rond de meerpaal aan loefzijde zodra het breedste deel van het schip tussen de meerpalen is (maat staat daar ook) en houdt deze vervolgens met zo min mogelijk weerstand op de slip. Op het moment dat de kop dreigt weg te waaien slip verzwaren zodat het schip recht blijft liggen of weer recht komt te liggen. Even een aantal keren oefenen en het gaat steeds beter.
Als er ruimte is voor het zwaard (en niet te schuin steekt, waardoor kans op beschadiging bestaat) kan dat uiteraard ook ingezet worden.

In - en uitvaren van een box is ook op youtube-filmpjes te zien van bart kamphuis (trefw.: youtube bartkamphuis box) al lijkt dat vooral voor scherpe jachten te gelden.

succes
Iedereen die aan dek staat, vangt onnodig wind....