Platbodem Forum

Volledige versie: Houtsnijwerk onderhouden
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Veel klassieke schepen hebben prachtig houtsnijwerk, maar hoe houd je dat mooi?

Wij hebben zelf een vrij simpele/strakke zeeschouw: er komt geen houtsnijwerk aan te pas. Dat vond ik wel jammer, omdat ik al die mooie houten krullen en figuren erg mooi vind. Vooral ook met glas-in-lood raampjes. Erg sjiek en sierlijk.

Ferry is altijd blij dat we geen houtsnijwerk hebben. We hebben alleen op één zijzwaard op de kop wat snijwerk zitten. Toen ik dat ging schuren en uiteindelijk met een dremel zo veel mogelijk kaal ging halen, zat Ferry stiekem te gniffelen omdat het best leen lastig karwei was. Dodgy

Stel dat we ooit meer houtsnijwerk hebben of anders gewoon uit interesse:
Hoe kun je houtsnijwerk het beste mooi houden en wat voor gereedschap gebruik je daarvoor?
We hebben ook voor de keuze gestaan om een prachtige zeegrundel te kopen bij Heech by de Mar. Ook erg veel houtsnijwerk. We hebben ook vanwege dit houtsnijwerk de boot laten liggen want de onderhoudsvraag konden wij ook niet goed beantwoorden. Ik zou haast denken om een afbijtmiddel te gebruiken om de oude lagen er af te halen en dan een verfsysteem te nemen op basis van de combinatie lak en houtolie. Maar ervaring heb ik er niet mee.
Gewoon verstand op nul, een paar schrappers op de juiste maat maken en HEEEEEEEEEEL veel tijd aan besteden en het komt wel goed.
Uiteraard moet je niet zoals ik het verfwerk dan laten versloffen want dan mag je weer opnieuw gaan schrappen / krabben / mopperen / schuren / enz.

[attachment=110]
Ik prijs mij gelukkig dat ik niet veel hout snijwerk heb Smile( hoe mooi ook ), als je een boot koopt met veel achterstallig onderhoud is denk ik de enige goede manier om het weer netjes te krijgen je verstand op nul en gaan met krabbers of afbijtConfused, dat zal voor een ieder anders zijn . Wat mij vaak op valt is dat er heel veel werk gestoken word in het op knappen van onze vaartuigen maar als het dan klaar is de aandacht verslapt en er na een paar jaar vaak weer een pot afbijt of een krabber uit de kast gehaald moet worden om opnieuw het gevecht met de verweerde lak aan te gaanHuh
Wauw Jan, dat houtsnijwerk is lekker gedetailleerd :p leuk met die zeepaardjes!

Ik denk inderdaad wel dat je het één keer goed aanpakt en het dan zo lang mogelijk niet doet, totdat het echt weer grondig geschuurd en geschilderd/gelakt/geolied moet worden. Zeker omdat je lang onthoud hoeveel werk het was om te schuren, wil je het zo lang mogelijk uitstellen :p

Maar op zich... als je het een beetje in de gaten houd en het kan makkelijk mee naar huis genomen worden (zoals onze naamborden), dan kun je er makkelijk een paar avondjes aan werken zodat het weer mooi is.

Voor mezelf kom ik er waarschijnlijk toch pas achter als we echt iets met houtsnijwerk hebben. Misschien als dat ene zwaard het lang genoeg volhoudt om nog een keer geschuurd en gelakt te worden (voordat er een nieuwe gemaakt moet worden) Angel