Platbodem Forum

Volledige versie: gebruiksmogelijkheid walstroom
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
We varen al 15 jaar met onze Grundel 8.5, de Wieke Mare.
We gebruiken zelden walstroom (vttt een verlengsnoer inprikken en de laptop oid aansluiten). We hebben een koelbox, twee ledlampjes en het gebruik van een usb stekker aangesloten. Er staan twee accu's in het motorruim, elk 12 V en 105 ampere; een startaccu en een boordaccu, gescheiden door een relais. Opladen gebeurt bij het draaien van het 55 jaar oude maar gereviseerde dieseltje, met een nieuwe dynamo.
Ik wil graag een permanente oplaadmogelijkheid van de accu's via walstroom mogelijk maken.
Welke voorzieningen (veilige stekkerdoos en aansluitingen e.d.) zijn daarvoor nodig. Welke veiligheidsmaatregelen moet ik in acht nemen? Hoe kan ik dit het beste en mooi en veilig functionerend en voor het gebruik handig/praktisch aanleggen?
Wie kan me adviseren?
Bij voorbaat dank,
Mvg, Klaas
Ik heb zelf het spul van Victron aan boord, duidelijke documentatie en legio mogelijkheden, echter niet de goedkoopste oplossing.
Er staan diverse 'boot' schema's en voorbeelden op de website van Victron, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Eigenlijk moet je ter voorkoming elektrolytische corrosie je boordnet scheiden van de wal dmv een scheidingstrafo. Je zou ook de goedkopere scheidingsdiodes kunnen gebruiken maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Dmv een MultiPlus kun je bv je accu's laden en 230v omvormen in een apparaat.
Wanneer je alleen 230v aan de wal nodig hebt kun je het ook simpeler houden door geen vast boordnet te nemen en per saldo een stekkerdoos met daarin een degelijke (vaste) acculader. Wanneer je de huid niet geaard hebt aan die stekkerdoos krijg je ook geen spanningscorrosie. (Niet ideaal, en eumm.. is dat ook het geval wanneer je de accu laad, die met de min-pool aan de huid is verbonden?)
Je kunt een 3-voudige IP54 verlengkabel/opzetstuk gebruiken, daar je acculader in hangen en dan heb je ruimte over voor af en toe je laptopje.
Bedankt Bonne, dit onderwerp is voor mij een 'vreemde, onbekende wereld'. Vandaar nog wat doorvragen.. op basaal niveau..?
Ik heb idd alleen aan de wal 230V nodig. ik begrijp van jou dat ik dan geen vast boordnet hoef aan te leggen. Een stekkerdoos met vaste acculader lijkt me een geschikte oplossing. Nu neem ik in de winter de accu's altijd mee naar huis en laad ze daar vttt op. Dezelfde druppellader / acculader zou ik graag gebruiken. Is dat bezwaarlijk?
Het aanleggen van een stekkerdoos waarin het verlengsnoer naar de walstroom geprikt kan worden lijkt me in mijn geval het handigst en meest simpel? Je schrijft over het niet geaard zijn van de huid aan de nog aan te leggen stekkerdoos .. Dat vraagt dus geen aandacht met alleen een stekkerdoos? En waarom is dat niet ideaal? Is er een idealere oplossing met toch alleen een stekkerdoos?
De stekker van de nieuwe stekkerdoos heeft drie polen (?) hoe kan ik daar het veiligst de 2-polige stekker van de oplader op aansluiten?
Maar weer bij voorbaat dank!
Ideaal is het niet omdat je in mijn optiek de walstroominstallatie nu goed moet vertrouwen. Wanneer daar bijvoorbeeld geen goede aardlek aanwezig is en jij iets foutiefs aan je 'boordnet' hebt hangen kun je een aardige knal krijgen. Er zijn wel havens met een wat bijzondere electriciteitsinstallatie. Maar als deze wel juist is heb je gewoon de bescherming van een deugdelijke aardlek op de wal. Wanneer je aan het klussen slaat op de boot zou je immers ook gewoon een haspeltje vanaf de kant op de boot zetten.
Ook in je haspeltje kun je zelf een aardlek opnemen. Daarvoor hoeft de boot niet aan de walaarde gekoppeld te zijn.
(17-02-2022, 12:34)Klaas de Jong schreef: [ -> ]De stekker van de nieuwe stekkerdoos heeft drie polen (?) hoe kan ik daar het veiligst de 2-polige stekker van de oplader op aansluiten?

Ik bedoel meer een stekkerdoos als bv https://www.amazon.nl/Schwabe-Stekkerdoo...65&sr=8-46

Je kunt ook zo'n contactdoos op de kabel zetten:
https://www.amazon.nl/actie-verdelercont...BJ22&psc=1

Een beetje afhankelijk van je situatie.

Een tussenaardlek zoals swblom voorstelt in inderdaad geen gek idee!
https://www.amazon.nl/Brennenstuhl-12906...r=8-2&th=1
Daar zijn ook weer diverse varianten voor
Overigens het teakdak leggen mooi opgelost (brief in de spiegel). Ik ben vorig jaar met een grote boog om ieder schip met teakdek gelopen, maar dit is door het gebrek aan schroeven nog aardig degelijk.
(18-02-2022, 16:41)Bonne schreef: [ -> ]Overigens het teakdak leggen mooi opgelost (brief in de spiegel). Ik ben vorig jaar met een grote boog om ieder schip met teakdek gelopen, maar dit is door het gebrek aan schroeven nog aardig degelijk.

Verkeerde draadje?
Dezelfde boot......
Zelfde boot idd, ik kan (net als velen op het forum) nog veel vertellen over het klussen aan ons bootje, in dit geval de Wieke Mare.. Maar dat is idd een ander draadje.

Voor wat betreft de aansluiting van walstroom kan ik voorlopig me er verder in verdiepen, dank zij jullie adviezen. Ik laat jullie weten wat de uiteindelijke keuze is geworden (hoe en wat).
Veel dank voor de reacties,
Klaas.
Zoals hierboven is toegezegd hierbij de uitvoering van de aanleg van 'walstroom aan boord' van ons scheepje.
De aanleg is gedaan ahv een stappenplan van de ANWB 'voor een klein zeiljacht'.
Wat was er nodig: walstroomkabel, invoerdoos walstroom, gezekerde acculader en evt. een wandcontactdoos. De nodige aansluitkabels.
Er is gekozen voor een Victron acculader (IP 22, 15 amp) en een Victron invoerdoos.

Eerst een gat van 60 mm in de bakskist geboord en daar de invoerdoos in geplaatst.
Daarna de acculader in de bakskist geplaatst en ook de wandcontactdoos.
Met een kabel (voor 230V - geaard) de invoerdoos met de wandcontactdoos verbonden.

De walstroomkabel voorzien van een (blauwe) CEE stekker voor 'aan de wal' en een CE gele stekker voor de Victron invoerdoos 'aan boord'.
De acculader verbonden met de boordaccu (105 amp) dmv twee (rood en zwart) kabels van 6mm2 - ca 2 meter lengte.

Stekker van acculader in wandcontactdoos (in de bakskist) en de walstroomkabel ingeprikt.
Het werkt naar tevredenheid.

Ik heb eerder aangegeven dat dit 'een vreemde wereld - vreemd onderwerp- voor me is'.
Toch viel de montage mee.. zij het dat de instructie geleverd bij de acculader aangaf dat deze met 16mm2 kabels verbonden moest zijn met de accu. Iets dat met geen mogelijkheid lukte omdat de oplader deze dikte niet 'kwijt kan'. Contact met de leverancier gaf helderheid!
Ook een leerpunt was dat de Victron aansluitdozen niet 'passend' zijn voor een blauwe CEE contra stekker, dit dient een gele CE contrastekker te zijn (die overigens peperduur bleek te zijn..) Standaardisatie hierin zou m.i. zeer welkom zijn.

Totale kosten ca € 230 (wandcontactdoos en stukje kabel 230V had ik nog liggen).
Reacties, aanvullende tips zijn van harte welkom!

Klaas
Wat je ook nog moet leren is dat je de meeste materialen moet proberen te vinden buiten het watersport circuit. Zo'n gele walstroom aansluiting is geen standaard, de blauwe wel en 1/10 van de prijs.
Die gele is een exotische versie, die hier met geweld door dat soort leveranciers op de markt gedrukt is, wel prima, maar duur. persoonlijk zou ik in een vochtige omgeving beslist geen metalen huis willen hebben voor 230Volt ivm lekstromen bij vocht.

Deze is prima en bied zelfs een hogere veiligheidsgraad :
https://www.uw-accuwinkel.nl/images/stor...dozen1.jpg

Maar dat zal wel beroeps deformatie zijn?
Ikzelf heb ook de 'gele' CE versie geinstalleerd, tipje: is van fabrikant Ratio een slag goedkoper dan van de doorverkoper Victron. De rvs walstroom contactdoos is van de CE een stuk degelijker en mooier geintegreerd in de mastvoet dan het campingspul van CEE.
Overigens gebruik ik voor qua walkabel een gewone neopreen kabel. Wanneer dit op de bouwsteiger goed genoeg is kan het mij die 3 keer per jaar in de haven ook wel doen.
Omdat ik niet zo'n lelijk ding op mijn boot wil heb ik gekozen voor een PowerCON van Neutrik. https://www.neutrik.com/en/products/audio/powercon

Speciaal ontworpen voor een uitdagende evenementenwereld, zie geen reden hem niet aan boord te gebruiken. Bevalt prima tot nu toe.
(29-06-2022, 8:23)swblom schreef: [ -> ]Omdat ik niet zo'n lelijk ding op mijn boot wil heb ik gekozen voor een PowerCON van Neutrik. https://www.neutrik.com/en/products/audio/powercon

Speciaal ontworpen voor een uitdagende evenementenwereld, zie geen reden hem niet aan boord te gebruiken. Bevalt prima tot nu toe.

Mooie oplossing! Helemaal niet aan gedacht. Onze brandweerautos zitten ook met vergelijkbare degelijke stekkers aan de stroom, soms staart een oplossing je in het gezicht.
Voor een veilige aansluiting wel adereind hulzen gebruiken!
Jollenbaas: Voor een veilige aansluiting wel adereind hulzen gebruiken!
Wat is een adereind huls? is dat een speciale huls om de aarde draad te kunnen verbinden?

En vwb de invoerdoos: de rvs uitvoering vind ik nu eenmaal mooier dan de CEE variant.
Zelf heb ik recent deze oplossing gemaakt: https://photos.app.goo.gl/GsYtjaD5WTZ3ScwR7 invoer is via een CEE stekker met dikke 2.5m22 buitenkabel die deze IP65 behuizing via een wartel binnenkomt. De aardlek gaat naar de 2xB10A zekeringen De zekering gaat naar 1WCD en 1 kant v/d boot. Op die manier heb ik altijd redundantie dat 1 van de boot onder spanning blijft mocht de zekering trippen. Ik vond deze oplossing net wat beter als elke keer de stekkerdoos gebruiken.
Wel heb ik een kleine uitsparing gemaakt voor de 2 stekkers die naar mijn acculaders gaan zodat ik deze in de winter gemakkelijk los kan halen (dat is dus niet helemaal IP65 meer maar bij (spatwater) loopt het niet de kast in maar eraf ivm de binnenrand die hoger is (en ja ik mis nog het afdekkapje Wink. Kosten ~90 euro
Is het niet handig om meteen de 220 v door te trekken naar de kajuit? dan kun je, als je gebruikt maakt van de walsroom, deze ook op je apparaten gebruiken.
Ik heb dezelfde opstelling als jou, met een acculader, maar heb daarnaast de walstroom contact doos eerst naar een aardlekautomaat geleid en daarna naar de lader. Van de aardlek ga ik dan via een 16 A zekering naar de 220 stopcontascten in de kajuit.
Zoals hierboven is vermeld is "De acculader verbonden met de boordaccu (105 amp) dmv twee (rood en zwart) kabels van 6mm2 - ca 2 meter lengte".
Vraag: is het logischer om de acculader aan de startaccu te verbinden? Bij 'overload' van de startaccu wordt dan automatisch de boordaccu verder opgeladen? Omdat er een terugslagklep (heet dat zo?) tussen beide accu's zit, kan de boordaccu geen spanning leveren aan de startaccu - wat omgekeerd dus wel kan.
(aan de beschrijving zul je merken dat dit onderwerp voor mij een onbekende materie is..).
Graag jullie reactie!
Ja dat kan, zeker wanneer je er een 'Cyrix' scheidingsrelais tussen zet laad hij eerst de startaccu altijd op, wanneer die vol genoeg is gaat de boordaccu mee. Bij afkoppelen van lader zakt het voltage weer en worden beide accu's gescheiden.
Zolang je maar wel een beetje deftige lader hebt die in standje druppelladen gaat bij volle accu's.
En of het een deftige lader is !! Een Victron acculader (IP 22, 15 amp) die idd 'in standje druppelladen gaat bij volle accu's.'.
En de tips vwb aansluiting van 220 V contactdozen in de kajuit ga ik toepassen. Bedankt allen voor de reacties.
Wat gaat er niet goed....
Hierboven staat info over de aansluiting van de Victron acculader, mbv de voorzieningen nodig voor gebruik van de walstroom. Eea is dit voorjaar aangelegd/aangesloten.
De acculader is aangesloten op de boordaccu, conform het advies in de handleiding van de lader. Een paar weken geleden wilde de motor niet starten: lege (start)accu. Heb toen de acculader aan de startaccu verbonden en het leed was weldra geleden. Tot zover niets aan de hand. Wat is echter het geval: de acculader laadt nu de boordaccu niet meer. Mijn veronderstelling was dat een volgeladen startaccu aan de oplader de spanning wel 'door zou leveren' aan de boordaccu - zie beschrijving hierboven. Dat gebeurt immers ook door de dynamo bij een draaiende motor? Wat is de oplossing..
Is het wijs een 2e acculader te monteren voor de startaccu en de Victron weer aan te sluiten op de boordaccu? Is er een andere oplossing mogelijk die maakt dat met de Victron acculader beide accu's gelijktijdig geladen worden?

Wieke Mare
Grundel 8.5
Het is mij onduidelijk hoe een en ander aangesloten is. Ik neem aan dat de eerder genoemde terugslagklep tussen beide accus zit. Kun je daar iets meer over vertellen? Foto misschien?
Pagina's: 1 2