Platbodem Forum

Volledige versie: Stuurautomaat
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Ik was er al over begonnen in mijn voorstel topic, mijn stuurautomaat.
Ik heb dus een autohelm st4000.
Het fluxgate kompas zat in de kompaspaal en gaf problemen met het calibreren. De foutmelding was rond de 20 graden. Niet ideaal en je kan de instellingen dan niet aanpassen.

Ik heb nu het fluxgate kompas in het achteronder geplaatst maar kom daar uit op 30 graden. Geen succes dus.
Ik ga dus een alu paal maken op het achterdek op de voet waar normaal mijn mik staat.
Daar moet deze voldoende vrij staan zodat ik kan kalibreren en de instellingen kan aanpassen op mijn boot.
Een kompaspaal staat in de haven, hier tegenaan compenseer je het kompas met een kompassteller Wink

Je bedoeld het kompas-nachthuis, ik neem aan dat die van hout is?
Heb je een stalen schip? ivm het achteronder?

Het calibreren van een stuurautomaat kompas is minder belangrijk, je gebruikt je automaat om een koers vast te houden.
Of je piloot nu een foute koers vasthoud of een goede, als hij die koers maar vasthoudt!

Ik gebruik een stokoude autohelm-1000 op een zwaar stalen schip, ongeveer 30-40 cm boven het (pot)dek. Dat gaat prima.
Ik bedoel de kompaspaal waar het kompas-nachthuis opgezet kan worden.
En ja, een kompaspaal is ook een paal in in de haven om je kompas te stellen.
Heb dat vroeger nog wel moeten doen.

Maar deze is inderdaad van hout.
Het probleem is alleen dat ik de instellingen van roer uitslag, traagheid en dergelijke niet kan instellen als de afwijking groter is dan 15 graden.
Maar misschien zet ik hem wel tijdelijk op een paal om dat in te stellen en monteer hem dan toch weer in de paal.
Kijken of dat lukt
Vandaag op de stuurautomaat aangesloten op de gps gevaren.
Wat een uitkomst met dit weer

9m Huitema zeeschouw
Ik zou voor de Staverse jol ook een stuurautomaat willen hebben.
Niet zo zeer voor het zeilen want de jol stuurt uitstekend!
Wel voor het op- en aftuigen en vooral als het ff gaat doorwaaien.
De fabrikanten raden het mij af omdat de jol 6,5ton weegt en een fors roerblad heeft.
(19-07-2016, 13:38)Jollenbaas schreef: [ -> ]Ik zou voor de Staverse jol ook een stuurautomaat willen hebben.
Niet zo zeer voor het zeilen want de jol stuurt uitstekend!
Wel voor het op- en aftuigen en vooral als het ff gaat doorwaaien.
De fabrikanten raden het mij af omdat de jol 6,5ton weegt en een fors roerblad heeft.

Fabrikanten hebben er vaak ook geen verstand van, althans niet anders dan in de folder staat.
Ik heb beroepsmatig veel piloten geplaatst en ingeregeld op stalen schepen.
Een gewone, beetje forse, tiller piloot is meer dan voldoende, voor jou schip. 
De No-No's van fabrikanten met hun trawanten denken dat je van boord naar boord moet sturen in 3 seconden, volledig over de hill.

Je wil niets anders dat hij het schip op koers blijft houden, waarbij er van uit gegaan wordt dat je schip redelijker wijze in evenwicht is. Stel dat een tiller piloot hooguit 20-30 graden roer kan geven, is dat al meer dan voldoende. Ik zou b.v. de zwaarste autohelm/raymarine tille piloot nemen de 4000.
Koers houden is geen enkel probleem, je gaat op koers liggen en zet de piloot aan. De piloot "bevriest" de huidige koers, hoe fout het kompas ook aan wijst.

Ik heb de aller oudste en lichtste autoplioot uit 1984, de autohelm 1000, voor recht uit sturen prima, echter bij helling verandering gaat de fluxgate de mist in, niet geschikt om te zeilen.
Ons schip is 10-14 ton. ik heb wel een 2e hands 4000 klaar liggen. (in de revisie Sad )

Ik ga wel proberen op de schoten te sturen, direct gekoppeld met het helmhout.
In de handleiding van een raymarine stuurautomaat staat dat de pin in de helmstok op 46 cm van de roerkoning moet komen. Zou het een probleem zijn om de pin wat naar voren te plaatsen? De boot hoeft alleen maar recht uit te varen,dus veel roer uitslag is niet nodig.
Je geeft zelf al het juiste antwoordt, het maakt dus niet zo veel uit. Het bijkomend voordeel is dat de piloot zelfs wat sterker wordt. (kracht X arm). Ik heb de pin gewoon daar geplaatst waar het goed uit kwam en dat is ver naar voren en dat is ruim 1 meter voor de roerkoning. dan zit de piloot net achterin de kuip. Daardoor is de roeruitslag beperkt tot 15-20 graden, maar bij rechtuit varen prima.
Ik heb hem op 46cm zitten en dat werkt goed, zo gaat de overstag in mijn eentje ook goed met alles er op en er aan.
Boven 4bft vaar ik wel zoveel mogelijk op de hand.

9m Huitema zeeschouw
Precies de antwoorden waar ik op zit te wachten, bedankt!
46cm ten opzichte van de as is op de helmstok trouwens meer cm, omdat de draaias van het roer schuin onder de boot hangt.

9m Huitema zeeschouw