Platbodem Forum

Volledige versie: Gasinstallaties en verzekering
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2
Is het niet zo dat verzekeraars een certificaat of een keurbewijs van de gasinstallatie willen zien om volledige dekking te geven? Ik meen me iets te herinneren toen een vriend van mij een tweedehands scherp jacht kocht en deze all-risk wilde laten verzekeren.

Is natuurlijk ook niet zo vreemd maar ik weet even niet meer het fijne er van. een beetje Googlen levert het volgende op
certificaat “Gasinstallaties pleziervaartuigen CE 262”
Wat moet je met gas aan boord?
(10-03-2017, 17:52)WADnWIND schreef: [ -> ]Wat moet je met gas aan boord?

Nou........., als je het even niet meer ziet zitten???? ;-)

Groet, Jack.
Staat in je polis voor waarden als het goed is
Mijn instalatie is niet gekeurd maar wel volgens de voorschriften in gebouwd met als extra een gasdetectie meter met electrich gas slot , dus deze gaat dicht als hij gas ruikt of niet aan staat.
Ook wij hebben zoals deze heren eerder op andere vormen van energie gekookt zoals alcohol en later op zo'n prachtig mooi koperen tayler fornuis op petrolieum , echter heeft het gemak van gas het bij ons het van de rest gewonnen
Hier ook een tweepits gaskookplaat met vlambeveiliging, met in de kuip onder de bank een blauwe R907 campinggaz tank. Slang wordt om de paar jaar vervangen en gastank gaat mee naar huis als we niet varen.
(10-03-2017, 20:35)popeye schreef: [ -> ]

Groet, Jack.

Je wacht daar toch nog ff mee, Jack?
Anders wordt het hier wel erg saai Wink
(11-03-2017, 15:38)WADnWIND schreef: [ -> ]
(10-03-2017, 20:35)popeye schreef: [ -> ]

Groet, Jack.

Je wacht daar toch nog ff mee, Jack?
Anders wordt het hier wel erg saai Wink
Voor de zekerheid heb ik spiritus! (Kun je drinken natuurlijk bedenk ik net.)

(Helaas kan ik bij reacties op mij mijn tablet geen emoticons gebruiken, dus ik hoop dat iedereen doorheeft wanneer ik serieus ben. Meestal niet dus! ;-))

Groet, Jack.
Nou deze dan Jack  Wink Wink Wink Wink Wink Wink

Als je op je tablet dit doet:
; ) Dus punt-komma met haakje sluiten krijg je dit Wink

Dus niet ;-)

Zie je nou wat er van die spiritus komt....
Dank! Weer wat geleerd. Smile Ik moet niet overal mijn neus in steken, begrijp ik? Wink

Groet, Jack.
Wellicht goed om te weten voor zij die op gas willen blijven werken.
Er zijn steeds meer jachthavens die van hun vaste liggers vragen om een verklaring van de gasinstalltie dat deze is geinspecteerd door een erkend bedrijf in propaangas en dus in orde is.
In de beropesvaart gebeurd dit om de 3 jaar.
Nóg een vraagje mbt gas aan boord.
Wij hebben ook gas aan boord. De gasfles staat in een bun, deze staat in de motorruimte tegen het kajuitschot (onder / in een bankje. de bun heeft onderaan een doorvoer naar 'buiten'.
Aan de andere kant van het kajuitschot staat in de kajuit een tweepits gasstelletje. De verbinding tussen gasfles en gasstel is met een goedgekeurde spanningsregelaar en goedgekeurde gasslang. Volgens de plaatselijke installateur kan het niet veiliger. Mochten jullie een andere mening hebben dan lees ik die graag!

Klaas,
Grundel 8.5
Hoe is de doorvoer door het schot?
Hoe is de afblaas van de drukregelaar?
De doorvoer door het schot is heel simpel: een gat met een diameter even groter dan de gasslang zorgt voor doorvoer van de slang. De slang is dus ononderbroken verbonden met het gasstel.
De afblaas van de drukregelaar? Dat zegt me niets. Zit er dus niet op. het is in de simpelste vorm geïnstalleerd:
- gasfles in de bun, buiten de kajuit, met een doorvoer onderin naar 'buiten';
- drukregelaar erop geschroefd;
- een slang tussen de drukregelaar en het 2-pits gasstelletje.
Wel goedgekeurd materiaal uiteraard.
Ik meen dat dit veilig is. Maar hoor graag verbeteringen of afkeuren!!
Bvd,
Klaas.
Grundel 8.5
Hier staat alles mooi op een rij.

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_b...achten.pdf

Het is niet toegestaan om een slang door een gat in een schot of wand te voeren. Daar is een vaste schotdoorvoer verplicht.
Verder dien je de installatie zoveel als mogelijk uit te voeren met koperen leidingen, dus met zo weinig mogelijk slang.
Gebruik in de knelkoppelingen wel steunbusjes, anders is er kans dat de zachte koperen leiding langzamerhand gaat lekken.

Een afblaasleiding is bij pleziervaart niet vereist. Dat is een leiding waarmee gelekt gas wordt afgevoerd als het membraan in de regelaar lek raakt.

Hierboven schreef ik het woord "verplicht". Dat is eigenlijk onjuist, want op pleziervaartuigen mag je net zoveel aanklooien met gas als je wil, al zou je het gas met een tuinslang en plakband aansluiten op de gasfles onder het bed.
Verzekeringsmaatschappijen en jachthavens kunnen wel eisen stellen. En je eigen gemoedsrust ook.

Wim.
Voor wat betreft die afblaas had ik jaren geleden wel een akkefietje met een keurmeester. Ik had op onze eigen boot (plezierjachtje) het gas zo aangelegd als ik op charterschepen gewoon was. Dus met een hogedruk gasslang naar een vast gemonteerde drukregelaar en de door Wad'nwind genoemde afblaas.
Dat werd direct afgekeurd. Ik kon hoog en laag springen met de RH regels in mijn hand. Die werden als ongeldig verklaard voor plezierboten. Met een standaard drukregelaar direct op de fles was de keurmeester blij.

Klaarblijkelijk kun je het ook te goed doen.
Weer veel geleerd! Bedankt.
.
(14-10-2020, 7:46)swblom schreef: [ -> ]Voor wat betreft die afblaas had ik jaren geleden wel een akkefietje met een keurmeester. Ik had op onze eigen boot (plezierjachtje) het gas zo aangelegd als ik op charterschepen gewoon was. Dus met een hogedruk gasslang naar een vast gemonteerde drukregelaar en de door Wad'nwind genoemde afblaas.
Dat werd direct afgekeurd. Ik kon hoog en laag springen met de RH regels in mijn hand. Die werden als ongeldig verklaard voor plezierboten. Met een standaard drukregelaar direct op de fles was de keurmeester blij.

Klaarblijkelijk kun je het ook te goed doen.

Tja, je hebt keurmeesters en je hebt keurmeesters. De jouwe heeft waarschijnlijk nooit verder gekeken dan de ANWB.

In de beroepsvaart zijn losse drukregelaars niet toegestaan, daar moet op de gasfles een hogedrukslang die naar een vast opgehangen drukregelaar loopt. Dat lijkt kwetsbaar, zo'n hogedrukslang, maar dat valt mee.

Er zijn twee redenen om een losse regelaar te verbieden. Ten eerste, als het membraan in de regelaar defect raakt, wordt het lekkende gas afgevoerd via de afblaasleiding. Dat is bij een losse regelaar niet te realiseren.
En ten tweede (en belangrijker): een losse regelaar wordt meestal netjes op de fles gemonteerd met het etiket naar boven. Dat is dus fout! Het ontluchtingsgaatje zit vrijwel altijd onder of naast dat etiket. Door dat gaatje kan (lees: zal) water naar binnen komen, elke keer als het inwendige membraan beweegt. Als er teveel water naar binnen gekomen is (meer dan een half vingerhoedje), zal de regelaar slecht of niet meer functioneren.
Het wordt helemaal link als het vriest: een paar druppels ijs in de regelaar zorgen ervoor dat de volle flesdruk op de installatie komt te staan.
Dus de tip van vandaag is: monteer je losse regelaar altijd ondersteboven op de fles.

Wim.
Nog even navraag gedaan over de gasaansluiting bij ons aan boord. De bovenstaande info gaf toch enige ongerustheid..
Gezien de afstand tussen fles en gasstel (40 cm tussen de aansluitpunten te overbruggen) is een aaneengesloten slang volgens mijn installateur het meest veilig, zonder koperleidingen en koppelingen. Ook al voert deze slang dan door het kajuitschot. Wel is uiteraard van belang de aangegeven data op spanningsregelaar en slang niet te overschrijden.
Ik ga mijn verzekeringsagent nog raadplegen.
Wordt vervolgd

Klaas,
Grundel 8.5 (oudste stalen grundel in stamboek)
Als je ter plaatse van de schotdoorvoer de gasslang door een stukje buis of een dikkere slang leidt, voorkom je puntbelasting.
Een slang door een gat in een schot is niet zo sjiek.
De slang kan ongemerkt kapotgaan door trillingen en bewegingen, en hij sluit niet gasdicht af waardoor lekgas uit de bun in de woonruimte terecht kan komen.
Een officiële schotdoorvoer heeft die problemen niet, maar die heeft weer twee extra knelkoppelingen waar het ook mis kan gaan.

Het is ook altijd wat ;-)

Het belangrijkste is dat je je verstand gebruikt en af en toe je gasdingen checkt.

Wim.
Als je gas bun in de bun van de kuip zit.
Moet er dan ook een deksel op zitten?
Er zit dus al een deksel op de bun.
En mag je dan met een slang korter dan 1 meter naar de schotdoorvoer direct vanaf de reduceer in de gasbun?

Huitema Zeeschouw 9m
De officiële schotdoorvoer met de twee extra knelkoppelingen heb ik wat aangepast. Het bruggetje in de doorvoer heb ik er voorzichtig uitgeboord. Zo kan de koperen leidingen recht doorlopen zonder weer een onderbreking.
De twee extra knelkoppelingen zijn daarna alleen lichtjes aangedraaid om het heen en weer schuiven van de leiding in de schotdoorvoer te voorkomen.
(13-10-2020, 15:04)Klaas de Jong schreef: [ -> ]De doorvoer door het schot is heel simpel: een gat met een diameter even groter dan de gasslang zorgt voor doorvoer van de slang. De slang is dus ononderbroken verbonden met het gasstel.
De afblaas van de drukregelaar? Dat zegt me niets. Zit er dus niet op. het is in de simpelste vorm geïnstalleerd:
- gasfles in de bun, buiten de kajuit, met een doorvoer onderin naar 'buiten';
-  drukregelaar erop geschroefd;
- een slang tussen de drukregelaar en het 2-pits gasstelletje.
Wel goedgekeurd materiaal uiteraard.
Ik  meen dat dit veilig is. Maar hoor graag verbeteringen of afkeuren!!
Bvd,
Klaas.
Grundel 8.5

Zo ben ik het ook van plan te maken (was al bijna zo bij aankoop van de boot, alleen zónder gasbun.) De gasslang tussen drukregelaar en gasstel is iets van 70cm.

Om schuren/schavielen van de gasslang bij de doorvoer te voorkomen ga ik een knel-afdichtring uit een waterdichte elektra-doos gebruiken om zo de gasslang te fixeren in de doorvoer.
Hoi allen,
Hierbij verslag van mijn bevindingen mbt een correcte (=veilige)  gasaansluiting voor apparatuur aan boord.
- de gasfles dient in een afsluitbare bun geplaatst te zijn;
- de bun dient zo laag mogelijk voorzien te zijn van een ononderbroken uitgang naar 'buiten', die goed open / schoon gehouden moet worden;
- de bun dient voorzien te zijn van een speciale gasdoorvoer;
- de gasfles dient vast te staan in de bun (mag niet kunnen schuiven) en op een vlonder geplaatst te zijn;
- het kajuitschot dient voorzien te zijn van een speciale gasdoorvoer;
- de verbinding tussen de doorvoer van de bun en de doorvoer van het kajuitschot dient uit een koperen gasleiding te bestaan, die vastgeklemd zit met klemmen die aan de binnenkant zijn voorzien van rubber;
- achter de kajuitdoorvoer (aan de binnenkant van de kajuit dus) dient een afsluiter geplaatst te zijn. Bij meerdere apparaten die op gas werken dient er eerst nog een verdeelblok geplaatst te zijn)
- tussen de afsluiter en het gasstel kan met een goedgekeurde slang gewerkt worden.

De voorziening op mijn boot is volgens de verzekeringsagent beslist niet veilig. Ik beraad me nu op de volgende opties: de gasaansluiting naar de huidige eisen aanpassen, koken op spiritus of koken op diesel.
Ik zou graag reacties lezen over het koken op spiritus of diesel: wat zijn jullie ervaringen?

Klaas
Grundel 8.5

ps wie kan me uitleggen hoe foto's of andere illustraties te plaatsten zijn? Kopiëren en plakken lukt niet? --> zie je persoonlijke berichten
Hallo Klaas,

Wij gebruiken vanaf 2009 een Origo 3000, dat bevalt ons goed. 
Tot nu toe gebruikten we altijd bio-ethanol van de Action, dat geeft een licht geurtje tijdens het gebruik. Dit jaar hebben we een paar flessen bio-ethanol van de Jumbo gebruikt, het lijkt dat we daarbij geen last van een geurtje hebben. Op de boot die mijn dochter net gekocht heeft stonden dezelfde Origo en een liter of vijf Talamex? zo'n oranje fles, dat ruikt niet. Wij steken de Origo aan met zo'n lange aansteker, dat werkt beter dan lucifers.

Daarnaast speelt ook de veiligheid een flinke rol, een paar jaar voor we de boot kochten, zagen we een boot in lichterlaaie naar later bleek door een gasbrand. 

zie ook
Pagina's: 1 2