Platbodem Forum
De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - Afdrukversie

+- Platbodem Forum (https://www.platbodemforum.nl)
+-- Forum: Klussen en onderhoud (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Forum: Houtwerk (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=32)
+--- Topic: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) (/showthread.php?tid=117)

De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - bolster-ex - 03-06-2013

(03-06-2013, 10:50)Ferry schreef: Dat is wat ik in gedachten had.
De pot staat al klaar! Tongue

Uierzalf. Naast het leertje van de gaffelklauw en het vetten van je kloten ook geschikt voor de strijk klampen!

Als ik denk waar het voor is, dan wil ik graag wat meer uitleg over het gaffelklauw-leertje.

Onze gaffel is onbekleed en veroorzaakt, zeker bij harde wind, soms wel wat beschadigingen aan de mast.
Ik had al bedacht om een deel van de mast te bekleden, maar zit nog te dubben wat en hoe.

Als ik het goed begrijp heb jij je gaffel aangekleed?
(of moet ik dit in een apart draadje aankaarten)

RE: Zwaarden - restauratie - hereditas - 03-06-2013

De gaffel klauw is aan de binnenkant vaak bekleed met een stuk leer deze word aan de ondekant en boven kant van de klauw vast gezet, door het leer in te smeren met uierzalf blijft het lekker soepel en zal je mast niet beschadigen

RE: Zwaarden - restauratie - Ferry - 03-06-2013

Gaffelklauw is een apart verhaal. Wellicht wil Bolster dit dan effe afsplitsen Wink

De piepende klauw was bij Doc_NL aan boord, wij hebben nog niet gezeild omdat wij die tafels aan de zijkant nog missen Wink

Bij hem zit het leer (zoals Hereditas omschrijft) aan de klauw genageld.
Dat leer kun je mooi invetten met uierzalf of vaseline tegen uitdrogen en piepen.

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - bolster-ex - 04-06-2013

Dan moet ik maar eens op zoek naar een mooi stukje stevig maar zacht leer om te nagelen én in te vetten.

Goeie tip, bedankt!

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - Pylk - 04-06-2013

Ik heb een stuk leer bij Divoza gehaald en dat gebruikt. Andere zadelmakers zullen je vast ook wel van een mooi stuk leer voorzien.

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - hereditas - 04-06-2013

Ik heb voor het eerst mijn leren schooltas van vroeger nuttig gebruiktBig Grin

Die is een beetje dun en daar heb ik al een pijlenkoker van gemaakt toen ik nog bogen bouwde en aan boogschieten deed.

Ja die plannen heb ik ook nog gehad een mooie deelbare boog lamineren gelukkig is het bij plannen en tekeningen gebleven,Undecided

Bogen maken is leuk werk, als je tenminste aan echt goed hout kunt komen. Een leuke site is Longbow Woelfe. Ik kocht hout bij Dik hout in Groningen. Met essen, bamboe, of Surinaams groenhart, een boog lamineren, tileren en dan uiteindelijk een boog krijgen waar je zo'n tweehonderd meter kunt schieten, gaafHeart
De vaardigheden daarbij opgedaan zijn nu ook wel weer handig bij het timmeren aan de schouwSmile

Ik heb vroeger regelmatig geschoten met een 60 ponder machtig mooi, toen werd ook het idee geboren om zelf een te maken.
Dit is dus ook mijn grote probleem ik vind bijna alles leuk Smileen het kost mij dus ook moeite Confused om niet overal aan te beginnen. Neemt niet weg dat de tekening nog steeds op zolder ligt naast hhet materiaal voor een archtop gitaar volgens het boek van Robert Benadetto ( ik kan niet eens kort jakje spelen maar het gaat om het maken Sad ) oja en de tekeningen van een model duikbootBig Grin Ik dan ook het idee dat ik wel 150 jaar moet worden om al mijn ideen te verwezelijken.

Wel off-topicBig Grin maar leuk. Ik heb nog tekeningen voor allerlei modelschepen op zolder liggen: die mijn vader gebouwd heeft of wilde bouwen. Dat doe ik later vast nog eens. 150 jaar mm .... volgens mij vind je ondertussen nog wel weer leuke dingen om dan weer een dubbel zo lange levensduur nodig te hebben. Dan vind je weer............

Zo zie je maar weer dat de mens toch voor de eeuwigheid geschapen isAngel

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - bolster-ex - 09-06-2013

(04-06-2013, 7:35)hereditas schreef: Ik heb voor het eerst mijn leren schooltas van vroeger nuttig gebruiktBig Grin

Ik heb eens naar mn oude tassenvoorraad zitten kijken, maar dat is allemaal bewerkt/geverfd leer en dat is denk ik wat minder geschikt dan leer wat in te vetten is

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - doc_nl - 09-06-2013

Kan eens bij de buren vragen of ze nog een mooi stukje leer over hebben

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - neoleo - 10-06-2013

Het leer dat hiervoor meestal wordt gebruikt is tuigleer. Het is via diverse webshops per vierkante voet te bestellen. Ik zou zelf niet met nagels aan de slag gaan. Als je een leren lap op maat maakt en je ponst er langs de randen gaatjes in, dan kun je het leer met een leren veter vastrijgen. Zit bij mij al jaren. Invetten helpt weinig.

Het grote verschil krijg je door de mast in de was te zetten (uiteraard silikonenvrij). De gaffel glijdt dan makkelijk rond de mast zonder zich in de lak te bijten. Bovendien zal je merken dat je zeil erg makkelijk ophoog en naar beneden gaat. Het stroperige van de lak is dan weg en de kloten glijden alsof ze van teflon zijn. Ik doe dat zelf 1 tot 2 keer per jaar als de mast toch even plat moet. Kost 5 minuten. Je zal ook zien dat je lak veel beter het vaarseizoen doorkomt.

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - bolster-ex - 10-06-2013

http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pageid=244&alstart=0&webgroupfilter=64&language=NL

Dit ziet er inderdaad heel aangenaam geprijsd uit Smile

Bedankt voor de tip!

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - Jomanique - 01-12-2013

Ook bij ons moet er een nieuw leertje in de klauw. Even snel zoeken op dit forum geeft dan toch weer de antwoorden op de vragen die je hebt zoals waar te verkrijgen en hoe te bevestigen. Helemaal goed!

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - puster - 21-01-2014

Handige tips ga ik misschien ook eens proberen

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - Ferry - 22-01-2014

Het jaar van de gaffelklauw: Wij gaan ook het leer vervangen.
Overigens smeren wij zuurvrije vaseline of uierzalf op de kloten en op het leer.
Glijden als een malle!

Geeft een hele andere dimensie aan zalf op de kloten smeren. Tongue

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - hereditas - 22-01-2014

Ik heb nog niet iets wat ik in kan vetten Undecided , ben nog druk met de restauratie van de gaffel ik zal wat foto's plaatsen als ik weer thuis benSmile

RE: De gaffelklauw (was Zwaarden restauratie) - popeye - 22-01-2014

Ik heb een stukje (gratis) leer van een stoffeerder gehaald en op de gaffel gelijmd met polymax lijmkit. Volgens mij heb ik eerst de ronding gelijmd, en het leer toen aangedrukt met een stootwil. Daarna boven en onder een randje leer op de gaffelklauw gelijmd.

Groet, Jack.