Platbodem Forum
Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Afdrukversie

+- Platbodem Forum (https://www.platbodemforum.nl)
+-- Forum: (Niet) Varen met plat- en rondbodems (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Zeiltechniek (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=56)
+--- Topic: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales (/showthread.php?tid=1357)

Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Kor - 20-06-2022

Hoe kan ik de zeilen van onze schokker aflezen of ze juist getrimd zijn met de grootschoot t.o.v. de vaarrichting. Ik ben opgegroeid met de windsurfsport en sportcatamarans. Met name bij de catamaran zeilen welke rijkelijk voorzien zijn van tell tales kon je precies aflezen of de zeilstand goed was ten opzichte van de vaarrichting. Met onze platbodem (nu 3 jaar in bezit) heb ik het gevoel van de juiste zeilstand nog niet echt onder de knie. Hoe of waaraan kan ik aan het zeil aflezen dat de stroomlijn van de wind op de juiste manier bij het zeil langs gaat? Of hoef ik mij hier niet echt in te verdiepen omdat een catamaran en platbodem niet met elkaar zijn te vergelijken? Zijn er platbodem leden welke tell tales  in hun zeil hebben geplakt?

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Bonne - 20-06-2022

Je kunt als training prima wat telltales (stukje cassetteband) op het zeil tapen. Wanneer je er genoeg van hebt haal je ze simpelweg weer weg. Hebben wij in het verleden inderdaad ook wel eens gedaan, geeft mooi direct inzicht..

Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Jollenbaas - 20-06-2022

Een paar wollen draadjes in de zeilen werken prima. Heb dat zelf ook om optimaal te kunnen trimmen.

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Calidris - 20-06-2022

Optimale zeilstand en een dikke houten paal met turbulentie blijft altijd een uitdaging. Ik kijk altijd nog naar het killen van het voorlijk en de bolling is een kwestie van ervaring en gevoel, dus spelen met de ondelijkstrekker en de piekval of kraanlijn voor de luiste bolling (of niet).

Gewoon zoals je het 30-60 jaar geleden leerde op de zeilschool.

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Pylk - 20-06-2022

Ik kijk inderdaad ook of de fok en het zeil net niet killen.

Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Eddy K - 20-06-2022

Net zoals op andere boten.
In de fok tell tales bij het voorlijk onder midden en boven.
In het grootzeil aan het achterlijk.
Rode en groene vind ik ook niet passen, dus ik heb bruine wol.
Blijft wel soms plakken dus cassettebandjestape werkt beter.
Als je wol met een naald tussen de naden van het zeil doorsteekt komen er geen gaatjes in je voorlijk.
In het achterlijk zal je dat wel moeten doen of met plak dacron vast zetten.
Bij de mast zet je nooit tell tales, veel te veel turbulentie.

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Kor - 20-06-2022

(20-06-2022, 13:37)Calidris schreef: Optimale zeilstand en een dikke houten paal met turbulentie blijft altijd een uitdaging. Ik kijk altijd nog naar het killen van het voorlijk en de bolling is een kwestie van ervaring en gevoel, dus spelen met de ondelijkstrekker en de piekval of kraanlijn voor de luiste bolling (of niet).

Gewoon zoals je het 30-60 jaar geleden leerde op de zeilschool.

mijn leerschool was 50 jaar geleden een oude houten klomp met een plastic zeil in de sloot voor ons huis.
Als we met de catamaran scherp aan de wind zeilden trokken we het grootzeil tot aan het midden van de achterbeam dicht. Heb het idee dat dit op een platbodem veel minder is als je het zeil net niet laat killen. Klopt dat?

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Pylk - 21-06-2022

Jep, en je moet hem ook niet te hard knijpen, dan verlijer je alleen maar meer.

Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Eddy K - 21-06-2022

Daarom heb je de tell tales in je achterlijk grootzeil.
Als ze turbulent zijn heb je de schoot te strak.
Als het boven alleen is, dan staat je piek te strak waardoor je te weinig twist hebt. (En vice versa)
Niet anders dan een catamaran, maar dan met minder schijnbare wind en dus lossere schoot.
En omdat we geen traveller hebben, nog een neerhouder. Mogen we het met de piek doen.

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Kor - 21-06-2022

(21-06-2022, 12:13)Eddy K schreef: Daarom heb je de tell tales in je achterlijk grootzeil.
Als ze turbulent zijn heb je de schoot te strak.
Als het boven alleen is, dan staat je piek te strak waardoor je te weinig twist hebt. (En vice versa)
Niet anders dan een catamaran, maar dan met minder schijnbare wind en dus lossere schoot.
En omdat we geen traveller hebben, nog een neerhouder. Mogen we het met de piek doen.

Klopt het dan Theoretisch gezien dat bijna bij elke koerswijziging de val van de piek losser of strakker moet? Dan zou het dus wel handig zijn als je de val van de piek uit de kuip kunt bedienen. Bij een catamaran waren we de neerhaler van het grootzeil ook vaak aan het bedienen om de mast wat ronder te trekken voor twist/bolling. Heeft de neerhaler bij  het grootzeil nog meer functie dan alleen meer spanning op de neerhaler bij meer windsterkte?

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Kor - 21-06-2022

De tell tales gaan direct geregeld worden. Bedankt voor het advies,

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Calidris - 21-06-2022

Zeil moet vooral kunnen lozen, dus niet te strak aan de wind.

Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - Eddy K - 21-06-2022

Ik verander vaak mijn valspanning, maar dat is omdat ik niet kan stil zitten en op mijn tell tales let.
Meestal vaar je lange stukken dezelfde koersen en is het niet contant nodig dit te veranderen.
Maar een koers verandering levert een aanpassing van de zeiltrim op.
En als je gewoon recreatief vaart passen de meeste mensen het ook niet aan na een koerswijziging.
Als je valt komt er een lelijke plooi van hals naar pieken en bij loeven van schoot naar klauw. Dan passen de meeste het wel aan neem ik aan.
Als je fijner wilt trimmen kijk je naar je tell tales.

RE: Zeiltrim Grootzeil en fok, tell tales - swblom - 22-06-2022

Op onze schouw hadden we maar 1 grootzeilval. Wordt wel vissermanstuig genoemd. Daar valt dus niets bij te stellen met de piekeval, maar dat was in praktijk ook nooit nodig. Ik heb het helaas nooit met telltales gecontroleerd, maar de door Eddy beschreven plooi toonde nooit.

Omdat ik best wel goed stil kan zitten overweeg ik wel eens hiermee te experimenteren bij onze huidige boot.