![]() |
Aanschaf Grundel - Afdrukversie +- Platbodem Forum (https://www.platbodemforum.nl) +-- Forum: Soorten plat- en rondbodems (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=3) +--- Forum: Grundels (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=5) +--- Topic: Aanschaf Grundel (/showthread.php?tid=1585) Pagina's:
1
2
|
Aanschaf Grundel - tstolpe - 19-05-2024 Dag, Sinds gisteren lid van het forum Kort voorstellen: Tjeerd van de Stolpe, 62 jaar, getrouwd en woon in Dronten. Tot mijn 40e fanatiek gesurfd daarna watersport vaarwel gezegd. Met pensioen wil ik een Grundel kopen. ik heb nul ervaring op het gebied van zeilen en weet niets van boten af. De Grundel lijkt me een beheersbaar zeilbootje met de mogelijkheid langer van huis te zijn dan één dag. Mijn vraag is waar ik op moet letten/rekening houden met de aanschaf van zo’n Grundel. Wie geeft mij een koers ? Tjeerd RE: Aanschaf Grundel - swblom - 19-05-2024 Je lijkt al voor een grundel gekozen te hebben toch eerst een belangrijke vraag. Wat is het beoogde vaargebied? Er zijn meerdere types kleinere platbodems, ieder met eigen karakter. Een grundel is een typisch binnenwater scheepje. Sluit dat aan bij jouw plannen? Aanschaf Grundel - tstolpe - 19-05-2024 Hartelijk dank voor uw bericht. Ik denk het wel aangezien de randmeren het meest bezeild gaan worden niettemin, lijkt het me ook wel spannend richting Friesland te varen of zelfs de wadden. Gezien mijn leeftijd heb ik niet veel behoefte meer om scherp te zeilen. Aan de andere kant lees ik ook dat een grundel wel wat wind nodig heeft om vooruit te komen. Mijn vrouw lijkt zeilen wel leuk maar het zal hoofdzakelijk op mezelf aankomen vermoed ik dus ik zoek een bootje wat ook alleen te besturen valt. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk RE: Aanschaf Grundel - Pylk - 19-05-2024 Ha, inderdaad heb je het platbodemforum gevonden:welkom. Onze zeeschouw is 7,5m lang en uitstekend solo te varen. Mijn geliefde vaart mee, is een uitstekende schipperse, maar dat gedoe met die "touwtjes" zwaarden, daar moet ik mezelf maar mee redden. Zoals ik op het ZF al aangaf is een aankoopkeuring belangrijk, je krijgt een goed beeld van het schip èn tips voor het toekomstig onderhoud. Wij deden het indertijd zonder keuring, dat hebben we geweten, zie mijn website. Jollenbaas geeft op het ZF een aantal goede tips. PS De kleine boekjes van Jan Koojman "Varen met platbodems" en "Beter varen met platbodems" geven goede handvatten voor beginners. Later is zijn boek "Het vlakke land en het zeil" en het Handboek Waddenzee van Marianne van der Linden aan bevolen. Marianne geeft veel info op https://www.scheepswijs.nl RE: Aanschaf Grundel - tstolpe - 19-05-2024 (19-05-2024, 20:09)Pylk schreef: Ha, inderdaad heb je het platbodemforum gevonden:welkom. Dit is idd een betere plek voor mijn vragen. Ik heb even gekeken voor zo'n schouwing van een Grundel maar dan zit je al gauw op duizend euro plus. Neemt niet weg dat als je een kat in de zak gekocht blijkt te hebben, je nog veel verder van huis bent. Goede raad is duur luidt het spreekwoord. RE: Aanschaf Grundel - Gerard - 20-05-2024 (19-05-2024, 22:06)tstolpe schreef: Ik heb even gekeken voor zo'n schouwing van een Grundel maar dan zit je al gauw op duizend euro plus. Neemt niet weg dat als je een kat in de zak gekocht blijkt te hebben, je nog veel verder van huis bent. Goede raad is duur luidt het spreekwoord.Mijn goede raad is; laat altijd een aankoopkeuring uitvoeren. Toen ik een schip wilde kopen had ik 3 aankoopkeuringen gebudgetteerd. De eerste keer bleek, dat ik 10 keer de prijs van de keuring aan extra kosten zou krijgen. Dat schip liet ik schieten. Nu woon ik op en vaar al bijna 20 jaar met mijn Zeeuwse (zeil)klipper, het resultaat van de 2e keuring. RE: Aanschaf Grundel - Pylk - 20-05-2024 Wat is wijs? In ons geval is het vlak vernieuwd en daardoor moest de schouw opnieuw betimmerd worden. Hij is wel goed geïsoleerd nu. Een aantal jaren later was de motor op, die kostenpost dreunt nog na. De eerste post had zeker voorkomen kunnen worden een keuring, de tweede misschien. RE: Aanschaf Grundel - Gerard - 20-05-2024 (20-05-2024, 8:50)Pylk schreef: Wat is wijs? In ons geval is het vlak vernieuwd en daardoor moest de schouw opnieuw betimmerd worden. Hij is wel goed geïsoleerd nu. Een aantal jaren later was de motor op, die kostenpost dreunt nog na. De eerste post had zeker voorkomen kunnen worden een keuring, de tweede misschien.Ja, er zijn natuurlijk altijd zaken die op zo'n beslissing van invloed (kunnen) zijn. Bewijs dat het onderwaterschip in orde is en mogelijk zelf bekwaam om de rest te controleren zijn belangrijke overwegingen. Het probleem bij een keuring, voor zover ik weet, is dat met name de motor uitgesloten wordt (en ook door verzekeringen wanneer die ouder is dan een paar jaar). Ik heb een motor (GM Detroit) uit de 50-er jaren van de vorige eeuw, maar die draait gelukkig nog steeds als een zonnetje. Moet er niet aan denken, dat die vervangen zou moeten worden (nog los van de kosten). Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 Dat er gekeurd gaat worden is inmiddels duidelijk. Het scheepje wat ik op het oog heb is voor 25K gerestaureerd maar wordt te koop aangeboden voor 4,5K. Vorige eigenaresse is overleden. Boot wordt aangeboden door een werf in Arnemuiden. Curieus aanbod… Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 Voor alle duidelijkheid: de eigenaresse heeft de make over laten uitvoeren. Niet de werf. Boot staat nu op stempels Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - Eddy K - 20-05-2024 Voor €25.000,- had ze een leuke 9meter platbodem kunnen kopen. Heb je foto’s? Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 Wellicht. Foto’s: flipper watersport arnemuiden. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 Ik denk overigens dat de werf zich in een nulletje vergist heeft: geen 25000€ maar 2500 euro. Dan nog is de verkoopprijs niet van een handelaar… Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 Het is overigens niet mijn insteek om deze werf in diskrediet te brengen. Tegen het licht van een keuringsrapport gaan er toch wel belletjes rinkelen bij mij: hoe kan dit ? Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 13:40)Eddy K schreef: Voor €25.000,- had ze een leuke 9meter platbodem kunnen kopen. Foto’s zijn overigens in de haven/water gemaakt. Van het onderwaterschip is niets te zien. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 13:47)tstolpe schreef: Wellicht. Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 14:18)tstolpe schreef:(20-05-2024, 13:40)Eddy K schreef: Voor €25.000,- had ze een leuke 9meter platbodem kunnen kopen. ![]() Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 14:36)tstolpe schreef:(20-05-2024, 14:18)tstolpe schreef:(20-05-2024, 13:40)Eddy K schreef: Voor €25.000,- had ze een leuke 9meter platbodem kunnen kopen. ![]() Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk RE: Aanschaf Grundel - Pylk - 20-05-2024 Je kijkt vast ook op Martkplaats, Botentekoop, bootveiling.com enz Dan krijg je een beetje idee of de vraagprijs reëel is. RE: Aanschaf Grundel - swblom - 20-05-2024 Op de foto's ziet het er netjes uit. Als het er nu nog zo uitziet lijkt de prijs niet gek. Realiseer je wel dat het een relatief klein binnenwaterbootje is. De ambities die je hebt voor groter water staan daarmee op gespannen voet. Denk dat je beter af bent met bijvoorbeeld een staverse jol. Maar dat gaat zeker niet lukken voor een vergelijkbaar bedrag. Aanschaf Grundel - Eddy K - 20-05-2024 Het ziet er zeker zeer netjes uit. Wat was je beslissing voor een grundel? RE: Aanschaf Grundel - Calidris - 20-05-2024 (20-05-2024, 8:50)Pylk schreef: Wat is wijs? In ons geval is het vlak vernieuwd en daardoor moest de schouw opnieuw betimmerd worden. Hij is wel goed geïsoleerd nu. Een aantal jaren later was de motor op, die kostenpost dreunt nog na. De eerste post had zeker voorkomen kunnen worden een keuring, de tweede misschien. Dat zijn dan ook de belangrijkste zaken om op de letten. Oude stalen scheepjes hebben vaak grote zorgen die onder tafel geschoven worden door fraai timmer en lakwerk. Hoe mooier een oud schip er van binnen uitziet, hoe meer je het vlak wilt laten meten en de staat van de motor wilt laten bepalen. Onlangs was ik mee voor een vriend om een motorscheepje te beoordelen. De eigenaar wilde beslist niet dat we gingen proefvaren en vol gas gaven, dat was comp-lete onzin en onnodig vond hij. Bij starten van de 50 jaar oude motor spoot de gasolie al door de machine kamer. Direct rechtsomkeert dus. Laat je beslist niet leiden door cosmetisch lakwerk en interieur. Bij een 2e schip dat we bezochten vond de eigenaresse dat de motor niet hoefde te lopen en hellingen voor vlakdinkte meting onzin was. "Je kocht een schip op vertrouwen" Direct rechtsomkeert dus. Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 16:49)swblom schreef: Op de foto's ziet het er netjes uit. Als het er nu nog zo uitziet lijkt de prijs niet gek. Ik besef me dat het IJsselmeer een serieus dingetje gaat worden met dit bootje. Ik weet niet hoe het zeilen an sich me gaat bevallen. Ik ben altijd verwend geweest met flinke snelheden op mijn surfplankje. Ik duik dus een totaal andere manier van “watersport” in. Ik vermoed dat zo’n Grundel een beetje voort dobbert zodanig dat je tijdens de vaart ook nog wel ruimte hebt voor een boek of hartversterkinkje Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 17:00)Eddy K schreef: Het ziet er zeker zeer netjes uit. Zie ze vaak in de haven van Harderwijk liggen. De ronde raampjes, gemoedelijkheid die het uitstraalt en de bruine zeilen spreken me aan. Zeil technisch: geen idee Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Aanschaf Grundel - tstolpe - 20-05-2024 (20-05-2024, 17:31)tstolpe schreef:(20-05-2024, 16:49)swblom schreef: Op de foto's ziet het er netjes uit. Als het er nu nog zo uitziet lijkt de prijs niet gek. In die zin wil ik me nog niet committeren aan grote uitgaven. Voorlopig tot 10K Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk |