Platbodem Forum
Hardhout - Afdrukversie

+- Platbodem Forum (https://www.platbodemforum.nl)
+-- Forum: Klussen en onderhoud (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=11)
+--- Forum: Houtwerk (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=32)
+--- Topic: Hardhout (/showthread.php?tid=256)

Hardhout - popeye - 11-02-2014

Misschien weet iedereen in de buurt van zijn woonplaats geschikte adressen voor wanneer men eens wat hardhout nodig heeft voor het schip, maar hier toch maar even een tip.
Ik moest gisteren twee eiken balkjes (10 x 12 x 100) hebben waarmee ik een eiken salontafel aan de wensen van een klant moet aanpassen. Eerst heb ik wat op internet gezocht, maar daar vind ik veel vers gezaagd eiken, en/of vaak ver van huis. Zo kwam ik toch weer terecht bij Talens in Punthorst. In het verleden heb ik daar ook het essen voor mijn gaffel weggehaald. (Ongetwijfeld ligt daar voor miljoenen aan hout in de loodsen, en volgens mij wordt dat hele bedrijf gerund door de heer Talens samen met 1 werknemer.)
Het werd een 10 x 14 van ongeveer 230 cm die de heer Talens - volgens mij is hij de 65 inmiddels al ruim gepasseerd - persoonlijk onder een stapel met andere maten uittrok. Eerst schrok ik wat van de prijs van 85 euro, maar toen ik het balkje thuis op maat zaagde bleek ik een heel mooi droog stukje eikenhout te hebben. Bij even zoeken op het www vond ik bij Fijnhout Drenthe (is ook een optie, en heb ik het hout voor mast en giek weg) een 1880/m3 voor hout van die dikte, (maar dat zijn dan wel lengtes vanaf 4 m) en dan kom je met die 85 euro aardig in de buurt.
Misschien heeft iemand er in de toekomst iets aan.
Je kunt er niet pinnen, dus alles contant.

Groet, Jack.

RE: Hardhout - hereditas - 11-02-2014

Voor een ieder die nog wat hoger in het noorden zit is inlands-hout een goed adres, deze zit in Burgum en heeft een grote voorraad aan hout hout uit eigen zagerij liggen zowel droog als als versSmile
De Prijzen zij aller sinds redelijk te noemen € 900,00 per m3 eiken excl b.t.w.
Als je hier hout koopt dan moet je zelf over het nodige gereedschap beschikken want het bedrijf van Jaap van Leersum ( oud platbodem vaarder en dus zeer bekent met dat gene wat wij meestal maken Big Grin ) heeft alleen zaag machienes, Undecided
Het roer van Jan met een nieuwe helmstok en een nieuw front voor de bank in de kajuit in onze eigen boot komt aan hout op € 260,00 Tongue

RE: Hardhout - popeye - 12-02-2014

Het was wel een héééél mooi stukje hout. Mooier als de tafel waar het onder kwam!
[Afbeelding: 28bba4y.jpg]

Groet, Jack.

RE: Hardhout - popeye - 13-02-2014

(11-02-2014, 10:26)popeye schreef: Bij even zoeken op het www vond ik bij Fijnhout Drenthe een 1880/m3 voor hout van die dikte, (maar dat zijn dan wel lengtes vanaf 4 m) en dan kom je met die 85 euro aardig in de buurt.

Dat was bij nader inzien een rekenfoutje van mij, want het hout van Talens is dan ongeveer twee keer zo duur.

Ben ik dan afgezet door de heer Talens, of heeft hij ook een rekenfoutje gemaakt?
Ik vond de prijslijst van de Arnhemse Fijnhouthandel voor eikenhout, en daar is de prijs ex btw voor die dikte 4590/m3. Daar was ik dus ruim 100 euro kwijt geweest!

Groet, Jack.

RE: Hardhout - popeye - 13-02-2014

Ik geloof dat ik begin te dementeren. Bij de bovenstaande reactie rekende ik met een balklengte van 130 cm.Huh Zonder dat ik er in mijn gedachten mee bezig was besefte ik ineens dat de werkelijke lengte 230 was.Blush
Dan klopt mijn oorspronkelijke berekening wel weer, en ben ik dus voordelig aan een eiken balkje gekomen, tenminste vergeleken bij de Arnhemse fijnhouthandel!Big Grin

Groet, Jack.