Platbodem Forum
Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Afdrukversie

+- Platbodem Forum (https://www.platbodemforum.nl)
+-- Forum: Soorten plat- en rondbodems (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Botters (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=28)
+--- Topic: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga (/showthread.php?tid=466)

Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Jomanique - 13-05-2015

40 jaren behoud Elburger botters

Door Dirk Huizinga

e-boek, 248 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=22164868&resolution=320]
Prijs: Gratis
Direct downloaden.
In 1956 werd de dijk van Flevoland voor Elburg gesloten en trokken de laatste beroepsvissers weg. Vier jongemannen besloten in 1975 de laatste botter voor Elburg te behouden. Ze kochten het schip en richtten een stichting op met het doel Elburger botters te restaureren en te behouden voor de historische haven van Elburg. Na 40 jaren is voor iedereen duidelijk, dat die doelstelling royaal is gerealiseerd. In dit boek wordt teruggekeken op de Zuiderzeevisserij bij Elburg en de ontwikkelingen bij de botterstichting.

nb. Mocht het downloaden niet lukken stuur ons een pb.

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - VD99Stephanie - 26-06-2024

Hallo hallo,
Ik snap nog steeds niet hoe dit forum werkt, maar ik stel toch maar gewoon mijn vraag.
De Botter VD 99 zit onderhand mooi in de zwarte verf. Ik ben alleen nieuwsgierig welke kleur er in Volendam wordt gebruikt voor de bovenrand aan de voorkant van de buitenhul. Klopt het dat dat oranje is?
Groetjes Stephanie.

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Gerard - 29-06-2024

(26-06-2024, 21:26)VD99Stephanie schreef: Ik snap nog steeds niet hoe dit forum werkt,
Ik worstel er ook nog steeds mee. Overigens is dat niet alleen met betrekking tot dit forum. Veel fora ontberen een (gebruiksvriendelijke) uitleg voor nieuwelingen.

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Bonne - 29-06-2024

Het is dan een kwestie van proberen. Echt stuk zou je het niet moeten kunnen krijgen...

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Gerard - 29-06-2024

(29-06-2024, 17:42)Bonne schreef: een kwestie van proberen. Echt stuk zou je het niet moeten kunnen krijgen...
Ondanks dat je niet citeerde (hoe dat moet is natuurlijk ook niet echt voor de hand liggend), neem ik aan dat jouw reactie op de mijne slaat. Natuurlijk kun je dingen uitproberen, maar daar wordt niemand vrolijk van. Accepteer je ook (nieuw) gekochte spullen zonder handleiding met jouw opmerking van een verkoper? ;-)

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Pylk - 29-06-2024

Als ik iets nieuw koop verwacht ik een handleiding, krijg ik het bij gratis of tweedehands, dan is dat mooi meegenomen Wink

Mss nu weer on topic.
In deze Ek-tijd, zou de kleur, (tot dinsdag, 2 juli 2024, Undecided) best oranje kunnen zijn. Maar ik heb, als Fries die in het Groningse woont, geen idee welke kleur de Volendammers normaal gebruikten. Misschien, zoals Berghout het ergens zei, de kleur van het potje verf dat nog over was?

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Berghout-2 - 29-06-2024

(26-06-2024, 21:26)VD99Stephanie schreef: Hallo hallo,
....
De Botter VD 99 zit onderhand mooi in de zwarte verf. Ik ben alleen nieuwsgierig welke kleur er in Volendam wordt gebruikt voor de bovenrand aan de voorkant van de buitenhul. Klopt het dat dat oranje is?
Groetjes Stephanie.

Ik ben niet specifiek bekend met de kleuren op de VD-boeisels.
Bij houten botters en kwakken waren (en zijn!) de boeisels gevoelig voor inwatering, slijtage en rot. Dikwijls werden ze in het blik gezet, en dan was het logisch om er loodmenie op te smeren tegen de roest. Oranje dus.
Een béétje schipper deed er daarna groene of havana-bruine verf overheen voor het mooi.

Overigens, die menie en verf werden zelf gemengd met gekookte lijnolie en poedervormige pigmenten. Dat droogde erg langzaam, wat dus niet handig was met de visserij.

Hoe het zat op de ijzeren kwakken, dat weet ik niet. Maar vermoedelijk zullen dezelfde verfpotten gebruikt zijn, maar dan met koolteer in plaats van harpuis.

In de tijd van de garnalenvisserij (vóór 1932 was dat de grootste visserij van VD) was men heel spaarzaam met verf- en teergebruik. Zeker in de bun mocht daarvan niks gebruikt worden, anders zouden de garnalen snel het loodje leggen. Garnaal is erg gevoelig voor verkeerde omstandigheden, en dode garnaal was onverkoopbaar.
Aangroei van pokken en wieren in de bun was ook funest voor garnalen.
Wat veel garnalenvissers deden om van die aangroei af te komen, was even simpel als spectaculair. De botter of kwak werd om de twee, drie weken op een zaterdag op de helling gezet, waarna er grote bossen riet onder werden gelegd.
De knecht moest aan boord blijven met putsen water waarna het riet in de fik werd gestoken.
Alle aangroei werd zo weggebrand met metershoog vuur terwijl de knecht de zeilen en het touwwerk nat moest houden.

RE: Eboek 40 jaren behoud Elburger Botters Dirk Huizinga - Calidris - 02-07-2024

(26-06-2024, 21:26)VD99Stephanie schreef: Hallo hallo,
Ik snap nog steeds niet hoe dit forum werkt, maar ik stel toch maar gewoon mijn vraag.
Groetjes Stephanie.

Zwart van de teer onder het berghout, daarboven weer Berghout-2 wel.