Wie heeft mijn boot gebouwd? - Afdrukversie +- Platbodem Forum (https://www.platbodemforum.nl) +-- Forum: Soorten plat- en rondbodems (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=3) +--- Forum: Grundels (https://www.platbodemforum.nl/forumdisplay.php?fid=5) +--- Topic: Wie heeft mijn boot gebouwd? (/showthread.php?tid=633) |
Wie heeft mijn boot gebouwd? - djmaze - 20-06-2016 Mijn Grundel heeft geen bouwnummer/plaatje. Een oud-medewerker van Kooijman & De Vries en een medewerker van Scheepswerf de Klop zeggen beide dat ze niet mijn boot hebben gebouwd. Maar wie dan wel? Hebben jullie nog tips zodat ik verder kan met mijn zoektocht? Ik heb een berg detail foto's staan op mhxsolutions.nl/grundel.zip (25MB) mocht iemand ze willen zien. Alvast bedankt voor je hulp. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Eend - 20-06-2016 Ik vind het wel een typisch K&V schuifluik; maar goed, ik heb niet op de werf gewerkt. Is de werf wellicht te achterhalen via het serienummer van de motor? RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Jollenbaas - 21-06-2016 (20-06-2016, 13:45)djmaze schreef: Mijn Grundel heeft geen bouwnummer/plaatje. Ben benieuwd naar de foto's. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Bruinvisch - 22-06-2016 RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - djmaze - 22-06-2016 (20-06-2016, 17:09)Eend schreef: Is de werf wellicht te achterhalen via het serienummer van de motor? Goeie! Had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens met dat nummer op pad gaan. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Ferry - 22-06-2016 Wat een leuke grundel! Hangt er niet toevallig een stamboek-plaquette in? Van onze schouw was het ook niet helemaal duideluik. Kenners zeggen: Huitema. Nog grotere kenners zeggen: Huitema - Tadorna. Huitema zegt: Niet mijn werk. We hebben 1 schip gezien wat er behoorlijk op leek, alleen de roef was hoger en de instap van de roef zat aan de andere kant. Wat blijkt: Dat andere schip was het zusterschip. Samen gebouwd door de Vries in Harkstede, medewerker van een scheepswerf die zelf ook wat bootjes bouwde. Heeft diverse platbodems gebouwd, waar onder deze 2 schouwen. Gebaseerd op de tekeneningen van de Tadorna, van Huitema. Had iedereen dus een beetje gelijk. Wij zijn op het goede spoor gekomen door een berichtje te plaatsen op de site van de SSRP. Heeft even geduurd voor iemand op het bericht reageerde, maar toen wisten we wel gelijk alles https://www.ssrp.nl/stamboek/opsporing-verzocht RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - djmaze - 22-06-2016 (22-06-2016, 9:54)Ferry schreef: Wat een leuke grundel!Dank je! Haar naam is nu Evadne (Dochter van Poseidon en ook wel "pleasing one") Er hangt helaas geen plaquette in, maar ik heb nu de SSRP een mailtje gestuurd over "Opsporing verzocht". Hopen dat daar wat uit komt RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Jollenbaas - 23-06-2016 Staat er echt geen (bouw)nummer in de motorruimten? Lijkt toch erg op een Kooijman & De Vries uitvoering ook al gelet wat details en de mastdikte. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Fred - 21-10-2017 Inmiddels heb ik via de email een reactie gehad die zeer waarschijnlijk meer informatie kan verstrekken over deze grundel. Ik heb de vragensteller een email gestuurd. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Klaas de Jong - 22-10-2017 Beste Fred, in de zoektocht naar de werf waar je Grundel is gebouwd geeft het achterhalen van de ontwerper wellicht ook een vingerwijzing. Volgens mij hebben de K&V Grundels, Gipon als ontwerper. Maar ook andere werven hebben Gipon Grundels gebouwd. Onze 8.5 Gipon Grundel is in 1965 in Drimmelen bij Loose gebouwd. (zie Stamboek: de Wieke Mare). Ik weet van Willem Kooijman dat in die tijd het 'uitlenen' van tekeningen nogal eens voorkwam.. Het komt mij voor dat de 'zee-reling' door K&V hoger gemaakt werd dan op jullie Grundel wordt getoond. Ook meen ik dat de bovenkant van de overloop bij een Gipon Grundel recht loopt (?). Succes met je zoektocht en ja, naar mijn mening is het een fraaie Grundel die jullie varen. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Fred - 22-10-2017 Ik ben niet de vragensteller in deze Om een tipje van de sluier te lichten : dit betreft waarschijnlijk zelfbouw. Ik kreeg een mailtje van de dochter van de eerste eigenaar die naar dit onderwerp verwees en wat gegevens over haar achterliet. Deze wil ik graag delen met de vragensteller . Vandaar even een korte opmerking in het topic. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - Fred - 23-10-2017 Nadere beschouwing van de Grundel op foto's levert op dat er toch twijfel is of dit wel het schip is dat in het bezit is geweest van de familie van degene die mij mailde. eerste mail: Citaat:Misschien is de bouwer al gevonden, maar ik wilde toch graag mailen.Tweede mail: Citaat:Dank voor u reactie, inmiddels heeft ook mijn vader de foto's bekeken. PS: Naam weggelaten ivm privacy. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - djmaze - 24-10-2017 Ik heb ondertussen wat lak er af gevaren en eronder zit donkergroen Daarnaast had ik voor de motor, Volvo Penta MD5a, Volvo Nederland gebeld maar die konden het serienummer ook niet vinden. Aangezien Saskia S. meld dat hij enorm lijkt op die van hun zou ik best willen weten wie die van hun heeft gebouwd. RE: Wie heeft mijn boot gebouwd? - djmaze - 24-05-2018 Nader onderzoek wees uit dat men toch erg sterk denkt aan K&V en van voor 1970 (toen begonnen ze met nummeren)! Nou, dan mag ik in mijn handjes klappen dat de dikte metingen in 2016 nog overal 5mm aangaven Er was toen 1 plek slecht, waar het toen 2 jaar oude "nieuwe" pomptoilet zat, en nieuw stuk in gelast. Fortress FX anker wordt nu mijn tweede en ga voor een Kobra 2 12kg en eens zien of die wel vast blijft zitten als ik slaap Helaas nu niet echt genieten van het lekkere weer omdat de zijzwaarden wat liefde nodig hebben. Ik wil iedereen, die heeft rond gevraagd/meegedacht, hartelijk bedanken. Bij deze staak ik mijn zoektocht. |