Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zeewaardigheid grundels
#1
Beste forumleden, ik wil jullie graag het volgende voorleggen. Van de grundels is bekend dat geadviseerd wordt 'groot water' te mijden; ze zijn daar niet of minder geschikt voor - zijn daar niet voor ontworpen. De voorlijke plaatsing van de  mast, de brede, kortere zwaarden zijn daar o.a. debet aan. Met onze grundel 8,5 hebben wij een aantal malen de tocht van Lemmer naar Wageningen gemaakt - stroomopwaarts over de IJssel. Via het IJsselmeer naar Kampen. En van Wageningen terug, weer over het IJsselmeer. En één keer van Lemmer naar Lelystad - Muiden, via Utrecht naar Wageningen. Deze tochten zijn op het IJsselmeer zeilend gemaakt met een rustig windje (wkr 3) en verliepen probleemloos. Afgelopen zomer wilde ik bij wkr 4 (onderin 4, NW ) bij Workum er uit om bij Stavoren weer naar binnen te gaan. Het meer was 'knobbelig' en ons scheepje danste onaangenaam mee op de golven; de golven 'droegen' haar en we dobberden daarop onplezierig op en neer. We zijn terug gegaan. Afgelopen winter heb ik geprobeerd info te vinden waarom de bouw van juist de grundel maakt dat ze dit gedrag vertoont. ( Op de wadden gedraagt ze zich heel anders, maar dat komt uiteraard ook door de lang golfslag). Ik heb geen bevredigend antwoord weten te vinden... Is het het brede vlak van een grundel dat maakt dat de golven (ja bij Workum en Stavoren zijn deze vaak knobbelig..) het scheepje zo óp de golven laat dobberen - er van onderen tegen aan duwt en beukt - ipv dat het scheepje dóór de golven gaat? Wellicht speelt ook mee dat ons scheepje nog geen dik vlak heeft; het vlak is nog gebouwd van 4 mm staal met spanten verstevigd, en derhalve licht van gewicht is, ook al is er ballast aan boord. Maar feit blijft dat de constructie van de grundel maakt dat het niet, zoals men schrijft, 'zeewaardig' is - niet in de eerste plaats voor ruim water bedoeld, zoals Jan Kooijman schrijft. Wie weet me uit te leggen waardoor deze constructie dit met zich meebrengt. Ik lees graag jullie inbreng. Bij voorbaat dank!

Klaas de Jong
grundel Wieke Mare
Antwoord


Berichten in dit topic
zeewaardigheid grundels - door Klaas de Jong - 26-01-2022, 19:12
RE: zeewaardigheid grundels - door Berghout-2 - 27-01-2022, 0:13
zeewaardigheid grundels - door Eddy K - 27-01-2022, 8:18
RE: zeewaardigheid grundels - door m.bouckaert - 03-05-2022, 22:56

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)