Topics: 13
Bij ons is de kraanlijn bevestigd op het potdeksel; de gaffel blijft hierdoor wel eens 'hangen' achter de kraanlijn.
Nu kreeg ik de tip de kraanlijn op de knecht te bevestigen. Hoe is dat bij jullie? Waar hebben jullie deze bevestigd?
Topics: 231
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar de dirk werd bij ons gewoon op de nagelbank bevestigd. Bolster had daarvoor ruimte op de nagelbank vanwege het niet hebben van een kluiver.
Topics: 38
(06-05-2015, 8:16)Fred schreef: Ik weet niet of ik je goed begrijp maar de dirk werd bij ons gewoon op de nagelbank bevestigd. Bolster had daarvoor ruimte op de nagelbank vanwege het niet hebben van een kluiver.
Tijdens het zeilen zet ik hem ook altijd losjes vast op de nagelbank, en wanneer hij de giek hoog moet houden op een halve klamp op de mastvoet.
Groet, Jack.
Ja, ik bedoel inderdaad de knecht of nagelbank. Inmiddels heb ik op internet elders gevonden dat het meestal hier geplaatst wordt en zelden aan een zijkant op het potdeksel.
dank voor jullie reacties.
Topics: 93
Onze kraanlijn of Dirk, naar een familievriend :-P, zit op de nagelbank. Het exemplaar dat er nu zit is voorzien van letters, gemakkelijk voor de kinders:-)
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"
Zeeschouw Jedysa
Topics: 8
Als de kraanlijn een vertraging heeft met een klaploper kan dat de reden zijn om hem op het potdeksel te zetten. Dat voorkomt het tegen de mast slaan van het blok. Mocht dat bij jou aan boord ook zo zijn dan zou ik eerst even proberen of het werkbaar is om de kraanlijn op de knecht te zetten voordat je mogelijk allerlei aanpassingen doet.
Het lijkt me dat een klaploper op de kraanlijn op de schepen van onze afmetingen niet echt nodig is. zo zwaar is de giek nou ook weer niet.
Zeeschouw Jedysa
Topics: 44
Ik heb hem op de nagelbank.
Zeilend zit deze gevierd belegd op de nagelbank en als de Dirk aan moet doe ik hem een slag boven en onder langs.
Dan hoef je niet de hele knoop los te halen en zit hij altijd direct goed.
Ik heb wel een extra merkje in de lijn gemaakt zodat ik van ver kan zien of hij goed zit om te kunnen strijken.
Topics: 107
Wij hebben de dirk inderdaad met een klaploper vanuit het potdek naar de nagelbank. Het blok zit op 5 meter hoogte. Bij ons til je de giek echt niet op een enkele lijn. Bevalt uitstekend zo
Topics: 38
(07-05-2015, 9:46)WADnWIND schreef: Bij ons til je de giek echt niet op een enkele lijn.
Spinazie eten!
Groet, Jack.
(07-05-2015, 9:46)WADnWIND schreef: Bij ons til je de giek echt niet op een enkele lijn. Bevalt uitstekend zo Ik wist wel dat alleen jij hier ontkennend op zou reageren
Zeeschouw Jedysa
(07-05-2015, 20:59)Pylk schreef: (07-05-2015, 9:46)WADnWIND schreef: Bij ons til je de giek echt niet op een enkele lijn. Bevalt uitstekend zo Ik wist wel dat alleen jij hier ontkennend op zou reageren
Hij is heus niet de enige. Bij ons op zowel de schouw als schokker is de klaploper geen overbodige luxe.
Topics: 107
Thanks
Verstuurt vanaf een te kleine terrorfoon, type fouten zijn dus standaard
Topics: 47
11-05-2015, 21:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-05-2015, 21:07 door Ferry.)
Wij hebben de kraanlijn net als bij Wad'n'wind met een klaploper gemaakt. vast eind op het potdeksel, halend eind naar de nagelbank. (Wij hebben 2x 3 nagels op de nagelbank: van links naar rechts, als je richting de roerganger kijkt : piek, klauw, kat, fok, kluiver, kraanlijn. Over nagelbank hadden we toch ergens een topic?)
Zwart/wit gezien niet persee nodig, maar wel lekker, aangezien wij altijd samen varen. Daarnaast weegt de giek, met de gaffel en het grootzeil samen toch wel heel wat. Verder zit er ook nog een grootschoot aan, die op een zeker moment ook mee getrokken moet worden.
Na een weekje varen heb ik de aanpassingen in de tuigage kunnen uitproberen. Bij ons is de giek inderdaad voorzien van een klaploper en nu deze verplaatst is van het potdeksel naar de nagelbank zit hij af en toe in de weg van de gaffel. Het wordt ook wel erg vol met lijnen daar. Ik overweeg om het weer terug te plaatsen op het potdeksel.
Topics: 4
(06-05-2015, 20:39)Eddy K schreef: Ik heb hem op de nagelbank.
Zeilend zit deze gevierd belegd op de nagelbank en als de Dirk aan moet doe ik hem een slag boven en onder langs.
Dan hoef je niet de hele knoop los te halen en zit hij altijd direct goed.
Slim! Weer een handigheidje geleerd
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
In de visserij ging het vaste part van de dirkloper aan een oog in de plecht, naast de mast. Halend part: zeilend en bij gehesen giek op de knecht of mastklamp. In de haven op een klamp in de zij, zodat het bovenste blok niet tegen de mast kan slaan. En dat blok heet het dirkepoppetje.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Topics: 5
(06-05-2015, 16:47)Pylk schreef: Onze kraanlijn of Dirk, naar een familievriend :-P, zit op de nagelbank. Het exemplaar dat er nu zit is voorzien van letters, gemakkelijk voor de kinders:-)
P, K, D begrijp ik maar wat is dan die Z ???
Topics: 12
lLijkt een puzzeltje?
Wellicht is de P een F? Dan zouden aan SB de vallen van Fok en Kluiver belegd kunnen worden en aan BB die van het (groot)Zeil en Dirk?
Jammer dat de uiterst linkse letter niet leesbaar is...
Van links naar rechts:
Piekeval, Zeilval, Dirk of kraanlijn, Fokke al en Kluiverval.
Mijn vader leerde me de benaming, hij is op een skûtsje opgegroeid, dus dat heb ik overgenomen. Eigenlijk had de D van dirk dus een K van kraanlijn moeten zijn. Maar ja, als een vriend van je kinderen zo heet, en het maakt het duidelijker dan is zo'n grapje wel didactisch
Zeeschouw Jedysa
Die D van dirk is gewoon goed hoor.
Z voor zeilval noemen de meeste klauwval, maar dan had je 2 x K gehad.
29-10-2023, 21:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-10-2023, 21:37 door Pylk.)
Bij ons heet het gewoon kraanlijn en zeilval. Om Klaas de Jong te citeren: "Elke schipper is baas op eigen schip" Dus zeilval is gewoon goed
En die twee "K"-s vermijden was de didactiek
Zeeschouw Jedysa
Topics: 5
(29-10-2023, 16:42)Eddy K schreef: Die D van dirk is gewoon goed hoor.
Z voor zeilval noemen de meeste klauwval, maar dan had je 2 x K gehad.
Als hij ooit een kluiverboom erop gaat zetten dan ben je pas echt in de aap gelogeerd ??
Jij hebt toch een kluiver Pylk?
|