Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie heeft mijn boot gebouwd?
#1
Mijn Grundel heeft geen bouwnummer/plaatje.
Een oud-medewerker van Kooijman & De Vries en een medewerker van Scheepswerf de Klop zeggen beide dat ze niet mijn boot hebben gebouwd.

Maar wie dan wel?
Hebben jullie nog tips zodat ik verder kan met mijn zoektocht?

Ik heb een berg detail foto's staan op mhxsolutions.nl/grundel.zip (25MB) mocht iemand ze willen zien.

Alvast bedankt voor je hulp.
Antwoord
#2
Ik vind het wel een typisch K&V schuifluik; maar goed, ik heb niet op de werf gewerkt. Is de werf wellicht te achterhalen via het serienummer van de motor?
Bolschipper
Antwoord
#3
(20-06-2016, 13:45)djmaze schreef: Mijn Grundel heeft geen bouwnummer/plaatje.
Een oud-medewerker van Kooijman & De Vries en een medewerker van Scheepswerf de Klop zeggen beide dat ze niet mijn boot hebben gebouwd.

Maar wie dan wel?
Hebben jullie nog tips zodat ik verder kan met mijn zoektocht?

Ik heb een berg detail foto's staan op mhxsolutions.nl/grundel.zip (25MB) mocht iemand ze willen zien.

Alvast bedankt voor je hulp.

Ben benieuwd naar de foto's.
Antwoord
#4
[Afbeelding: mWlxIv7.jpg]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#5
(20-06-2016, 17:09)Eend schreef: Is de werf wellicht te achterhalen via het serienummer van de motor?

Goeie! Had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens met dat nummer op pad gaan.
Antwoord
#6
Wat een leuke grundel!
Hangt er niet toevallig een stamboek-plaquette in?

Van onze schouw was het ook niet helemaal duideluik.
Kenners zeggen: Huitema.
Nog grotere kenners zeggen: Huitema - Tadorna.

Huitema zegt: Niet mijn werk.

We hebben 1 schip gezien wat er behoorlijk op leek, alleen de roef was hoger en de instap van de roef zat aan de andere kant.

Wat blijkt: Dat andere schip was het zusterschip. Samen gebouwd door de Vries in Harkstede, medewerker van een scheepswerf die zelf ook wat bootjes bouwde. Heeft diverse platbodems gebouwd, waar onder deze 2 schouwen.
Gebaseerd op de tekeneningen van de Tadorna, van Huitema.
Had iedereen dus een beetje gelijk.

Wij zijn op het goede spoor gekomen door een berichtje te plaatsen op de site van de SSRP. Heeft even geduurd voor iemand op het bericht reageerde, maar toen wisten we wel gelijk alles Wink

https://www.ssrp.nl/stamboek/opsporing-verzocht
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#7
(22-06-2016, 9:54)Ferry schreef: Wat een leuke grundel!
Hangt er niet toevallig een stamboek-plaquette in?
Dank je!
Haar naam is nu Evadne (Dochter van Poseidon en ook wel "pleasing one")

Er hangt helaas geen plaquette in, maar ik heb nu de SSRP een mailtje gestuurd over "Opsporing verzocht".
Hopen dat daar wat uit komt
Antwoord
#8
Staat er echt geen (bouw)nummer in de motorruimten?
Lijkt toch erg op een Kooijman & De Vries uitvoering ook al gelet wat details en de mastdikte.
Antwoord
#9
Inmiddels heb ik via de email een reactie gehad die zeer waarschijnlijk meer informatie kan verstrekken over deze grundel.  Ik heb de vragensteller een email gestuurd.
Antwoord
#10
Beste Fred, in de zoektocht naar de werf waar je Grundel is gebouwd geeft het achterhalen van de ontwerper wellicht ook een vingerwijzing. Volgens mij hebben de K&V Grundels, Gipon als ontwerper. Maar ook andere werven hebben Gipon Grundels gebouwd. Onze 8.5 Gipon Grundel is in 1965 in Drimmelen bij Loose gebouwd. (zie Stamboek: de Wieke Mare).
Ik weet van Willem Kooijman dat in die tijd het 'uitlenen' van tekeningen nogal eens voorkwam..
Het komt mij voor dat de 'zee-reling' door K&V hoger gemaakt werd dan op jullie Grundel wordt getoond. Ook meen ik dat de bovenkant van de overloop bij een Gipon Grundel recht loopt (?).
Succes met je zoektocht en ja, naar mijn mening is het een fraaie Grundel die jullie varen.
Antwoord
#11
Ik ben niet de vragensteller in deze Wink Om een tipje van de sluier te lichten : dit betreft waarschijnlijk zelfbouw. Ik kreeg een mailtje van de dochter van de eerste eigenaar die naar dit onderwerp verwees en wat gegevens over haar achterliet.  Deze wil ik graag delen met de vragensteller . Vandaar even een korte opmerking in het topic.
Antwoord
#12
Nadere beschouwing van de Grundel op foto's levert op dat er toch twijfel is of dit wel het schip is dat in het bezit is geweest van de familie van degene die mij mailde.
eerste mail:
Citaat:Misschien is de bouwer al gevonden, maar ik wilde toch graag mailen.
Deze lijkt enorm op de boot van mijn ouders.
Mijn moeder denk dat het hem is.
In middels wel een beetje veranderd maar de romp en staal is wel zo gemaakt.
Mocht de eigenaar van de boot interesse hebben en het zeker willen weten, neem contact met me op.
Er is een film gemaakt van de bouw, wel in 1975 dus zwart/wit.en deze is in mijn bezit.
Tweede mail:
Citaat:Dank voor u reactie, inmiddels heeft ook mijn vader de foto's bekeken.
Er is een klein verschil de mast staat op een andere plek voor de verder rest lijkt hij enorm. 
Het lijkt erop dat het toch het niet onze oude boot is. 
En de boot had in 1975 een bak voor een buitenboordmotor. 
Mocht u de persoon nog vinden van de oproep en hij heeft intresse dan mag hij/ zij altijd nog contakt  opnemen.
Met vriendelijke groet Saskia S.

PS: Naam weggelaten ivm privacy.
Antwoord
#13
Ik heb ondertussen wat lak er af gevaren en eronder zit donkergroen Smile
Daarnaast had ik voor de motor, Volvo Penta MD5a, Volvo Nederland gebeld maar die konden het serienummer ook niet vinden.

Aangezien Saskia S. meld dat hij enorm lijkt op die van hun zou ik best willen weten wie die van hun heeft gebouwd.
Antwoord
#14
Nader onderzoek wees uit dat men toch erg sterk denkt aan K&V en van voor 1970 (toen begonnen ze met nummeren)!

Nou, dan mag ik in mijn handjes klappen dat de dikte metingen in 2016 nog overal 5mm aangaven Big Grin
Er was toen 1 plek slecht, waar het toen 2 jaar oude "nieuwe" pomptoilet zat, en nieuw stuk in gelast.


Fortress FX anker wordt nu mijn tweede en ga voor een Kobra 2 12kg en eens zien of die wel vast blijft zitten als ik slaap Angel
Helaas nu niet echt genieten van het lekkere weer omdat de zijzwaarden wat liefde nodig hebben.

Ik wil iedereen, die heeft rond gevraagd/meegedacht, hartelijk bedanken.
Bij deze staak ik mijn zoektocht.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)