This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alles dyneema voor 20 meter klipper?
Mijn Zeeuwsche Klipper: http://www.jannie-amelia.nl
ruim 20 meter lang.

Binnenkort laat ik een stalen mast plaatsen en vervang ik het tuigage. Is de stand van de techniek al zover dat ik de verstaging in dyneema kan uitvoeren? Ik heb drievoudige zijstagen. Ik zeil nooit (maakt dat wat uit?).

Marco
Antwoord
Wil je alsjeblieft niet van choquerende berichten hier plaatsen?
Mast zijn van hout. Lantarenpalen zijn van metaal.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dat moet wel kunnen, helemaal als je toch nooit gaat zeilen. Begrijp alleen niet zo goed waarom je dat zou willen.
Over smaak valt te twisten maar ik ben bang dat het er niet uit gaat zien.....
Antwoord
(23-05-2019, 20:06)swblom schreef: Dat moet wel kunnen,  helemaal als je toch nooit gaat zeilen. Begrijp alleen niet zo goed waarom je dat zou willen.
Over smaak valt te twisten maar ik ben bang dat het er niet uit gaat zien.....

Er zijn meerdere redenen waarom ik dat zou willen. Maar functionaliteit is wel het belangrijkst. Dus als het nog te veel kruipt of rekt dan is het niet zo handig. 

Over of het er uit gaat zien heb ik nog niet nagedacht. Van foto's op internet vind ik het er net als staal uitzien.

Zijn er al praktijkgevallen bekend? Wordt het al toegepast voor zijstagen?
Antwoord
Ja hoor, je kunt dyneema gebruiken voor de verstaging.
Maar een ijzeren pijp in plaats van een mooie welgevormde warme houten mast, dâ's voor mij een brug te ver. Der bin grenzen hé.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(24-05-2019, 10:59)Berghout-2 schreef: Ja hoor, je kunt dyneema gebruiken voor de verstaging.
Maar een ijzeren pijp in plaats van een mooie welgevormde warme houten mast, dâ's voor mij een brug te ver. Der bin grenzen hé.
Wim.

Piet Blaauw levert mijn ijzeren pijp en deze is ook welgevormd en warm en ziet er als hout uit. Kijk maar eens op:

http://pietblaauw.nl/masten/stalen-masten/

Wat vind je van een zwaard met hout vervangen door gerecycled kunststof?

Maar laat ik maar niet van mijn originele vraag afwijken. Ik zal eens op zoek gaan naar geschikt dyneema voor de verstaging.
Antwoord
(24-05-2019, 13:48)SchipperCo schreef:
(24-05-2019, 10:59)Berghout-2 schreef: Ja hoor, je kunt dyneema gebruiken voor de verstaging.
Wim.

Piet Blaauw levert mijn ijzeren pijp en deze is ook welgevormd en warm en ziet er als hout uit. Kijk maar eens op:

http://pietblaauw.nl/masten/stalen-masten/

Wat vind je van een zwaard met hout vervangen door gerecycled kunststof?

Maar laat ik maar niet van mijn originele vraag afwijken. Ik zal eens op zoek gaan naar geschikt dyneema voor de verstaging.
Er was iets misgegaan met mijn antwoord, dus nog maar een een poging:

Gemaakt door Piet of niet, ik vind dat een mast voor een platbodem van hout moet zijn.
Ik ken geen enkele goede reden om daar een ijzeren pijp voor te gebruiken. Correctie: één goede reden, als je de mast als schoorsteen wilt gebruiken.
Vooral sinds het vreselijke ongeluk bij Harlingen wordt er vaak raar over houten masten gesproken. Volkomen ten onrechte, meestal uit angst en onwetendheid.
Een goede houten mast gaat zeker een halve eeuw mee, is sterk, precies goed veerkrachtig, breekt niet, knikt niet, roest niet.
Onderhoud? Eenvoudig en echt niet veel werk.
Ja, slechte houten masten zijn er ook. Die bij Harlingen was er zo een: slecht gemaakt, slecht opgelapt, slecht onderhouden en ook nog slecht gekeurd. Trouwens, elk jaar zijn er ook stalen masten die de geest geven.

Wat ik vind van plastic zwaarden?
Als jij je klipper als decorstuk op de Efteling wilt leggen, dan moet je dat vooral doen.

Ik klink misschien een beetje rechtlijnig. Maar mijn mening is: als je een historisch schip hebt, moet je proberen dat niet te verpesten, niet met opzet en niet per ongeluk en niet uit onwetendheid. Je dient er verantwoordelijkheid voor te nemen. Als je je er een beetje in verdiept, zul je je schip veel meer kunnen waarderen en er hopelijk veel zorgvuldiger mee omgaan. Eenmaal verpest blijft verpest. Helaas heb ik daarvan al veel te veel voorbeelden gezien, van schepen die met de allerbeste bedoelingen volkomen geruïneerd zijn.
Hetzelfde geldt ook voor monumentale panden, oude schilderijen enzovoort.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik zou ook graag zien dat deze klipper zou zeilen, maar dat is niet mijn beslissing of sterker nog, waar bemoei ik me mee  Waarom een zeilboot kopen als je er niet mee wilt zeilen.  Laat dan die mast en zwaarden achterwege in plaats van ze repliceren met onorthodoxe materialen. Kun je beter een binnenvaartschip kopen en dat verbouwen. Maar goed, dat is ook maar een mening Wink
Antwoord
Ik had ook al iets getypt, is er niet meer, dus nog maar een keer.

Je noemt rek en kruip, rek zou ik me geen zorgen om maken. Dat draai je er wel uit met spanners. Voor kruip moet je wel aandacht hebben. Er wordt tegenwoordig dyneemavezel aangeboden met een zeer lage kruip, speciaal voor verstaging.

Wat voor mij een functionele reden zijn om niet voor dyneema te kiezen is de kwetsbaarheid. Het gebeurt nog wel eens dat er iets langs de verstaging schuift, daar kan staal echt beter tegen.
Antwoord
Aha. De kwetsbaarheid van dyneema is dus ook iets om rekening mee te houden.

Ik zal eens kijken wat er te koop is. Ik ga nu voor DM20. Het valt me al op, dat dat in Nederland niet even bij een webshop aan te schaffen is.
Antwoord
Hoewel ik voorlopig niet van plan ben te gaan zeilen, wil ik wel die mogelijkheid hebben. Bovendien moet het schip er goed uit zien in de museumhaven. Daarnaast wil ik er wel mee blijven varen en dan is het niet de bedoeling, dat een voorbijdenderend binnenvaartschip mijn schip zo heen en weer laat schommelen dat het mastanker van de romp breekt of erger. Dus goede verstaging lijkt me dan wel belangrijk.
Antwoord
Ik heb nu geslagen lijn als bakstagen (veel te veel rek natuurlijk).
Ik wil nu dynema door de kern van de lijn halen en deze zo onzichtbaar in de geslagen lijn verwerken.
Bijna geen rek meer.
Dynema beschadigd niet.
De lijn blijft een beetje stug bij het verplaatsen.
Ik kan me lekker vast houden aan de bakstag bij het verplaatsen overdek.

Is dat ook een idee voor jou?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(26-05-2019, 10:39)SchipperCo schreef: ................................... Bovendien moet het schip er goed uit zien in de museumhaven............................

Beste SchipperCo,

Uit de omschrijvingen die je tot nu hebt gegeven en je woordgebruik maak ik op dat je geen of weinig ervaring hebt met grotere platbodems. (corrigeer me als ik dat mis heb).
Dat is helemaal niet erg; ik vind het goed dat er weer nieuwe zij-instromers komen om schepen te behouden.
Het feit dat je zelfs een ligplaats in een museumhaven overweegt is zeer hoopgevend.
Maar ik krijg wel wat kriebels, zoals beschreven in mijn bijdrages hierboven, zodra je begint over staal en plastic op plekken waar dat absoluut ongepast of ongewenst of onnodig is.

Mag ik je een voorstel doen?
Ik zal graag bij jou aan boord kijken en je adviseren over het behoud van het historisch karakter van je mooie klipper, ook om te voorkomen dat je onherstelbare fouten maakt. Ik doe dat gratis, uit zorg.
Stuur mij gerust een persoonlijk bericht.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(26-05-2019, 16:35)Berghout-2 schreef:
(26-05-2019, 10:39)SchipperCo schreef: ................................... Bovendien moet het schip er goed uit zien in de museumhaven............................

Beste SchipperCo,

Uit de omschrijvingen die je tot nu hebt gegeven en je woordgebruik maak ik op dat je geen of weinig ervaring hebt met grotere platbodems. (corrigeer me als ik dat mis heb).
Dat is helemaal niet erg; ik vind het goed dat er weer nieuwe zij-instromers komen om schepen te behouden.
Het feit dat je zelfs een ligplaats in een museumhaven overweegt is zeer hoopgevend.
Maar ik krijg wel wat kriebels, zoals beschreven in mijn bijdrages hierboven, zodra je begint over staal en plastic op plekken waar dat absoluut ongepast of ongewenst of onnodig is.

Mag ik je een voorstel doen?
Ik zal graag bij jou aan boord kijken en je adviseren over het behoud van het historisch karakter van je mooie klipper, ook om te voorkomen dat je onherstelbare fouten maakt. Ik doe dat gratis, uit zorg.
Stuur mij gerust een persoonlijk bericht.
Wim.

Beste Wim,

Dat ik geen of weinig ervaring heb klopt. Maar voor de goede beeldvorming: Ik lig al sinds eind 2006 in de museumhaven Historisch Delfshaven. De Jannie-Amelia heb ik ook gekocht om mee te zeilen. Maar daar ben ik na het eerste jaar nauwelijks meer aan toegekomen. Momenteel legt Piet Blaauw de laatste hand aan mijn nieuwe stalen mast en houten(!) bakboord zwaard. De verstaging wil ik opnieuw uitvoeren. Ook mijn medeliggers hier dienen me van goed advies. Zie ook : http://jannie-amelia.nl

Jouw advies neem ik zeker van harte. Dankjewel.

Marco
Antwoord
@Schipperco
ik neem aan dat je schip onder CVO of CBB valt, dan zou ik eerst je classificatie bureau raadplegen.

Trefwoord; "klaarblijkelijk gevaar"
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
(26-05-2019, 21:18)WADnWIND schreef: @Schipperco
ik neem aan dat je schip onder CVO of CBB valt, dan zou ik eerst je classificatie bureau raadplegen.

Trefwoord; "klaarblijkelijk gevaar"

Bedoel je dat dyneema verstaging gevaarlijk is?
Antwoord
Staalkabel kan wel tegen schavielen en wrijvingswarmte, dyneema absoluut niet.
Het kan dus best zijn dat vanuit de klassificering regels dan wel beperkingen gelden, zeker omdat het een groot vaartuig betreft.

Ik weet dat meerdere charterschepen Dyneema bakstagen en zwaardvallen en boegstagen hebben.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)