Topics: 23
01-06-2019, 23:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-06-2019, 9:43 door SchipperCo.)
Ik sta hier op het punt de molen van Historisch Delfshaven te ronden. De Jannie-Amelia heeft echter momenteel geen zwaarden. (Ik ben op weg naar de werf om ze weer te laten installeren.) Hoe doe ik dat?
Topics: 5
Topics: 8
Hoewel ik ter plaatse geheel niet bekend ben. Als er veel wind staat kun je dat anker ook alvast inplannen in de actie. Een (krabbend) anker kan zeker bij lagerwal een dankbaar hulpmiddel zijn om de kop in bedwang te houden.
Topics: 23
02-06-2019, 18:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-06-2019, 18:04 door SchipperCo.)
Dank jullie wel voor jullie advies. Het liep als volgt af:
ik heb het schip geheel gestopt aan het begin van de bocht. Gelukkig had ik ook nog wind tegen, dus had ik al minder kans uit de bocht te vliegen. Ik begon met het roer de juiste richting op te draaien. Vervolgens heb ik op stationair steeds de schroef wat naar voor laten draaien afgewisseld met steeds wat naar achter om weer stil te liggen (maar de draaiing ging door) . Ik ging vlak langs de palen in de binnenbocht. Wellicht speelde het wieleffect ook nog een rol. Het roer heb ik bijna de hele bocht niet meer van positie veranderd (zo zie je maar dat in z'n achteruit je bijna niet kan sturen. (zeker niet als je nog vooruit gaat)). Op deze manier kwam ik heel makkelijk de bocht door. Het duurde alleen wel even.