Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draaien zonder zwaard
#1
Ik sta hier op het punt de molen van Historisch Delfshaven te ronden. De Jannie-Amelia heeft echter momenteel geen zwaarden. (Ik ben op weg naar de werf om ze weer te laten installeren.) Hoe doe ik dat?
Antwoord
#2
(01-06-2019, 23:37)SchipperCo schreef: Ik sta hier op het punt de molen van Historisch Delfshaven te ronden. De Jannie-Amelia heeft echter momenteel geen zwaarden. (Ik ben op weg naar de werf om ze weer te laten installeren.) Hoe doe ik dat?

Dâ's niet zo moeilijk hoor.
Ik heb vele jaren gevaren met een zeetjalk zonder zwaarden, vaak zelfs in m'n eentje.

Hou de beginsnelheid laag. Als je lekker stoer komt aanvaren ga je geheid de bocht uit.
Snij de bocht zó aan dat je de kop zowat langs de kade aan de binnenbocht schuurt. 10 centimeter tussenruimte is genoeg. Laat de kont er dan lekker overdreven omheen zwaaien met weinig gas.
Je kunt oefenen in de supermarkt: duw je boodschappenkarretje met 1 vinger om de schappen heen; jouw schip dweilt precies zo.

De factor wind is belangrijk. Hou daar gedegen rekening mee. Zet een wimpeltje op het voorschip.

Zorg er voor dat je een lange stok (vaarboom of haakstok) aan boord hebt. Lengte het liefst een meter of 6. Korter is te kort, langer is soms handig maar meestal te onhanteerbaar. Nòg beter is het om enkele stokken van diverse lengtes te hebben.

Zorg ervoor dat je minstens 1 heel dikke stootbal aan boord hebt, bij voorkeur van extra zware kwaliteit want de standaardballen willen nog wel eens klappen als 't ruig gaat. Voldoende wrijfhoutjes heb je natuurlijk al aan boord.

Als het heel erg krap is en de wind staat ook nog eens verkeerd, hou de kop dan vast met een (lang) touw en begeleidt hem zo de hoek om.

Het is verstandig om een anker val-klaar te hebben, maar in echt krappe bochten ben je daar waarschijnlijk te laat mee.

Goeie vaart!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
Hoewel ik ter plaatse geheel niet bekend ben. Als er veel wind staat kun je dat anker ook alvast inplannen in de actie. Een (krabbend) anker kan zeker bij lagerwal een dankbaar hulpmiddel zijn om de kop in bedwang te houden.
Antwoord
#4
Dank jullie wel voor jullie advies. Het liep als volgt af:

ik heb het schip geheel gestopt aan het begin van de bocht. Gelukkig had ik ook nog wind tegen, dus had ik al minder kans uit de bocht te vliegen. Ik begon met het roer de juiste richting op te draaien. Vervolgens heb ik op stationair steeds de schroef wat naar voor laten draaien afgewisseld met  steeds wat naar achter om weer stil te liggen (maar de draaiing ging door) . Ik ging vlak langs de palen in de binnenbocht. Wellicht speelde het wieleffect ook nog een rol. Het roer heb ik bijna de hele bocht niet meer van positie veranderd (zo zie je maar dat in z'n achteruit je bijna niet kan sturen. (zeker niet als je nog vooruit gaat)). Op deze manier kwam ik heel makkelijk de bocht door. Het duurde alleen wel even.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)