This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Draaien zonder zwaard
#1
Ik sta hier op het punt de molen van Historisch Delfshaven te ronden. De Jannie-Amelia heeft echter momenteel geen zwaarden. (Ik ben op weg naar de werf om ze weer te laten installeren.) Hoe doe ik dat?
Antwoord
#2
(01-06-2019, 22:37)SchipperCo schreef: Ik sta hier op het punt de molen van Historisch Delfshaven te ronden. De Jannie-Amelia heeft echter momenteel geen zwaarden. (Ik ben op weg naar de werf om ze weer te laten installeren.) Hoe doe ik dat?

Dâ's niet zo moeilijk hoor.
Ik heb vele jaren gevaren met een zeetjalk zonder zwaarden, vaak zelfs in m'n eentje.

Hou de beginsnelheid laag. Als je lekker stoer komt aanvaren ga je geheid de bocht uit.
Snij de bocht zó aan dat je de kop zowat langs de kade aan de binnenbocht schuurt. 10 centimeter tussenruimte is genoeg. Laat de kont er dan lekker overdreven omheen zwaaien met weinig gas.
Je kunt oefenen in de supermarkt: duw je boodschappenkarretje met 1 vinger om de schappen heen; jouw schip dweilt precies zo.

De factor wind is belangrijk. Hou daar gedegen rekening mee. Zet een wimpeltje op het voorschip.

Zorg er voor dat je een lange stok (vaarboom of haakstok) aan boord hebt. Lengte het liefst een meter of 6. Korter is te kort, langer is soms handig maar meestal te onhanteerbaar. Nòg beter is het om enkele stokken van diverse lengtes te hebben.

Zorg ervoor dat je minstens 1 heel dikke stootbal aan boord hebt, bij voorkeur van extra zware kwaliteit want de standaardballen willen nog wel eens klappen als 't ruig gaat. Voldoende wrijfhoutjes heb je natuurlijk al aan boord.

Als het heel erg krap is en de wind staat ook nog eens verkeerd, hou de kop dan vast met een (lang) touw en begeleidt hem zo de hoek om.

Het is verstandig om een anker val-klaar te hebben, maar in echt krappe bochten ben je daar waarschijnlijk te laat mee.

Goeie vaart!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
Hoewel ik ter plaatse geheel niet bekend ben. Als er veel wind staat kun je dat anker ook alvast inplannen in de actie. Een (krabbend) anker kan zeker bij lagerwal een dankbaar hulpmiddel zijn om de kop in bedwang te houden.
Antwoord
#4
Dank jullie wel voor jullie advies. Het liep als volgt af:

ik heb het schip geheel gestopt aan het begin van de bocht. Gelukkig had ik ook nog wind tegen, dus had ik al minder kans uit de bocht te vliegen. Ik begon met het roer de juiste richting op te draaien. Vervolgens heb ik op stationair steeds de schroef wat naar voor laten draaien afgewisseld met  steeds wat naar achter om weer stil te liggen (maar de draaiing ging door) . Ik ging vlak langs de palen in de binnenbocht. Wellicht speelde het wieleffect ook nog een rol. Het roer heb ik bijna de hele bocht niet meer van positie veranderd (zo zie je maar dat in z'n achteruit je bijna niet kan sturen. (zeker niet als je nog vooruit gaat)). Op deze manier kwam ik heel makkelijk de bocht door. Het duurde alleen wel even.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)