This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rondhout rot rond beslag
Hallo allemaal,

Ik heb een zorgenpuntje. Even wat achtergrond:
Ik weet hoe ik moet lakken, schuren krabben etc. want ik ben hier mee groot geworden, maar ik weet niet wanneer hout goed of slecht is en hoeveel er af moet. Op mijn leeftijd des tijds besloten anderen dat altijd en nu ik eigenaar ben van mijn eigen scheepje kom ik wat kennis tekort.

Rond het lummelbeslag van mijn giek en de voorkant van mijn kluiverboom is het hout flinkt rot, denk ik. Het is in ieder geval zwart en zo weg met een krabber. Er is mij verteld dat ik het lummerbeslag moet laten zitten maar ik twijfel nu of ik dat advies moet opvolgen om de schade te inspecteren en evt de giek en kluiverboom in te korten indien nodig. Wat zou ik moeten doen met de plaats waar ik het hout wegkrab? Alleen lakken? Beitsen? Opvullen met epoxy? Graag advies, dank jullie wel.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Dag Erwin,

Wat leuk dat je een schouw hebt aangeschaft!

Om het even recht voor z'n raap te schrijven: je foto's tonen hopeloos aangetast hout. Waarschijnlijk rijp voor de kachel.
Ga in geen geval klooien met vulmiddelen of epoxy, dat is gevaarlijk, weggegooid geld en vergeefse moeite.
Als je een beetje handig bent en het zorgvuldig voorbereidt, is het een mooie klus om zelf nieuwe rondhouten te maken.

Sterkte!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(09-06-2019, 22:27)Berghout-2 schreef: Dag Erwin,

Wat leuk dat je een schouw hebt aangeschaft!

Om het even recht voor z'n raap te schrijven: je foto's tonen hopeloos aangetast hout. Waarschijnlijk rijp voor de kachel.
Ga in geen geval klooien met vulmiddelen of epoxy, dat is gevaarlijk, weggegooid geld en vergeefse moeite.
Als je een beetje handig bent en het zorgvuldig voorbereidt, is het een mooie klus om zelf nieuwe rondhouten te maken.

Sterkte!
Wim.
Hallo Wim,

Dit ijn natuurlijk de closeups van echt de allerslechtste stukken, en ook nog toen het nat was. Het is allemaal redelijk oppervlakkig, op het stuk bij het lummelgeslag na. Hoewel ik wil geloven dat de giek best eens over zou kunnen zijn.

Ik heb niet ervaring of de ruimte om zelf ergens rondhout te maken.

Kan ik misschien ergens een kenner naar het hout laten kijken voor ik het echt afschrijf? Verdere tips zijn welkom.
Antwoord
Als je een kenner zoekt ben je bij Berghout-2 echt bij de juiste persoon.
Het is zijn vak.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Erwin, waar ligt je nieuwe aanwinst?
Als het een beetje uitkomt wil ik wel even komen kijken, helemaal vrijblijvend natuurlijk.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(10-06-2019, 10:14)Berghout-2 schreef: Erwin, waar ligt je nieuwe aanwinst?
Als het een beetje uitkomt wil ik wel even komen kijken, helemaal vrijblijvend natuurlijk.
Wim.

Hallo Wim,

Dat zou ik echt enorm waarderen. Ik lig in Werkendam. Zou dat lukken?
Antwoord
(10-06-2019, 12:11)ErwinDeGrijze schreef:
Wim.

Hallo Wim,

Oeh, dat is flink uit m'n buurt (Friesland) en ik heb voorlopig geen plannen om die kant op te gaan.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(10-06-2019, 13:07)Berghout-2 schreef:
(10-06-2019, 12:11)ErwinDeGrijze schreef:
Wim.

Hallo Wim,

Oeh, dat is flink uit m'n buurt (Friesland) en ik heb voorlopig geen plannen om die kant op te gaan.

Wim.
Dat is heel begrijpelijk wim, maar ik waardeer je aanbod. Zou je me misschien naar iemand kunnen doorverwijzen voor advies?
Antwoord
Hoe lang moet de giek zijn?
Ik heb hier wel e.e.a. Liggen in goede staat.
Compleet tuig zonder de masten
Antwoord
hm, dat is wel interessant. Ik zal morgen gaan meten. Kan ik je ergens bereiken?
Antwoord
PB? Dan kan ik je mijn e-mail geven
Antwoord
Hallo Erwin,

Op Marktplaats zag ik deze advertentie van een complete tuigage van een Westerdijk schouw. Is dat wat voor jou?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(18-06-2019, 19:47)Pylk schreef: Hallo Erwin,

Op Marktplaats zag ik deze advertentie van een complete tuigage van een Westerdijk schouw. Is dat wat voor jou?
Hoi Pylk, ik ben in contact met deze persoon. Zaterdag komt er iemand naar mn rondhout kijken. Dan neem ik een besluit. Maar mijn giek is 5m. Zou dat dan voldoende zijn?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)