This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rondhout kaal maken
Hallo allemaal,

Zoals jullie op fotos hebben kunnen zien is mijn rondhout er niet heel best aan toe. Ik zou graag tips ontvangen over het efficient en netjes kaal maken van mijn rondhout. Een bandschuurmachine creeert vlakke plekken, een handkrabber is veel te ruw, en korrel 60 schuurpapier geeft slechts het onderstaande resultaat, met nog grijze strepen in de nerven om en om.

(en ja, als ik doorkrab zit er gewoon goed, lichtgekleurd hout onder, maar dat ga ik niet overal doen. Veel te destructief)

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Korrel 30
Dat zwarte wil je er toch uit, dat is nat en geeft weer problemen onder je nieuwe lak.
Ik heb mijn mast met een excentrische schuurmachine kaal gehaald. Veel bewegen en kijken dan hou je hem in vorm.
Bij jou zal je echter toch wat vorm gaan verliezen, omdat er echt wat af moet.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
[attachment=1174 schreef:ErwinDeGrijze pid='9169' dateline='1560463765']Hallo allemaal,

Zoals jullie op fotos hebben kunnen zien is mijn rondhout er niet heel best aan toe. Ik zou graag tips ontvangen over het efficient en netjes kaal maken van mijn rondhout. Een bandschuurmachine creeert vlakke plekken, een handkrabber is veel te ruw, en korrel 60 schuurpapier geeft slechts het onderstaande resultaat, met nog grijze strepen in de nerven om en om.

(en ja, als ik doorkrab zit er gewoon goed, lichtgekleurd hout onder, maar dat ga ik niet overal doen. Veel te destructief)
Dag Erwin, 
Met een stevige boormachine, een langere schuurband (binnenstebuiten gedraaid) en wat knutselwerk kan je een best bruikbare schuurinstallatie voor rondhout maken. Ik heb op deze manier een mast van 10 meter afgeslankt.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Oh, cool bouwsel. Is dat zwarte een stuk rubber/binnenband ofzo? Ik ga dat denk ik maken.
Antwoord
(16-06-2019, 21:24)ErwinDeGrijze schreef: Oh, cool bouwsel. Is dat zwarte een stuk rubber/binnenband ofzo? Ik ga dat denk ik maken.
Dat zwart is idd rubber. Ik heb een stevig stuk binnenband van een vrachtwagen gebruikt. Doe zeker een stevige handschoen aan! In mijn versie had ik nog, ter bescherming, een extra schijf tussen de rol en het handvat gemonteerd. Succes ermee!
Antwoord
(17-06-2019, 22:29)Tuizentfloot schreef:
(16-06-2019, 21:24)ErwinDeGrijze schreef: Oh, cool bouwsel. Is dat zwarte een stuk rubber/binnenband ofzo? Ik ga dat denk ik maken.
Dat zwart is idd rubber. Ik heb een stevig stuk binnenband van een vrachtwagen gebruikt. Doe zeker een stevige handschoen aan! In mijn versie had ik nog, ter bescherming, een extra schijf tussen de rol en het handvat gemonteerd. Succes ermee!
Ok, dat ga ik dan ook zo proberen. Maar weet nog niet of ik eerst moet schuren of eerst de scheuren opvullen/lakken. Ik weet niet of het erg is als daar stof in komt. Die kleine deeltjes rotten vast flink door.

Hoe heb je overigens de houten cylinder aan de as vastgemaakt?
Antwoord
(20-06-2019, 17:25)ErwinDeGrijze schreef:
(17-06-2019, 22:29)Tuizentfloot schreef:
Ok, dat ga ik dan ook zo proberen. Maar weet nog niet of ik eerst moet schuren of eerst de scheuren opvullen/lakken. Ik weet niet of het erg is als daar stof in komt. Die kleine deeltjes rotten vast flink door.

Hoe heb je overigens de houten cylinder aan de as vastgemaakt?
Eerst schuren en zien wat er allemaal tevoorschijn komt.
De as is bij mij een stevige lange 6 kant houtschroef (8mm, 120mm). Eerst stevig in het stuk rondhout schroeven, daarna de kop afslijpen.
Antwoord
Houtdraadbout heet zo'n schroef!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)