This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wierpot ontluchten
Soms tijdens het varen, als we een binnenvaartschip tegenkomen, worden er grote hoge golven gemaakt. Hierdoor komt de inlaat voor het koelwater bloot te liggen. Al snel is dan een hol geluid uit de uitlaat te horen en komt er geen koelwater meer uit. Koelwater en uitlaatgassen worden vermengd op mijn schip. Het koelwatersysteem is dan wat betreft het buitenkoelwater gevuld met lucht. Lucht in de wierpot, de waterpomp, de intercooler en de uitlaatgas-met-koelwater-menger (Hoe heet zo'n installatie?).

Ook als na een tijdje het water weer rustiger is, wordt de lucht niet uit het systeem verdreven. De motor wordt dan dus te warm.

Hoe komt dit? Ik denk, dat de waterpomp met lucht niet genoeg druk op kan bouwen om het resterende koelwater in de uitlaatgas-menger daar nog een meter omhoog te stuwen.

Wat kan ik eraan doen? Zou het helpen als ik in het midden van het glas op de wierpot een huiddoorvoer aanbreng en daar eventueel nog een slangetje of pijpje met eventueel een ventiel bevestig?
Antwoord
Wierpot moet op de waterlijn zitten, wet van de communiserende vaten. Waarschijnlijk is de pakking onder de deksel van de wierpot niet goed meer of de impellor is stuk
Antwoord
Inderdaad of valse lucht aanzuigen of impeller versleten

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(15-06-2019, 16:20)Van der Heide schreef: Wierpot moet op de waterlijn zitten, wet van de communiserende vaten. Waarschijnlijk is de pakking onder de deksel van de wierpot niet goed meer of de impellor is stuk
Maar alles werkt toch gewoon? Dus waarom zou dan de pakking of de impellor stuk zijn?

Ik heb alleen een probleem als de koelwaterinlaten lucht hebben gehapt.

Marco
Antwoord
(15-06-2019, 12:48)SchipperCo schreef: Soms tijdens het varen, als we een binnenvaartschip tegenkomen, worden er grote hoge golven gemaakt. Hierdoor komt de inlaat voor het koelwater bloot te liggen. Al snel is dan een hol geluid uit de uitlaat te horen en komt er geen koelwater meer uit. Koelwater en uitlaatgassen worden vermengd op mijn schip. Het koelwatersysteem is dan wat betreft het buitenkoelwater gevuld met lucht. Lucht in de wierpot, de waterpomp, de intercooler en de uitlaatgas-met-koelwater-menger (Hoe heet zo'n installatie?).

Ook als na een tijdje het water weer rustiger is, wordt de lucht niet uit het systeem verdreven. De motor wordt dan dus te warm.

Hoe komt dit? Ik denk, dat de waterpomp met lucht niet genoeg druk op kan bouwen om het resterende koelwater in de uitlaatgas-menger daar nog een meter omhoog te stuwen.

Wat kan ik eraan doen? Zou het helpen als ik in het midden van het glas op de wierpot een huiddoorvoer aanbreng en daar eventueel nog een slangetje of pijpje met eventueel een ventiel bevestig?

Wat voor pomp heb je?
Als je een impellerpomp hebt (wat het meest waarschijnlijk is), dan moet je die nakijken. Een impellerpomp hoort geen problemen te hebben met lucht/watermengsels. Hoe lang zit die impeller er al in? Is-ie versleten, of te stug geworden, of een paar schoepen kwijt?
Maar als je een centrifugaalpomp hebt, dan is het normaal dat-ie uitvalt zodra er lucht in komt. De meeste centrifugaalpompen "slaan af" met lucht. Als dat gebeurt, zul je op 1 of andere manier de pomp weer gevuld moeten krijgen.
Als je een Sihi-pomp (waterring-pomp) hebt, geldt ongeveer hetzelfde als voor een centrifugaalpomp.

Ga niet je wierpot verbouwen, dat zou het alleen maar gecompliceerd en kwetsbaar maken.

Succes,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(15-06-2019, 19:33)Berghout-2 schreef:
(15-06-2019, 12:48)SchipperCo schreef: Soms tijdens het varen, als we een binnenvaartschip tegenkomen, worden er grote hoge golven gemaakt. Hierdoor komt de inlaat voor het koelwater bloot te liggen. Al snel is dan een hol geluid uit de uitlaat te horen en komt er geen koelwater meer uit. Koelwater en uitlaatgassen worden vermengd op mijn schip. Het koelwatersysteem is dan wat betreft het buitenkoelwater gevuld met lucht. Lucht in de wierpot, de waterpomp, de intercooler en de uitlaatgas-met-koelwater-menger (Hoe heet zo'n installatie?).

Wat voor pomp heb je?
Als je een impellerpomp hebt (wat het meest waarschijnlijk is), dan moet je die nakijken. Een impellerpomp hoort geen problemen te hebben met lucht/watermengsels. Hoe lang zit die impeller er al in? Is-ie versleten, of te stug geworden, of een paar schoepen kwijt?
Maar als je een centrifugaalpomp hebt, dan is het normaal dat-ie uitvalt zodra er lucht in komt. De meeste centrifugaalpompen "slaan af" met lucht. Als dat gebeurt, zul je op 1 of andere manier de pomp weer gevuld moeten krijgen.
Als je een Sihi-pomp (waterring-pomp) hebt, geldt ongeveer hetzelfde als voor een centrifugaalpomp.

Ga niet je wierpot verbouwen, dat zou het alleen maar gecompliceerd en kwetsbaar maken.

Succes,
Wim.
Zoals in de foto's te zien is, heb ik een Sihi. De wierpot kun je ook zien. Je begrijpt, dat ik steeds als het probleem zich voordoet de motor uit moet zetten, de machinekamer in moet duiken en de vier boutjes iets los moet draaien om de lucht te kunnen laten ontsnappen. Dit is erg spannend vooral op de Nieuwe Maas.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Tja, een Sihi dus.
Als je van de narigheid af wilt, zou je die pomp het beste kunnen vervangen door een goede impellerpomp.
Dat is wel een flinke klus, maar gelukkig is hij wel snaar-aangedreven.
Voor pompen, check bijvoorbeeld Exalto, Cuno, Combi-Noord of andere scheepstechnische bedrijven. Capaciteit en toerentallen zijn belangrijk.

Een andere mogelijkheid is: de waterinlaat zo laag mogelijk zetten, in het vlak. Maar dat kan weer problemen geven als je droogvalt op een slikkige plaat.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Als je op het wad en platen vaart heb je na 1 zomer hetzelfde verschijnsel. Dan is door zand de impellorpomp niet meer zelfaanzuigend.
Bij droogvallen moet de afsluiter dus dicht zodat het water in de wierpot blijft.
Bij erg heftig weer en golven kan het wel eens gebeuren dat de wierpot leeg raakt.

Als je er vanaf wilt, moet je een bunkoeler nemen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
De afsluiter heb ik nog nooit dichtgedraaid bij het droogvallen. Toch nooit problemen. Uitzondering of moet een pomp water weer normaal kunnen aanzuigen, lucht in de leiding of niet?
Antwoord
Een impellor slijt. Door zand slijt hij nog harder. Bij ieder onderhoud vervang je de impellor. Als hij niet meer zelf ontlucht dan is de kans dat je impellor zijn beste tijd gehad heeft heel groot. Waarom controleer je deze niet even?
Antwoord
Elswout en Van der Heide, dat hangt er dus van af wat voor pomp je hebt. TS heeft geen impellorpomp.
Antwoord
Dan als tip wierpot op de waterlijn en pakking van de wierpot vervangen. Pomp kan zichzelf nu niet ontluchten, dat is lastig
Antwoord
Of je maakt er een ander type koeling van. Bolster had een gesloten koelsysteem met koelpijpen onder het vlak.  Ideaal.
Antwoord
Fred schreef:Of je maakt er een ander type koeling van. Bolster had een gesloten koelsysteem met koelpijpen onder het vlak.  Ideaal.
tot de pijpen doorrotten tussen vlak/scheg en de pijp.....
Bunkoeler is het mooiste, maar kost veel geld en je mist drijfvermogen.

Antwoord
Ik heb nu een gaatje in het deksel van mijn wierpot gemaakt. Tijdens normaal bedrijf zakt het waterniveau in de wierpot een centimeter. Het koelwater stroomt goed door.

Als ik nu het hele systeem vol lucht blaas, dan stroomt het koelwater niet meer door. Ook niet als na enkele seconden het waterniveau in de wierpot weer terug naar normaal is. Als ik dan de motor voor tien seconden uitzet en weer start, stroomt het koelwater weer normaal door.

Mijn probleem is dus gedeeltelijk opgelost. Ik hoef niet meer de machinekamer in om de wierpot te ontluchten.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Blijft vreemd?

Antwoord
(15-07-2019, 17:21)WADnWIND schreef: Blijft vreemd?
 Neuh. Is een standaard Sihi-probleem.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(15-07-2019, 17:21)WADnWIND schreef: Blijft vreemd?
Mijn theorie is dat als mijn SiHi waterpomp eenmaal vol lucht zit, dit er niet meer uitgeduwd wordt door water. Pas als de pomp stil staat stroomt het weer vol water.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)