This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 7 stemmen - gemiddelde waardering is 2.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stokdweil
Een week of wat geleden was ik bij een oom van bijna tachtig die me trots liet zien hoe je een stokdweil moet zwieren. Via het Scheepvaartforum vond ik hoe ik zelf een stokdweil kon maken.

Een dikke steel van zo'n 30 mm. een druif (had ik nog wel liggen) een stuk of vijf ('n halve kg) lappen van een oude deken van 35 cm in het vierkant, een duims stukje koperpijp, twee leren(nou ja stukken rubber van een oude laars) en een, te korte, gesmede spijker met vierkante kop.

Eerst maar de lappen geknipt en gewogen, vijf dus. Daarna een paar cm van mijn koperen buis af gezaagd en pas gemaakt op de steel. Vervolgens aan de andere kant van de steel de druif pas gemaakt, de steel ingezaagd en een kegje in de zaagsnede gezet. De druif met gepast geweld op de steel gezet, dankzij de keg zit'ie muurvast. Van een oude laars twee ronde schijven met een diameter van 10 cm geknipt en de lappen er steeds iets verder gedraaid tussen gelegd. Als laatste de spijker er door geslagen in de steel. Klaar.

Vanmorgen voor heb ik hem voor het eerst gebruikt. De roef staat in de grondverf en werd glanzend schoon. Bovendien kom je in alle hoeken en kiertjes waar je met de luiwagen toch net niet kunt komen. Een aanwinstHeart Nu nog leren zwieren bij mijn oomConfused

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Vooral starten met lange mouwen. Het is met blote armen een vervelend klusje, want je rolt die stok als t ware over je onderarm heen.
(gek dat ik me dat ineens weer herinner) Ooit eens geleerd op een zalmschouw van de schipper aldaar.

Ik gebruik er aan boord gewoon een vloermop voor, komt ook in hoekjes en gaatjes.

[Afbeelding: vloermop~15015737.jpg]
Antwoord
Voor zover ik het begrijp sla je met die kopspijker het hel pakket vast op de kopse kant van de steel?
Loop je dat geen risico dat de kopspijker gaat krassen op de lak of dek?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Voor zover ik me kan herinneren heb ik een spijker met een brede kop genomen die aardig diep in het rubber zit. Ik zal er nog eens een foto van maken.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(27-04-2015, 16:13)WADnWIND schreef: Voor zover ik het begrijp sla je met die kopspijker het hel pakket vast op de kopse kant van de steel?
Loop je dat geen risico dat de kopspijker gaat krassen op de lak of dek?
Vandaag ben ik weer eens bij mijn oom geweest, hij liet met het zwieren nog eens zien. Na de dweil nat gemaakt te hebben legde hij hem op zijn rechter onderarm en liet hem naar beneden rollen, terwijl hij met de linkerhand de stok aan het draaien bracht, daarna is het een kwestie van met beide de zaak aan de gang te houden. Ik heb wel een filmpje gemaakt maar ik weet niet of hij het waardeert dat ik dat op het internet publiceer.

@ WaDnWIND: Om te voorkomen dat er beschadigingen door de spijker veroorzaakt worden, heeft hij een stukje van een fiets binnenband geknipt. Door de ene kant van de ring die hij zo kreeg sloeg hij de spijker samen met het pakje dweilen in de steel, de andere kant van de ring veert dan keurig boven de kop van de spijker.  

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Hier is het filmpje van mijn oom
edit: aangepast
https://www.youtube.com/watch?v=6od5qns5em8

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Duidelijk!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)