This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stuk tussen rondhouten van bokkepoot
Wat moet er tussen de twee rondhouten van de bokkenpoot waar ze samen komen? Ik dacht aan een stalen plaatje met gaten voor: voorstag, fok, bokkenpoot, borgketting en mastlier. Zouden jullie foto's kunnen plaatsen?
Antwoord
(16-07-2019, 13:28)SchipperCo schreef: Wat moet er tussen de twee rondhouten van de bokkenpoot waar ze samen komen? Ik dacht aan een stalen plaatje met gaten voor: voorstag, fok, bokkenpoot, borgketting en mastlier. Zouden jullie foto's kunnen plaatsen?

Er zijn verschillende mogelijkheden.
De simpelste versie ( ook wel triangel genaamd) bestaat uit een stukje platte strip met drie gaten, de middelste voor de bout die door de bokkepoten gaat, de onderste voor de strijktalie en de bovenste voor de voorstag.

De uitgebreidere versie, ook wel doodshoofd genaamd, bestaat uit een min of meer vierkant stuk plaat waarin 5 gaten, die verdeeld zijn zoals op een dobbelsteen-5.

Maak even een tekening op ware grootte, waarop je de ogen van de bokkepoten tekent, en de ogen van alle harpsluitingen. Dan kun je zien of ze elkaar niet in de weg zitten. Meet de dikte van de mannetjes van de sluitingen en boor de gaten ietsje groter dan dat.
Neem een lekker dik plaatje staal, want dan dragen de sluitingen beter.
Verder raad ik je aan om sterke, gekeurde sluitingen te gebruiken, want er komt best veel kracht op.

Ik heb er net eentje gemaakt voor een klipper, met 5 gaten in een parallellogramvorm van 200 x 200 mm en 25 mm dik.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Om de keus nog wat groter te maken, wij hebben een driehoekvorm van RVS plaat.

De fok zit vast op het schip, niet op die plaat. Als borg hebben we een sliphaak die op hetzelfde oog zit als de strijktalie. Dus op de plaat zitten: voorstag, strijktalie en bokkepoten.

Als je gewoon staal gebruikt zul je altijd roest krijgen in de gaten. De verf zal niet in de gaten blijven zitten bij gebruik, verzinken zou dit moeten verbeteren. Met RVS heb je daar geen last van. Nadeel is wel dat als je de rest niet van RVS hebt daar de roest eerder zal toeslaan.
Antwoord
Ik heb nog een oude foto gevonden van mijn schip. Hierop is een plaatje met drie gaten in lijn te zien.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Op andere foto's zie ik toch echt de fok ook aan de verbinding met de bokkenpoot bevestigd. Een model met vijf gaten lijkt me dan ook het best.
Antwoord
Ja, vijf gaten is wel beter.
Dan kan de borg ook op een eigen sluiting, wat veiliger is en waardoor het blok in de strijktalie niet scheef wordt weggedrukt.

Bij de weg: ik vind dat blok erg iel. Wat is de veilige haakbelasting? 250 kgf? Misschien 500 kgf? In ieder geval veel minder dan de voorstag.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Een en ander hangt denk ik ook af van de boot. Bij jouw foto lijkt me inderdaad een plaat met vijf gaten wel een verbetering.
Wij hebben de fok direct op de boot omdat hij dan lager kan staan. Bij staande mast haken wij de bokkepoten uit. Dus zitten ze de fok niet in de weg.
Zodra de sliphaak vast zit ontspan ik ook de strijktalie zodat daar ook geen scheve krachten zitten.
Antwoord
Hier een schetsje van het stuk staal dat ik laat maken.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
In principe prima.
Wees er zeker van dat de gaten niet te dicht bij elkaar zitten, anders is er te weinig ruimte voor de sluitingen. Het lijkt er op dat er nu te weinig plek is.
En zijn de gatdiameters aangepast aan die van de mannetjes van de sluitingen?

Verder is het beter om de afrondingen van de hoeken minder puntig te maken: kies een kwart cirkel waarvan het middelpunt samenvalt met dat van het dichtstbijzijnde gat (dat is nu niet het geval).

Als de gaten geboord zijn, breek dan daarvan de kantjes door even een souvereinboor te gebruiken.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Toevallig net een nieuwe gemaakt omdat ik mijn verstaging heb vernieuwd.
[Afbeelding: 4b89b036a11ba701f28d83d7acda005b.jpg]
Middelste gat voor de sprenkler.
Onderste gat voor de grootschoot die gemakkelijk de kracht levert om de mast op te richten.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Netjes hoor maar het is te overwegen alle uitwendige hoeken en randen goed af te ronden. Ook de splitpennen zou ik korter houden. Je fok zal het zeker waarderen. Smile
Antwoord
De hoeken lijken scherp maar zijn allemaal gezoet.
Die splitpennen mogen wel wat korter ja.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Mooi!
Bij mijn jol loopt de hijsdraad over het staaldraad hijsblok boven de botteloef naar voren. Daarna via een schijf naar de onderkant van de botteloef naar achter zo op de anker/maststrijklier. Het staaldraad hijsblok hangt voor de spanner en zit met 2 rvs plaatjes vast aan de bovenste gaffel van de spanner.
Met de pelikaanhaak los kan je zo de mast strijken en zetten.
Heb een foto waar dat slechts deels op staat.

[Afbeelding: 66f7344ffdb8b4071a5a9617aa1b7bf4.jpg]
Antwoord
Tja, zo'n monky's fist (driehoekplaat) kan handig zijn met bokkepoten, voor een sprenkel weet ik het nog niet.
Ik heb uberhaupt geen voorstag spanner, die heb ik geëlimineerd en bevalt uitstekend. Ik span het voorstag met de achter hoofd wanten, perfect!

En vooral geen gedoe met pelikaan haken. Ik heb toch diverse keren ooit mee gemaakt dat ze open gingen, brrrrr.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Jollenbaas, ik zie dat je je harpen bord met witte tyraps. Nu doe ik dat ook, ook bovenin de mast, maar,,,,

Witte tyraps zijn NIET UV bestendig, zwarte tyraps wel!!

Ik heb net weer 3 jaarlijks de mast onderhouden en preventief de tyraps vervangen (2,5 mm past door de mannetjes). Witte vallen er na 1 tot 1 1/2 seizoen weer spontaan vanaf.
De po9lymeren breken onder invloed van UV.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(29-07-2019, 21:47)WADnWIND schreef: Tja, zo'n monky's fist (driehoekplaat) kan handig zijn met bokkepoten, voor een sprenkel weet ik het nog niet.
Ik heb uberhaupt geen voorstag spanner, die heb ik geëlimineerd en bevalt uitstekend. Ik span het voorstag met de achter hoofd wanten, perfect!

En vooral geen gedoe met pelikaan haken. Ik heb toch diverse keren ooit mee gemaakt dat ze open gingen, brrrrr.

Ik heb een sprenkel en daar gaat het perfect mee. Wat zou er niet mee gaan dan?

Die pelikaanhaak is nieuw dit jaar en is dubbel geborgd. 1x ring en 1x sleutelsluiting

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
@WADnWIND:
Helemaal gelijk in. Maar elk najaar gaat de mast plat op het schip en de spullen naar huis.
In het voorjaar krijgen de 5 stagen en alle blokken een nieuwe tyrap. Als de oude voorraad tyraps op is stap ik idd over op zwart. Nog een paar jaar.....
Thanks. Smile
Antwoord
Uiteindelijk heb ik het volgende laten maken. Het had wel wat kleiner gemogen.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)