This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spiraalveer aan mast
Nu mijn mast van staal is ... zou het handig zijn om mastvoet en de mast onderaan te verbinden met een hele stugge spiraalveer, zodat het strijken en weer opzetten veel lichter gaat?
Antwoord
(25-07-2019, 9:42)SchipperCo schreef: Nu mijn mast van staal is ... zou het handig zijn om mastvoet en de mast onderaan te verbinden met een hele stugge spiraalveer, zodat het strijken en weer opzetten veel lichter gaat?
Ik maak met mijn stalen mast graag gebruik van de lokale mastkraan voor het strijken en zetten. Ik heb een sprenkelpot op mijn stalen mast gelast, maar gebruik deze eigenlijk nooit - ik heb geen lier op het dek en met de hand vind ik het niet veilig.
Bolschipper
Antwoord
(25-07-2019, 9:42)SchipperCo schreef: Nu mijn mast van staal is ... zou het handig zijn om mastvoet en de mast onderaan te verbinden met een hele stugge spiraalveer, zodat het strijken en weer opzetten veel lichter gaat?

Dat lijkt mij niet verstandig.
Sterke veren zijn gemaakt van (hoe kan het ook anders?) verenstaal. Dat is een staalsoort met een hoog koolstofgehalte. Fantastisch mooi spul, maar met één groot nadeel: het roest als een gek.
En zodra de roest toeslaat, is de kans op breuk heel groot.

Als je je mast heel gemakkelijk wilt strijken en zetten, denk dan aan een contragewicht. Dat is veilig en gemakkelijk.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Of een mooie maststrijk lier op een mooie RVS stoel, Ik heb het hele verhaal net van het voorjaar vervangen, Wij zouden niet zonder kunnen tijdens onze omzwervingen.
Als je niet kan strijken mis je 30-50% van alle mooie watertjes en gebieden en routes.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)