This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
man over boord terug op schip
#1
Op onze hoogaarzen hebben we het zogenaamde berghout.

Bij het aan boord trekken van een drenkeling zit dat vaak in de weg. Zeker wanneer de drenkeling een opgeblazen zwemvest aan heeft.
Vraag: op welke wijze zouden we het berghout juist goed kunnen gebruiken om met name een niet-actieve drenkeling aan boord te krijgen?

Aanvullende informatie: bij een nog actieve drenkeling oefenen we met de zwemtrap op het roer of een zgn reddingsnet vanaf de achterbolder. De drenkeling klimt dan in het net tussen zwaard en achterboeisel aan boord. Dat goed over het algemeen best goed. Ook het aan boord komen via de trap op het roer gaat goed.
De niet-actieve drenkeling is een probleem....
Antwoord
#2
Aanhaken onder de giek en ophijsen?


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#3
Is ook het eerste wat ik bedenk. Kraanlijn en klauw/piekeval gebruiken als takel.
Antwoord
#4
(06-08-2019, 18:15)Eddy K schreef: Aanhaken onder de giek en ophijsen?


Huitema Zeeschouw 9m
Dank Eddy,
We hebben inmiddels het volgende uitgeprobeerd (in rustig water.....):
- goede zwemtrap hangen over klik van het roer. Roer schuine stand geven met helmstok+ vastzetten. Drenkeling klimt vrij gemakkelijk naar boven. Ook met opgeblazen reddingsvest als 'boezem'.
- reddingsnet over boord vanaf achterbolder naar 'middenpen' strak hangen. Vaarboom door 1 persoon met hak onderaan in net prikken en net strak naar onder zetten. Drenkeling klimt vrij gemakkelijk zelf naar boven. (ook met opgeblazen reddingsvest). Door gebruik van de vaarboom raakt de drenkeling niet met de benen onder het berghout.
- Zwaard rechtstandig neer beneden. Fixeren met zwaardloper en lijn naar voorbolder. Goede zwemtrap over het zwaard naar beneden hangen. Voldoende diep. Drenkeling loopt gemakkelijk naar boven.
- bakstag losgehaakt en met geleidelijn via oog grootschoot aan de giek gebruikt ter hoogte van 'het kot' als takel (4-loper). De giek dient alleen als soort uithouder boven de drenkeling. De giek zelf wordt dus niet mee getakeld. Scheelt veel gewicht! Haak bakstag in harnas reddingsvest gepikt (denk om de punt!). Drenkeling (ca 90 kg) kon door 1 persoon uit het water getakeld worden.
- Bij geen reddingsvest gewoon hijsbandje als sling gebruikt. Ging ook goed. Blok van de bakstag dan ca 40 cm boven hoofd drenkeling. Veilig genoeg.
Takelen gaat zo ook bij 'niet-zelf-actieve' drenkeling.
We hebben er opnames van gemaakt. Moeten nog bewerkt worden.

Mede ook voor mogelijke andere lezers:
Heb nog wel graag advies voor goede sling die bij 'niet-zelf-actieve- drenkeling vanf het schip aangebracht kan worden.

Een tweede sling onder de benen kan er voor zorgen dat de drenkeling toch meer horizontaal uit het water komt. Nog niet geprobeerd.

Andere tips uiteraard nog welkom.

Tot slot: we zoeken vooral naar gebruik van onderdelen/ voorwerpen die toch al op of aan het schip aanwezig zijn.
Antwoord
#5
(06-08-2019, 19:47)Ata schreef: Is ook het eerste wat ik bedenk. Kraanlijn en klauw/piekeval gebruiken als takel.
Ook dank Ata.

Zie verder aub reactie aan Eddy.

Voor ons is kluiverval de meest handige. Andere vallen zijn vanwege constructie met 'haak' gezekerd met koperdraad. Kost tijd om los te maken.
Ook hier de giek gebruiken als geleiding/ uithouder.

Mogelijk slim takeltje bij de hand leggen dat gemakkelijk aan de giekring te koppelen is. Moeten we nog uitproberen.
Antwoord
#6
Daarom heb ik standaard treden aan het roer vast. Ook bedoeld voor een drenkeling, maar ook bedoeld om zelf uit het water te komen. Als is het maar in de haven.

En verder aanpikken met "een" va en via de kabbellat omhoogl
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#7
(07-09-2019, 0:21)WADnWIND schreef: Daarom heb ik standaard treden aan het roer vast.

Heb je daar eeen plaatje van?
Antwoord
#8
(07-09-2019, 14:40)Take schreef:
(07-09-2019, 0:21)WADnWIND schreef: Daarom heb ik standaard treden aan het roer vast.

Heb je daar eeen plaatje van?


Ja:

https://www.platbodemforum.nl/showthread...ght=treden

Ik heb zwarte nylon-glasvezel versterkte opklapbare maststeps. vallen niet op en werken prima.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#9
(06-09-2019, 14:57)SBHschipper schreef: Een tweede Sling onder de benen kan er voor zorgen dat de drenkeling toch meer horizontaal uit het water komt. Nog niet geprobeerd.
Heel goed dat je weet dat onderkoelde slachtoffers het beste horizontaal en rustig uit het water gehaald moeten worden.
Als je echter snel bij de drenkeling ben en dat is meestal het geval bij m.o.b. dan hoeft dit niet horizontaal en het liefst ook een beetje vlot om eerste hulp te verlenen ivm verwondingen en/of vitale functies.





Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#10
In theorie prima, maar in de praktijk niet echt bruikbaar.
Het is ook niet zo dat je plotseling een drenkeling tegenkomt als een argeloze voorbijganger.

Als je bij slechter weer een MOB hebt en je ziet kans om met een val aan de veiligheidsgordel of met één sling iemand sneller uit het koude water te krijgen, kan dat opwegen tegen eindeloos geklungel met een 2e sling en golven. Als je dat goed wil doen, moet er een 2e man te water en dat is not done.

Maar dit is slechts mijn bescheiden bijdrage na 27 jaar KNRM....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#11
Juist, materiaal is alles. Maar als het moet, gaat het zoals het gaat.
Niet iedereen heeft het NATO brancard en een hijsbalk op zijn boot staan.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#12
Een reddingboot dus ook niet....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#13
Als het aan de kant is bel je ons maar


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#14
Hier in Zweden bij de kursus MOB is het devies, liever snel dan perfekt.
Antwoord
#15
Dat bedoel ik dus
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)