12-08-2019, 14:52 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-06-2020, 14:15 door Fred.)
Ik ben (weer) diep teleurgesteld over de slechte vaar kunsten van platbodem jachtschippers. zéér bedroevend.
ik ben nu een week onderweg via Vlieland, Ameland en Schier. in al die dagen heb ik nog maar één schip gezien wat zijn zwaard gebruikte tijdens het manoeuvreren.
één!
wat bezielt de platbodem jacht schipper opdat hij zó slecht kan manoeuvreren?
2x schade van een nitwit platbodem schipper en geen sorry, niks....
- geen zwaard bij binnen varen met halve wind.
- draaien zonder zwaard
- draai volledig verkeerd inschatten
- geen instructies aan overige bemanningsleden bij aanmeren
- werkelijk géén idee hebben van de werking van een spring
- géén idee hebben van eventuele stroom in een haven
- bos spaghetti naar de buren gooien en volledig de kluts kwijt als alleen de lus om de bolder gaat
- bij wegvaren totaal geen inzicht mbt springen, laat staan zwaard gebruik.
middenspring over de hoge kant is al helemaal onbekend (groninger spring)
dit alles heb ik nu vele keren gezien, beschamend.
De gouden kontkruipers op de mast niet uitgezonderd (soms nog slechter).
12-08-2019, 15:12 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-08-2019, 15:30 door Calidris.)
Om van aanmeren aan hogerwal zonder zwaard maar te zwijgen. Vaak wordt dat een schouwspel van ongestructureerd trekken aan beide zijden. Echte onvervalste comedy capers slapstick, zonder dat er een leermoment te bespeuren is met een zeer vlakke leercurve.
Niet zelden komt het bruikbare advies van het voordek, hetgeen door het hoge stress niveau aan het roer zelden doordringt.
Dat is niet alleen bij platbodemvaarders hoor, maar het valt bij ons wel meteen op als de schipper het niet kan.
Bij Tupperware valt het vaak niet op met kiel, boegschroef en soms zelfs hekschroef
13-08-2019, 19:39 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-08-2019, 19:39 door swblom.)
Ben de afgelopen weken zo'n beetje op dezelfde plaatsen geweest. (kwam je vandaag nog tegen op de Dokummer Ee, tussen Birdaard en Dokkkum.)
Helaas enigzins herkenbaar, geen idee wat hier nou achter zit. Soms kom ik mensen tegen die er van uit gaan dat een platbodem eenvoudiger is en omdat het niet van plastic is je ook wel mag botsen....
Niet helemaal zeker waar de "huh?" op doelt. Neem aan het topic onderwerp.
Om mijn gedachte iets meer te duiden, in een grijs verleden werkte ik bij een bedrijf waar we onder andere platbodems verhuurden. Een aantal keren kreeg ik bij het vragen naar de zeilervaring van nieuwe huurders de boodschap dat dit hun eerste opstap vanuit een open zeilboot was.
De keus was op een platbodem gevallen omdat dat waarschijnlijk "allemaal wat minder precies kwam". Soms werd er de vergelijking getrokken met zeeverkennersvletten waar je "ook wel mee kon botsen".
Als ik nu zelf op stap ben met onze boot herken ik dit af en toe ook bij buren.
Zoals bijvoorbeeld recentelijk toen ik een skutsje langzij kreeg en er vreemd opgekeken werd na een vraag van mijn vriendin of ze ook nog een spring gingen zetten. In hun ogen was een voor en een achterlandvast voldoende. Dat de hele boel zo langs elkaar lag te schuiven werd niet herkend als een mogelijk probleem.
Het is geen onwil, de kennis ontbreekt.
Mocht de "Huh" op mijn opmerking dat ik je nog ontmoet had slaan. Ik zag je een week of 2 geleden op Vlieland liggen. 's Avonds waren jullie niet aan boord, de volgende toen ik weer langsliep ochtend al weer weg .
En zoals gezegd, afgelopen week op de Dokummer Ee.
Wij varen met de Zwarte Haan, een zwarte visserman schokker van 12 meter.
(12-08-2019, 14:52)WADnWIND schreef: middenspring over de hoge kant is al helemaal onbekend (groninger spring)
Die is mij inderdaad onbekend (en ook Google kent ‘m niet!)
Hoe en waarvoor gebruik je die, WADnWIND?
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
17-06-2020, 19:49 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-06-2020, 19:50 door Jacobus.
Edit Reason: Plaatje gevonden
)
O, wacht. Toch gevonden op dat andere forum ;-)
Ik ken ‘m als “achtertros over BB” (als je SB bent afgemeerd).
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Dit lijkt me meer op afmeren te mikken. Een groninger spring gebruik je om van lager wal weg te komen. Je gebruikt de lijn vanuit de hoge kant naar achteren als draaipunt om je vrij van de wal te draaien.
Eventueel eerst nog op een achterspring de kop vrijwerken, groninger spring strak en dan vooruit geven. Zo werk je het schip vrij. Neem de groninger spring wel dubbel, dan kun je hem eenvoudig laten slippen als je vrij bent.
Heb veel gemak ervaren van deze Groninger spring (waarom heet dit specifiek een GRONINGER spring?). Of vanaf de wal, maar dan een lange spring (2 x bootlengte afstand minimaal, zo is mijn ervaring, of vanaf een scheepje achter me (als dat er voor geschikt is - en spring uiteraard aan de 'waterkant' vastgemaakt op dat scheepje - dan kan de spring korter zijn). Met het roer naar de walkant (helmstok naar de waterkant) en flink gas geven komt het scheepje langzaam maar zeker los van de wal! Juist bij veel wind ideaal om weg te komen van lager wal. Tijdig de helmstok keren en wegvaren maar. Na uiteraard de spring die slippend is aangebracht, zoals blom al aangeeft, is binnengehaald. Kun je ook als je alleen aan boord bent prima uitvoeren.
18-06-2020, 15:42 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-06-2020, 15:42 door swblom.)
Volgens mij komt de naam groninger spring van de voormalige groninger kustvaarders. Dat was nog uit de tijd dat er geen kopschroeven waren en zij vaak in havens kwamen waar ook niet direct sleepboothulp aanwezig was.
(18-06-2020, 19:37)SchipperW schreef: Ik weet wel waarom IK geen zwaard gebruik bij manouvreren in de haven.
De strijkklamp is zo dik dat het zwaard niet recht naar beneden steekt maar schuin. Dat zit dan in de weg bij langzij gaan bij een steiger of andere boot.
Het zwaard aan de hoge kant (of de binnenbocht) heeft niet zo veel zin want de ophangconstructie maakt dat hij dan gaat drijven in plaats van naar beneden steken.
Maar ik denk ook dat "het niet zo goed kunnen manouvreren" niet alleen onder platbodemvaarders voorkomt hoor en zelf heb ik ook wel eens een stunt uitgehaald waarvan ik achteraf dacht: "Hm, dat had ik anders moeten doen".
Dat je zwaard naar buiten steekt staat nog steeds niets in de weg om er mee te manoeuvreren, zeker met wind.
Ik heb op diverse schepen gevaren, van botters tot Torpedisten schokkers, waar het zwaard ook ernstig uitsteekt.
Zonder zwaard manoeuvreren maak je geen vrienden mee en ik zal je dat zeker, bij gelegenheid ook erg duidelijk maken als je te hard langszij komt.
Er is geen enkel argument te verzinnen om je zwaard niet te gebruiken, anders dan dat je bang bent om er mee te manoeuvreren.
Onze zwaarden steken ook uit, maar dat is zelden een probleem, ze steken altijd onder de romp van een buurman. Bij een kade trek ik ze er op tijd uit, vlak voor de kade.
Ik heb ook gelezen dat er vroeger eigenlijk geen mastwortels waren. Na onderzoek van oude schilderijen vonden ze pas mastwortels in de loop van de 20e eeuw.
Op een enkele uitzondering na dan.
(Dit ff off-topic)
On-topic
Ik gebruik het zwaard zelden om te manoeuvreren, maar heb het wel altijd klaar en gebruik het bij veel wind wel.
En soms om te oefenen bij het manoeuvreren om geoefend te blijven.
Het zelfde als een boegschroef, als ik op een boot vaar met, gebruik ik het pas als ik het nodig heb.
Oefenen doe je dat natuurlijk niet, want in tegenstelling tot een zwaard wil je niet dat andere weten dat je een koffiemolen hebt.
19-06-2020, 21:16 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-06-2020, 21:18 door swblom.)
In mijn ervaring maakt het type platbodem ook wel een verschil. De schouw die wij eerder hadden was in mijn beleving zonder zwaarden koersvaster dan de schokker. En zeker als ik dat vergelijk met voormalige vrachtvaarders (tjalk, klipper en dergelijke)
Denk dat dat gekoppeld is aan de scherpere kimmen.
Voor mij is het juist meer een automatisme om de zwaarden altijd te gebruiken en niet eerst te kijken of het nodig is.
20-06-2020, 7:15 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2020, 7:16 door Calidris.)
Precies.
Als je rechtere kimmen hebt, heb je minder drift dan ronde kimmen (zoals een schokker).
Mét zwaard ligt je minimale manoeuvreersnelheid ook een stik lager en kan je alles veel beter beheersen, waardoor er eigenlijk nooit een ongecontroleerde situatie en schade kan ontstaan.
Vroeger voer ik op een klipper die gelijklastig lag, voor even diep als achter. In Friesland en op de banken naast de geul kon ik gewoon kruisen zonder veel meer drift zonder de zwaarden te gebruiken.
(20-06-2020, 7:15)WADnWIND schreef: ....
Vroeger voer ik op een klipper die gelijklastig lag, voor even diep als achter. In Friesland en op de banken naast de geul kon ik gewoon kruisen zonder veel meer drift zonder de zwaarden te gebruiken.
20-06-2020, 21:31 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2020, 21:32 door Calidris.)
Ooit heb ik voor een manoeuvreerdag voor Zeilers Forum, waar ze ook vaak er niks van kunnen of begrijpen, de volgende manoeuvreerkit gemaakt. Het geeft extreem veel inzicht in de koppels en krachten tijdens manoeuvreren.
De schepen zijn van printplaat en de bolders zijn koperen spijkertjes die gesoldeerd zijn onder de printplaat. Onder elk schip zitten magneetjes en het havenblik is de scene waar alles zich afspeelt. de kade zijn kastdeurmagneetjes.
De gekleurde draadjes zijn b.v. de vector van de schroef of iets anders.
Wauw! Dat is een mooi stukje huisvlijt, en zeer bruikbaar voor aanschouwelijk onderwijs-in-miniatuur. Gemodelleerd naar de haven van MedemBlik? ;-)
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...