This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
platbodem schippers manoeuvreren belabbert
Ik ben (weer) diep teleurgesteld over de slechte vaar kunsten van platbodem jachtschippers. zéér bedroevend.
ik ben nu een week onderweg via Vlieland, Ameland en Schier. in al die dagen heb ik nog maar één schip gezien wat zijn zwaard gebruikte tijdens het manoeuvreren.
één!

wat bezielt de platbodem jacht schipper opdat hij zó slecht kan manoeuvreren?

2x schade van een nitwit platbodem schipper en geen sorry, niks....

- geen zwaard bij binnen varen met halve wind.
- draaien zonder zwaard
- draai volledig verkeerd inschatten
- geen instructies aan overige bemanningsleden bij aanmeren
- werkelijk géén idee hebben van de werking van een spring
- géén idee hebben van eventuele stroom in een haven
- bos spaghetti naar de buren gooien en volledig de kluts kwijt als alleen de lus om de bolder gaat
- bij wegvaren totaal geen inzicht mbt springen, laat staan zwaard gebruik.

middenspring over de hoge kant is al helemaal onbekend (groninger spring)

dit alles heb ik nu vele keren gezien, beschamend.
De gouden kontkruipers op de mast niet uitgezonderd (soms nog slechter).
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Om van aanmeren aan hogerwal zonder zwaard maar te zwijgen. Vaak wordt dat een schouwspel van ongestructureerd trekken aan beide zijden. Echte onvervalste comedy capers slapstick, zonder dat er een leermoment te bespeuren is met een zeer vlakke leercurve.

Niet zelden komt het bruikbare advies van het voordek, hetgeen door het hoge stress niveau aan het roer zelden doordringt.

Vaak is plan-B al 2 bruggen te ver.

Antwoord
Dat is niet alleen bij platbodemvaarders hoor, maar het valt bij ons wel meteen op als de schipper het niet kan.
Bij Tupperware valt het vaak niet op met kiel, boegschroef en soms zelfs hekschroef

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Al googelend op Groninger spring kwam ik dit document over manoeuvreren tegen. Met dank aan Henk Bos.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ben de afgelopen weken zo'n beetje op dezelfde plaatsen geweest. (kwam je vandaag nog tegen op de Dokummer Ee, tussen Birdaard en Dokkkum.) 
Helaas enigzins herkenbaar, geen idee wat hier nou achter zit. Soms kom ik mensen tegen die er van uit gaan dat een platbodem eenvoudiger is en omdat het niet van plastic is je ook wel mag botsen....
Antwoord
Niet helemaal zeker waar de "huh?" op doelt. Neem aan het topic onderwerp.

Om mijn gedachte iets meer te duiden, in een grijs verleden werkte ik bij een bedrijf waar we onder andere platbodems verhuurden. Een aantal keren kreeg ik bij het vragen naar de zeilervaring van nieuwe huurders de boodschap dat dit hun eerste opstap vanuit een open zeilboot was.
De keus was op een platbodem gevallen omdat dat waarschijnlijk "allemaal wat minder precies kwam". Soms werd er de vergelijking getrokken met zeeverkennersvletten waar je "ook wel mee kon botsen".

Als ik nu zelf op stap ben met onze boot herken ik dit af en toe ook bij buren.

Zoals bijvoorbeeld recentelijk toen ik een skutsje langzij kreeg en er vreemd opgekeken werd na een vraag van mijn vriendin of ze ook nog een spring gingen zetten. In hun ogen was een voor en een achterlandvast voldoende. Dat de hele boel zo langs elkaar lag te schuiven werd niet herkend als een mogelijk probleem.
Het is geen onwil, de kennis ontbreekt.

Mocht de "Huh" op mijn opmerking dat ik je nog ontmoet had slaan. Ik zag je een week of 2 geleden op Vlieland liggen. 's Avonds waren jullie niet aan boord, de volgende toen ik weer langsliep ochtend al weer weg .
En zoals gezegd, afgelopen week op de Dokummer Ee.
Wij varen met de Zwarte Haan, een zwarte visserman schokker van 12 meter.
Antwoord
ik heb ook geen idee waar mijn reactie op sloeg?
- verwijderd

jammer dat we elkaar gemist hebben!

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)