This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
platbodem schippers manoeuvreren belabberd
#26
Ik meld me al vast als belangstellende voor een cursusdag manoeuvreren met platbodems gegeven door WadnWind..
Antwoord
#27
(20-06-2020, 22:41)Jacobus schreef: Wauw! Dat is een mooi stukje huisvlijt, en zeer bruikbaar voor aanschouwelijk onderwijs-in-miniatuur. Gemodelleerd naar de haven van MedemBlik? ;-)

??

Dan op zijn minst Enkhuizen. Cool
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#28
(21-06-2020, 8:35)Klaas de Jong schreef: Ik meld me al vast als belangstellende voor een cursusdag manoeuvreren met platbodems gegeven door WadnWind..


Ja, doe zouden we ook nog ooit eens doen.

Zolang de Wad'nWind niet verkocht is, zou dat nog kunnen. Ware het niet dat de Wad'nWind nu even deel uitmaakt van het dagelijks huishouden ivm verhuizen en aannemers die nog niet klaar zijn.

Het wordt dan wel vanuit Nijesyl, Friesland. misschien iets voor het najaar of nazomer.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#29
(18-06-2020, 19:37)SchipperW schreef: Ik weet wel waarom IK geen zwaard gebruik bij manouvreren in de haven.
De strijkklamp is zo dik dat het zwaard niet recht naar beneden steekt maar schuin. Dat zit dan in de weg bij langzij gaan bij een steiger of andere boot.
Het zwaard aan de hoge kant (of de binnenbocht) heeft niet zo veel zin want de ophangconstructie maakt dat hij dan gaat drijven in plaats van naar beneden steken.

Maar ik denk ook dat "het niet zo goed kunnen manouvreren" niet alleen onder platbodemvaarders voorkomt hoor en zelf heb ik ook wel eens een stunt uitgehaald waarvan ik achteraf dacht: "Hm, dat had ik anders moeten doen". Blush


Het loefzwaard er in bij uitstekende zwaarden kan evengoed helpen. Als je zwaard schuin naar buiten staat en je een dik eiken zwaard hebt, valt het uit waaieren van het zwaard wel mee en kan zo evengoed wat helpen. Minder effectief, maar meer dan niks er in.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#30
Vwb de genoemde cursus: ik kom daarvoor graag naar Nijesyl!
Antwoord
#31
(21-06-2020, 23:21)WADnWIND schreef:
(20-06-2020, 22:41)Jacobus schreef: Wauw! Dat is een mooi stukje huisvlijt, en zeer bruikbaar voor aanschouwelijk onderwijs-in-miniatuur. Gemodelleerd naar de haven van MedemBlik? ;-)

??

Dan op zijn minst Enkhuizen. Cool

Het zit zo mooi ingeBlikt dat ik aan MedemBlik moest denken, vandaar :-)
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
#32
Ik heb geleerd om aan lagerwal een spring om de kont heen naar voren aan te leggen. Dan achteruit gas te geven. En dan rolt het schip zich over de spring af en gaat de boeg van de kant af.

Heeft dit ook een speciale naam?
Antwoord
#33
Nog nooit zo gedaan, komt je roer dan niet klem?

(Ik draai meestal van lagerwal op een achterspring met de motor achteruit)
Antwoord
#34
(01-07-2020, 11:33)SchipperCo schreef: Ik heb geleerd om aan lagerwal een spring om de kont heen naar voren aan te leggen. Dan achteruit gas te geven. En dan rolt het schip zich over de spring af en gaat de boeg van de kant af.

Heeft dit ook een speciale naam?
Dat heet gewoon afdraaien op een achterspring. Inderdaad uitkijken voor je roer. A;leen lukt dat vaak niet op lagerwal met meer wind.

Dat om de kont leggen is alleen maar het aangrijpingspunt op de romp zo ver mogelijk naar achteren te brengen. Ik doe dat wel eens via de overloop die over het achterdek heen staat.

Dikke balfender op de kont helpt dan ook veel.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#35
Zolang je je bevestiging van de spring haaks op de schroef hebt staan is de arm ideaal. En inderdaad, als je daar een dikke fender tussenstopt maak je de arm langer en heb je dus meer kracht om de kop weg te draaien.

Bij ons staan de achterbolders zo'n beetje haaks op de schroef, zie dus geen reden om met een lijn rondom het achterschip te gaan experimenteren.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)