This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Buitenboordmotor aan roerblad
Zou het mogelijk zijn om, als aandrijving van mijn platbodem, een buitenboordmotor te gebruiken? Dan laat ik een bevestigingspunt aan mijn stalen roerblad lassen waar ik steeds, als ik ga varen, de buitenboordmotor aan hang.

Zijn er voorbeelden van bekend?
Antwoord
Ik heb wel eens met een skutsje van 17 meter met een buitenboordmotor van 50pk op het roer gevaren.
Dat was kort gezegd niet een heel groot succes.

Gewoon vooruit varen was niet zo'n probleem. Manoeuvreren en achteruit was belabberd. Met dikke wind voor de wind op een brug af varend waren mijn mogelijkheden erg beperkt.
Was blij dat er snel gedraaid werd.

Een en ander zal nog wel afhankelijk zijn van het type schroef. Misschien is het ook bij een wat kleiner scheepje wat beter, dat kan ik moeilijk inschatten.
Antwoord
(20-08-2019, 10:20)swblom schreef: Ik heb wel eens met een skutsje van 17 meter met een buitenboordmotor van 50pk op het roer gevaren.
Dat was kort gezegd niet een heel groot succes.

Gewoon vooruit varen was niet zo'n probleem.  Manoeuvreren en achteruit was belabberd. Met dikke wind voor de wind op een brug af varend waren mijn mogelijkheden erg beperkt.
Was blij dat er snel gedraaid werd.

Een en ander zal nog wel afhankelijk zijn van het type schroef. Misschien is het ook bij een wat kleiner scheepje wat beter, dat kan ik moeilijk inschatten.
Ik zou juist zeggen dat manoeuvreren makkelijker gaat (dan een ingebouwde schroef) omdat de schroef meebeweegt met het roer. En waarom zou achteruit belabberd zijn geweest?
Antwoord
(20-08-2019, 9:36)SchipperCo schreef: Zou het mogelijk zijn om, als aandrijving van mijn platbodem, een buitenboordmotor te gebruiken? Dan laat ik een bevestigingspunt aan mijn stalen roerblad lassen waar ik steeds, als ik ga varen, de buitenboordmotor aan hang.

Zijn er voorbeelden van bekend?

Er zijn wedstrijdskûtsjes die een BB-motor aan het roer hebben hangen. Daarmee kunnen ze zich enigszins op eigen kracht voortbewegen.
Maar skûtsjes zijn vrij lichte scheepjes, een eigen gewicht van hooguit 15 ton. Voor de langere afstanden worden ze altijd langszij meegesleept met een fatsoenlijk schip.

In Gorinchem ligt een grote klipperaak (langer dan 20 meter, dus CvO-plichtig) die als voortstuwing alleen maar een lamme arm (= zijschroef) had, ook nog zonder achteruit. Hij heeft nu een zware BB-motor aan het roer gehangen, waarmee hij met pijn en moeite en een soepele keurmeester een CvO heeft gekregen voor heel beperkt vaarwater.

Als permanente aandrijving is zo'n BB-motor niet geschikt, vind ik. De stuwkracht van zo'n motor is optimaal bij hoge vaarsnelheden, maar belabberd bij trage bakken zoals de jouwe (no offence!). De brandstofkosten daarentegen zijn gigantisch door de dure benzine en het beroerde rendement.
Het relatief kleine schroefje (dat ook nog ondiep in het water hangt) is simpelweg een slagroomkloppertje dat zwaar zal caviteren met een hopeloos rendement.
Verder is de achteruitwerking bij BB-motoren hopeloos, ook al omdat meestal de uitlaatgassen in het schroefwater worden geloosd waardoor het schroefje in lucht draait.
En niet onbelangrijk: als er ook maar een béétje golfslag is (door wind of door een flinke hekgolf van een Urker), dan duikt je motortje volledig onder water en dat vindt-ie niet fijn.

Kortom: doe maar geen buitenboordmotor aan je klipper, want daar krijg je alleen maar spijt van. Duur, slecht, onbruikbaar.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(20-08-2019, 10:52)SchipperCo schreef: Ik zou juist zeggen dat manoeuvreren makkelijker gaat (dan een ingebouwde schroef) omdat de schroef meebeweegt met het roer. En waarom zou achteruit belabberd zijn geweest?

Als de schroef aan je roer net zo groot zou zijn als een gewone vaste schroef (zeg maar: ergens tussen de 80 en 130 cm diameter), dan zou het manoeuvreren inderdaad makkelijk gaan. Zoals bij een Schottel of POD.

Maar zo'n klein BB-motorschroefje, dat is alleen maar geschikt voor een klein snel bootje of om slagroom te kloppen. Door de enorme cavitatie en de ondiepe ligging van de schroef (waardoor ook lucht van boven wordt aangetrokken) is de stuwkracht bij lage snelheden ronduit shit.

100 pk op een gewone vaste schroef geeft, op jouw klipper, al gauw een stuwdruk van meer dan een ton.
Diezelfde 100 pk via een buitenboordmotortje geeft, bij diezelfde lage snelheid, een stuwdrukje van misschien 100 kilo, en achteruit nog veel minder. Dan manoeuvreert het echt niet lekker meer.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)