This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
maststrijklier ankerlier
#1
Hallo allemaal.

Op marktplaats zag ik een liertje staan. Maar lijkt mij wat kl e in voor een 19,90 m tjalk.
Anker/ maststrijk lier
€ 300,00
http://link.marktplaats.nl/m1447895682?u...ialbuttons


Hoe weet ik hoe groot ie moet zijn.
Antwoord
#2
Te klein.
Op de trommel past niet genoeg staaldraad.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#3
Als je wilt weten hoe groot een anker-/maststrijklier met zijn, moet je van te voren een aantal dingen weten.
1. Bereken hoe zwaar je anker moet zijn en hoe dik de ketting dan moet zijn. Check of de nestenschijf enigszins overeenkomt met de vereiste kettingdikte. Zorg dan voor ketting (dat is het lastigste en duurste stuk van het ankerverhaal) en vind daarna een passende nestenschijf die je aanpast aan de lier (met veel mazzel koop je een lier waar al een passende ketting bijzit).
2. Bereken de maximale trekkracht die nodig is om de mast op te tillen als-ie gestreken ligt. Bereken vervolgens de vertraging die nodig is in de lier. Bereken de dikte en de lengte van de strijkdraad, en check of die opgerold op de trommel van de lier past.

Kijk verder of de lier kompleet is. Het ankerdeel moet een goede pal hebben, een goede vrijloop en een goede vang (rem). Het maststrijkdeel moet een goede pal hebben en een mogelijkheid tot remmen. Verder moeten alle rondsels schuifbaar en borgbaar zijn. Er moet een werkbaar dubbelwerk op zitten.
Check de tanden (niet versleten of uitgebroken) en de lagers. Een goede afdekkap is een pré.
Kijk of de lier fatsoenlijk op je voordek past en dat de ketting/strijkdraad op de goede plek zitten.

Als een lier niet voldoet aan het bovenstaande: laat 'm dan lekker staan. Wordt al gauw te duur om hem om te bouwen.
Als je het berekenen van de trekkrachten e.d. niet zelf kunt, vraag dat aan iemand die dat wel kan.
Of ga even praten met Jappie Strikwerda in Schraard.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)