26-08-2019, 9:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-08-2019, 10:19 door Berghout-2.)
swblom heeft gelijk als het over platbodemjachten gaat.
Op jouw klipper is de balk die net onder water zit de kabbellat of zwaardklamp. Hij zorgt ervoor dat het zwaard goed en op de goede plaats gesteund wordt als het hard tegen het schip wordt gedrukt, en voorkomt overmatige slijtage aan schip en zwaard.
Soms wordt er toespoor gegeven door de kabbellat aan de achterzijde breder te maken dan aan de voorzijde. Het nut daarvan is uiterst omstreden en dubieus. Meer toespoor leidt in theorie tot minder verlijeren, maar in de praktijk kan dat slecht uitpakken doordat de zwaarden dan ook veel meer gaan remmen. Bovendien worden de kabbellatten al gauw heel erg breed: bij jouw klipper zullen de latten ongeveer 4 meter lang zijn; geef je die 4 graden toespoor, dan zijn ze aan de achterkant al 28 cm breder dan aan de voorkant. Dat is errug lastig varen!
Ik raad altijd aan om de kabbellatten gewoon rechttoe-rechtaan te maken, en dan zó dik (of dun) dat de zwaarden nergens het staal van het schip raken.
De krachten op zwaarden kunnen enorm zijn, zeker bij zeilen op hoge golven. Daarom moeten zwaarden erg sterk zijn (en dat geldt ook voor het beslag waar de zwaarden aan hangen).
Zwaarden moeten van zwaar materiaal gemaakt worden, want ze moeten goed willen zakken. Zwaarden van naaldhout komen steeds bovendrijven, zoals sommige eigenwijze bootjesbezitters door schade en schande hebben ervaren. Goede zwaarden van grote klippers wegen veel meer dan een ton.
Dat driehoekige blok is inderdaad (zoals swblom al schreef) de aanvaringsklamp. Als je met je klipper langs een kade schuift, zou je kunnen blijven haken met de zwaardkop wat fataal kan zijn voor de zwaardbout. Daarom zit die aanvaringsklamp daar.
Vroegâh waren aanvaringsklampen altijd flinke dingen van meer dan een meter lang (kijk maar naar de inkankersporen op je schip). Daar kun je fatsoenlijk boemsmateriaal tegen hangen als je afgemeerd ligt. Tegenwoordig is die klamp uit onwetendheid vaak niet meer dan een driehoekje en dat is niet fijn.
Wim.
Op jouw klipper is de balk die net onder water zit de kabbellat of zwaardklamp. Hij zorgt ervoor dat het zwaard goed en op de goede plaats gesteund wordt als het hard tegen het schip wordt gedrukt, en voorkomt overmatige slijtage aan schip en zwaard.
Soms wordt er toespoor gegeven door de kabbellat aan de achterzijde breder te maken dan aan de voorzijde. Het nut daarvan is uiterst omstreden en dubieus. Meer toespoor leidt in theorie tot minder verlijeren, maar in de praktijk kan dat slecht uitpakken doordat de zwaarden dan ook veel meer gaan remmen. Bovendien worden de kabbellatten al gauw heel erg breed: bij jouw klipper zullen de latten ongeveer 4 meter lang zijn; geef je die 4 graden toespoor, dan zijn ze aan de achterkant al 28 cm breder dan aan de voorkant. Dat is errug lastig varen!
Ik raad altijd aan om de kabbellatten gewoon rechttoe-rechtaan te maken, en dan zó dik (of dun) dat de zwaarden nergens het staal van het schip raken.
De krachten op zwaarden kunnen enorm zijn, zeker bij zeilen op hoge golven. Daarom moeten zwaarden erg sterk zijn (en dat geldt ook voor het beslag waar de zwaarden aan hangen).
Zwaarden moeten van zwaar materiaal gemaakt worden, want ze moeten goed willen zakken. Zwaarden van naaldhout komen steeds bovendrijven, zoals sommige eigenwijze bootjesbezitters door schade en schande hebben ervaren. Goede zwaarden van grote klippers wegen veel meer dan een ton.
Dat driehoekige blok is inderdaad (zoals swblom al schreef) de aanvaringsklamp. Als je met je klipper langs een kade schuift, zou je kunnen blijven haken met de zwaardkop wat fataal kan zijn voor de zwaardbout. Daarom zit die aanvaringsklamp daar.
Vroegâh waren aanvaringsklampen altijd flinke dingen van meer dan een meter lang (kijk maar naar de inkankersporen op je schip). Daar kun je fatsoenlijk boemsmateriaal tegen hangen als je afgemeerd ligt. Tegenwoordig is die klamp uit onwetendheid vaak niet meer dan een driehoekje en dat is niet fijn.
Wim.
Genoeg is meer dan veel