Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Namen van onderdelen nabij zwaard
#3
swblom heeft gelijk als het over platbodemjachten gaat.
Op jouw klipper is de balk die net onder water zit de kabbellat of zwaardklamp. Hij zorgt ervoor dat het zwaard goed en op de goede plaats gesteund wordt als het hard tegen het schip wordt gedrukt, en voorkomt overmatige slijtage aan schip en zwaard.
Soms wordt er toespoor gegeven door de kabbellat aan de achterzijde breder te maken dan aan de voorzijde. Het nut daarvan is uiterst omstreden en dubieus. Meer toespoor leidt in theorie tot minder verlijeren, maar in de praktijk kan dat slecht uitpakken doordat de zwaarden dan ook veel meer gaan remmen. Bovendien worden de kabbellatten al gauw heel erg breed: bij jouw klipper zullen de latten ongeveer 4 meter lang zijn; geef je die 4 graden toespoor, dan zijn ze aan de achterkant al 28 cm breder dan aan de voorkant. Dat is errug lastig varen!
Ik raad altijd aan om de kabbellatten gewoon rechttoe-rechtaan te maken, en dan zó dik (of dun) dat de zwaarden nergens het staal van het schip raken.

De krachten op zwaarden kunnen enorm zijn, zeker bij zeilen op hoge golven. Daarom moeten zwaarden erg sterk zijn (en dat geldt ook voor het beslag waar de zwaarden aan hangen).
Zwaarden moeten van zwaar materiaal gemaakt worden, want ze moeten goed willen zakken. Zwaarden van naaldhout komen steeds bovendrijven, zoals sommige eigenwijze bootjesbezitters door schade en schande hebben ervaren. Goede zwaarden van grote klippers wegen veel meer dan een ton.

Dat driehoekige blok is inderdaad (zoals swblom al schreef) de aanvaringsklamp. Als je met je klipper langs een kade schuift, zou je kunnen blijven haken met de zwaardkop wat fataal kan zijn voor de zwaardbout. Daarom zit die aanvaringsklamp daar.
Vroegâh waren aanvaringsklampen altijd flinke dingen van meer dan een meter lang (kijk maar naar de inkankersporen op je schip). Daar kun je fatsoenlijk boemsmateriaal tegen hangen als je afgemeerd ligt. Tegenwoordig is die klamp uit onwetendheid vaak niet meer dan een driehoekje en dat is niet fijn.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Berichten in dit topic
RE: Namen van onderdelen nabij zwaard - door Berghout-2 - 26-08-2019, 9:36

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)