This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Levensduur PP-touw.
Ik zeil sinds 2009 met de Aimee, en de vallen heb ik indertijd van 12 mm PP-touw gemaakt. Afgelopen donderdag was ik aan het zeilen, en toen kwam ineens de fok naar beneden. Fokkeval gebroken, volgens mij op de plek waar hij op het blok zit bij gehesen fok. Is dit een waarschuwing om alle vallen te vervangen? Ik was in ieder geval allang blij dat het niet het grootzeilval of de dirk was!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik denk dat je vaak op de fok vaart?
Onze vallen zijn van 2006 en nu van 14 naar 12 mm gesleten, de nieuwe kuil staat al klaar.

Dat een val of kraanlijn precies slijt op de schijf van het blok klinkt logisch, wij hebben b.v. de 20 mm kraanlijn ook al gekeerd.

Die 10-12 jaar is wel zo'n beetje de grens voor spunflx, ook ivm. het UV licht.
Roblon gaat makkelijk 20 jaar mee, zo niet langer.

De kwaliteit is ook erg van belang, goedkoop = vaak slechter
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
BIj ons alleen maar Roblon/Spunflex, kost wat meer maar dan heb je ook wat.

Die inschatting van 20 jaar door WadnWind kan ik zeker onderschrijven. Heb zelfs het idee dat bij ons gebruik (ja ik weet het, we zouden meer willen varen) het spul nog wel langer mee kan.
We hebben een paar landvasten aan boord die nog van voor de eeuwwisseling zijn.......

Natuurlijk is keren een goede gewoonte. Vaak lastig de slijtage te beoordelen tijdens het seizoen, het slechte stuk zit dan bovenin de mast.
Ook kun je een nieuwe val twee meter langer maken. Dan kun je een versleten stuk eruit snijden en hoef je niet de hele val te vervangen.

PP is voor zover ik weet van zichzelf niet erg UV bestendig. Roblon is er in geslaagd dat wel te maken, weet niet of dat voor jouw vallen ook opgaat.
Misschien kun je zien of de lijn gebroken is door mechanische schade of dat het materiaal te ver verweerd is door UV. IN het tweede geval lijkt het er op dat je meer moet vervangen....
Antwoord
Fok wordt bij zeilen altijd opnieuw aangeslagen en dan heb je net het stuk val in je handen wat geknapt is. Heb nooit slijtage opgemerkt. Bestel maar nieuw voor alle vallen want ik heb geen zin om de giek op mijn kop te krijgen!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)