Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
plaatsing heklicht
Maar weer eens een vraagje aan mijn mede platbodemvaarders:
Dit is ons heklicht, de elektrische aansluiting zit op het achterbord van onze schouw net naast de achtersteven. 
Maar de vraag is nu waar het heklicht het best geplaatst kan worden waarbij het zoveel mogelijk voldoet aan de wettelijke eisen maar het er nog wel een beetje redelijk uitziet. ideeën tot nu toe zijn:
# strak op de achterkant van het roer met een schuifje oid. (beweegt mee met het roer)
# op een beugeltje of een paaltje aan de zijkant van het roer. (beweegt mee met het roer)
# tegen het achterbord (laag en deels afgedekt door het roer)
# met een beugel of stang ergens op het achterbord of achterdekje. (Minder roeruitslag door helmhout)
ps. we hebben geen overloop.
Het idee is dat het makkelijk te plaatsen is en alleen gemonteerd wordt wanneer noodzakelijk. 
Wat zijn de ideeën en/of oplossingen bij jullie aan boord of hoe zou je het doen als je het opnieuw zou doen?
[Afbeelding: 20190912_103140.jpg]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Ik heb de boordlichten niet vast gemonteerd en stel ze op als we in donker gaan varen. Voor zeilen heb ik een 3 kleur in de masttop.
Het heklicht heb ik dan met een los snoertje en een sterke klem op de overloop geklemd. Gaat prima. Als je op de motor vaart met boordlichten heb je tijd zat.
Overdag dus alles weg en geen last van draden, roestende beugeltjes of kwetsbare lichten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Helaas is dat voor ons geen optie, wij hebben geen overloop op ons achterdekje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Ik zou hem achterop het roer doen, dan heb je de minste last van het strooilicht.
Antwoord
Of de uitzonderingsregel gebruiken en toplicht en heklicht samenvoegen, dus een rondomschijnend licht boven in de mast (ankerlicht).

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik heb mijn toplicht op een U-profiel bevestigd, dat kan ik dan weer met een bout en vleugelmoer aan het potdeksel vastmaken. Ik probeer de foto later wel te plaatsen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)