This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rupa-22
Beste Mensen,

Ik ben hier nieuw en heb me aangemeld omdat ik een vraag heb waarop het antwoord mogelijk vooral bij platbodembezitters en bouwers bekend is. Ik vond een vat met circa 30 liter van dit spul dat waarschijnlijk ook van een opgedoekte scheepsbouwer afkomstig is. De foto's geven een indruk van dit spul . Het was onder andere bedoeld als conserveringsmiddel van staaldraad in toepassingen zoals want, verstaging en dergelijke. Zie etiket.

Mijn vraag is of iemand ervaring met dit spul heeft en dan vooral of het geen problemen geeft bij huidcontact. Er staat wel op het etiket dat het niet toxisch is, maar dit soort kwalificaties blijkt in de loop der tijd nog wel eens te veranderen. Het etiket is in de tijd te plaatsen na de invoering van de postcodes en van voor de invoering van de tiencijferige telefoonnummers.

De fabrikant (secretaresse: schrijft U maar een mail) geeft al enige weken geen antwoord en de groothandel die het doorleverde kan zich er niets van herinneren. Google-en leverde hits op die naar voor Indië verwezen maar mij niet (nog) verder brachten.

Op de site van de fabrikant wordt tegenwoordig het middel "Antimoisture/R-41" genoemd, mogelijk is dit de huidige vervanger van dit product.

Graag zou ik van mensen die er ervaring mee hebben vernemen of ze er ooit huidproblemen mee gehad hebben of daar over duidelijk iets gehoord hebben. Bij voorbaat dank voor de moeite.        
Antwoord
Ik ken het product niet, maar het lijkt mij een gewoon zuurvrij smeervet met hoge viscositeit. Het stoot water af zoals elk vet, en smeert de staaldraad binnenin voor een lichtere loop en minder slijtage.
Ik verwacht niet dat het schadelijker is voor de gezondheid dan gewoon universeel smeervet. En dat is niet zo heel schadelijk, tenzij je het op je brood smeert of er je frieten in bakt.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
We zijn ondertussen twee weken verder, ongeveer en er zijn geen reacties van mensen die het product feitelijk kennen uit eigen ervaring.

Berghout-2, vriendelijk bedankt voor de genomen moeite van het meedenken en ook alle anderen die hun gedachten er over hebben laten gaan en ook bedankt voor de mogelijkheid van het plaatsen van deze vraag op dit forum. Geen reactie is ook informatie in dit geval.

Ik ga het beperkt gebruiken maar heb nu al gemerkt dat het veel discipline vereist bij de toepassing als conserveringslaag voor opgeslagen metaal. Het wordt snel een kliederboel.
Antwoord
Het goedje komt me bekend voor. Ik kan het haast ruiken! In een ver verleden kan het wel eens bij mijn eerste werkgever gebruikt zijn voor het smeren van het lager van de trommel van de betonmolen. Een reservoir met schroefdop!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)