This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
op zoek naar koperen tankdop
Beste allen,

Misschien een helaas herkenbaar probleem: ik was afgelopen weekend mijn schokker winterklaar aan het maken, vulde de dieseltank af en door een onhandige manoeuvre liet ik de koperen tankdop vallen en deze rolde in de hoek van de kuip. In de hoek van de kuip is de doorvoer voor regenwater en ja de zware koperen dop bleef nog even tergend hangen. Toen ik met een tang hem eruit wilde halen hoorde ik al snel een plons...

Mijn twee watertanks en dieseltank hebben alledrie dezelfde koperen schroefdop (buitenmaat bovenkant: 3,75 cm). Weet iemand zo'n dop te vinden? (of meteen twee  Confused )? Ik ben bij met alle hulp!

Zou heel mooi zijn. Bij voorbaat dank en groet,
Jasper

(Schokker uit 1977, gebouwd door Kooijman & De Vries)

[Afbeelding: tankdop2.jpeg]

[Afbeelding: tankdop1.jpeg]
Antwoord
Denk dat de dop van messing of eventueel brons is. Als je zoekt op " dekvuldop messing" kom je bijvoorbeeld bij Wagenaar op iets uit dat behoorlijk op die van jou lijkt. Niet goedkoop......
Antwoord
(30-10-2019, 17:45)swblom schreef: Denk dat de dop van messing of eventueel brons is. Als je zoekt op " dekvuldop messing" kom je bijvoorbeeld bij Wagenaar op iets uit dat behoorlijk op die van jou lijkt. Niet goedkoop......
Beste Swblom,

Veel dank voor de reactie. Ik zocht steeds op 'tankdop'... ik heb zojuist de 1,5 inch besteld = 3,80 cm! inderdaad een duur grapje.
Hartelijke groet,
Jasper
Antwoord
Dan heb je een forse kuipafvoer!

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(30-10-2019, 22:36)Pylk schreef: Dan heb je een forse kuipafvoer!

tja, ik heb hem niet gemaakt Big Grin maar als het aan mij lag was ie net ietsjes kleiner dan de vuldop. Dat had me 50 euro gescheeld.  Big Grin
Antwoord
Maar het water loopt dan wel sneller jouw kuip uit dan bij de mijne. Ik heb twee duimse afvoeren.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
...voor wie het (nog) interessant vindt, het verhaal gaat dan zo verder (zoals dat dan altijd gaat):

ik bestelde de dop, te weten 1 1/2 ' (volgens de site is dat 38 mm) bij Wagenaar, voor ca. 50 euro ex verzendkosten maar kreeg dezelfde dag mijn geld nog retour: de dop bleek niet leverbaar

ik bestelde de dop bij bateaubootservice, voor eveneens ongeveer 50 euro ex verzendkosten maar kreeg de volgende dag een mail dat ik de dop wel kon krijgen als ik 37,95 bij zou betalen

Hartelijk dank voor je bestelling
Er is echter een typefout op onze website gezet.
De prijs klopt niet, onze excuses daarvoor
Uiteraard kan de bestelling door gaan maar wel met een bijbetaling nl € 37.95
De bestelling mag natuurlijk ook geannuleerd worden

waarop ik terugschreef dat dat volgens mij juridisch niet helemaal steekhoudend is (er zijn veel gevallen van "tikfouten" waarbij de webshop toch moet leveren (tenzij zeer duidelijk een fout: een taart van de HEMA voor 0 euro onbeperkt bijvoorbeeld of een macbook voor 200 euro ipv 2000). 

Maar goed, ik heb uiteindelijk gezegd dat annuleren prima is en heb mijn geld teruggekregen en bestelde de dop nu bij de derde winkel: Bonsink Aquaservice voor 29 euro (!). Ik kreeg de dop gister binnen, maar bleek veel te groot. Niets aan de dop was 38 mm. Ik belde de shop vanochtend en leerde dat 1 1/2 ' geen inch is, maar duim! En het hangt er ook maar vanaf wat je precies meet. Het gaat hier om de schroefdraad en die is in mijn geval ongeveer 33 mm, de binnenmaat ongeveer 25 mm, hetgeen overeenkomt met 1 duim. Die moet ik dus hebben! 

Erg goede service van deze shop: ik mag de dop terugsturen en krijg de goede, zonder dekgedeelte (dus echt alleen de dop) toegestuurd in de goede maat!

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft! Ik snap alleen nog steeds niet wat 1 1/2 " met 38 mm te maken heeft...
Antwoord
25,4mm x 1,5 = 38,1 mm = 1 1/2 inch (of duim)

Het kan zijn dat dat slaat op de slang aansluiting onder de doorvoer.

1 inch = 1 duim = 25,4mm

Bij gasdraad heb je het dan over de doorlaat diameter, Bij gewoon schroefdraad over de buiten diameter.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
De maat heeft meestal te maken met waar je het op aansluit.
Dan gaat 1 1/2 duims dus over de slang aansluiting.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bedankt WADnWIND en Eddy, ik raakte door al die eenheden in de war (vooral omdat 1,5 inch toevallig ook 38,1 mm is). Ik moet de dop nog binnenkrijgen, dus zal het einde van dit verhaal nog even posten.
Antwoord
(31-10-2019, 12:21)jasper schreef:
(30-10-2019, 22:36)Pylk schreef: Dan heb je een forse kuipafvoer!

tja, ik heb hem niet gemaakt Big Grin maar als het aan mij lag was ie net ietsjes kleiner dan de vuldop. Dat had me 50 euro gescheeld.  Big Grin

door al die eenheden was er wat verwarring, maar mijn doorvoer is dus misschien minder fors dan eerder gedacht: hij is ongeveer 3,8 cm in diameter!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)