This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waar moet ik op letten bij het bestellen van een nieuw dekzeil?
Hallo,

het dekzeil van ruim drie bij zes meter mag weer eens vervangen worden. Kan ik dat doek ook zelf ergens bestellen en dan op maat knippen en installeren? Of is het beter het bij een zeilmakerij te bestellen, die het op komen meten en er dan bijvoorbeeld ook een zoom in maken?

Van wat voor materiaal moet het gemaakt zijn? Ik denk dat pvc of bisonyl te glimmend is.
Antwoord
Voordeel van Bisonyl is, als je de gladde kant buiten doet, dat er weing vuil op blijft liggen. En het is echt dicht en wordt niet groen
Nadeel is dat het echt dicht is en er condens vorming onder je dekzeil kan plaatsvinden.

Wij laten zoveel mogelijk onderdoor waaien.

Zorg dat je ogen in een zoom zitten, eventueel nog met een extra inlaag in de zoom gestikt, zorg gvoor RVS of messing ogen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(17-11-2019, 20:59)SchipperCo schreef: Hallo,

het dekzeil van ruim drie bij zes meter mag weer eens vervangen worden. Kan ik dat doek ook zelf ergens bestellen en dan op maat knippen en installeren? Of is het beter het bij een zeilmakerij te bestellen, die het op komen meten en er dan bijvoorbeeld ook een zoom in maken?

Van wat voor materiaal moet het gemaakt zijn? Ik denk dat pvc of bisonyl te glimmend is.

Dag SchipperCo,

Is het voor een winter of zomerkleed?
Ik heb ooit voor onze Bol (9,30) een vrachtwagenzeil op maat geknipt terwijl het over het schip lag. Met een bootje/vlot er omheen en een soort van gelijk proberen te knippen. Daarna de boel gefixeerd met spanbanden die onder het schip doorgingen. Erg low-budget en zat als een huis. Nadeel was wel de condens aan de binnenkant want het ventileert voor geen meter.
Bij onze vissermanschouw (11,5) was een op maat gemaakte dektent van tentdoek over de kuip inbegrepen. Zit duidelijk beter maar wordt gedurende herfst, winter en vroeg voorjaar wel geleidelijk groen.

Ik heb zelf wel huiken voor zeilen, lieren en luiken/koekoeks gemaakt maar ik denk dat we de remake van de dektent uitbesteden, het zijn wel erg grote lappen om mooi strak te verwerken..
Mocht je zelf aan de slag willen, in Volendam zit Esvo. Zij hebben een heel groot aanbod aan robuust tentdoek en alle bijbehorende zaken. Succes!

Groet Matthijs
Vissermanschouw Ro16
Antwoord
De vraag van WADnWIND is belangrijk.
Zomer dektent voldoet iets lichters goed en mag het door waaien.
Bij een winterdektent is wat zwaarder materiaal lekker.

Bij PVC moet het dan nog goed ventileren.
Neem je 50%polyester/50%katoen bijvoorbeeld 440gr/m2 of 660gr/m2 dan is het ademend (en rot en schimmel werend) en kan je het afsluiten. Gebruik wel dik draad en dus een dikke naald. Uiteraard vereist dat dan ook wat van een naaimachine.

Waarom denk je dat het te glimmend is?
Vind je dat zelf of denk je dat het niet hoort?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Wij gebruiken al jaren naar volle tevredenheid een dektent van zwaar PVC over de kuip (schouw en schokker visserman). Zowel 's zomers als we niet varen en 's winters. Zolang je zorgt dat het wel onder de dektent door kan waaien valt het in mijn ogen met de condens alles mee.

Grote voordeel is de duurzaamheid, bij de schouw was de tent na ruim 10 jaar nog verre van "op", en de prijs. Heb ze op maat laten maken bij een bedrijf dat feesttenten en vrachtwagenoverkappingen maakt. Die rekenen geen watersportprjzen.

Nadeel is misschien dat het er wat "plastic" uitziet en dat het zwaar te hanteren is. Daarom hebben we voor als we op pad gaan een lichtere "Markilux" kuiptent. Die was drie keer zo duur.
Antwoord
(17-11-2019, 23:04)Eddy K schreef: De vraag van WADnWIND is belangrijk.
Zomer dektent voldoet iets lichters goed en mag het door waaien.
Bij een winterdektent is wat zwaarder materiaal lekker.

Bij PVC moet het dan nog goed ventileren.
Neem je 50%polyester/50%katoen bijvoorbeeld 440gr/m2 of 660gr/m2 dan is het ademend (en rot en schimmel werend) en kan je het afsluiten. Gebruik wel dik draad en dus een dikke naald. Uiteraard vereist dat dan ook wat van een naaimachine.

Waarom denk je dat het te glimmend is?
Vind je dat zelf of denk je dat het niet hoort?

Huitema Zeeschouw 9m
Ik denk dat het te glimmend is in vergelijking met wat ik nu heb. Zie foto. Het doek maak ik vast met latten. Geen ogen nodig dus.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
(17-11-2019, 21:40)Matthijs schreef:
(17-11-2019, 20:59)SchipperCo schreef: Hallo,

Dag SchipperCo,

Is het voor een winter of zomerkleed?
Ik heb ooit voor onze Bol (9,30) een vrachtwagenzeil op maat geknipt terwijl het over het schip lag. Met een bootje/vlot er omheen en een soort van gelijk proberen te knippen. Daarna de boel gefixeerd met spanbanden die onder het schip doorgingen. Erg low-budget en zat als een huis. Nadeel was wel de condens aan de binnenkant want het ventileert voor geen meter.
Bij onze vissermanschouw (11,5) was een op maat gemaakte dektent van tentdoek over de kuip inbegrepen. Zit duidelijk beter maar wordt gedurende herfst, winter en vroeg voorjaar wel geleidelijk groen.

Ik heb zelf wel huiken voor zeilen, lieren en luiken/koekoeks gemaakt maar ik denk dat we de remake van de dektent uitbesteden, het zijn wel erg grote lappen om mooi strak te verwerken..
Mocht je zelf aan de slag willen, in Volendam zit Esvo. Zij hebben een heel groot aanbod aan robuust tentdoek en alle bijbehorende zaken. Succes!

Groet Matthijs
Het is voor het hele jaar: http://jannie-amelia.nl/album/Images/17.jpg
Antwoord
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor materiaal ik ga gebruiken. Ik heb net even gekeken bij https://www.esvocampingshop.com . Daar hebben ze niet breder dan 3m. Wat ik nu heb is breder dan 3m. Kan dat uit een stuk? Waar is dat te halen?
Antwoord
Ik ken meer charterschepen die over de luikenkap gewoon bisonyl hebben liggen/gespannen. Dan wel de ruwe kant boven tegen de gladheid. Bisonyl is er ook gewoon in een bruine kleur.

Antwoord
Ik had niet begrepen dat je op zoek bent naar een dekkleed, dan helpt mijn eerdere post niet echt.... Misschien dat je bij Kwint iets kan vinden? Esvo lijkt me meer in lichtgewicht doek te doen. Als je echt traditioneel wil blijven heeft Zeildoekshop ook canvas.
Antwoord
Na het bezoeken van veel websites met dekkleden, dekzeilen, tentdoeken, afdekzeil en meer van dat soort, heb ik nu wel in de gaten dat ik er niet in een keer mijn dekluiken mee kan bedekken. Ik moet dus meerdere stukken aan elkaar maken. Is dat met de naaimachine van mijn moeder te doen?
Antwoord
Als jouw moeder dezelfde naaimachine heeft als mijn moeder is het antwoord nee.
Dat is mijn conclusie na een poging om een huik van canvas te maken.
Antwoord
(19-11-2019, 10:10)SchipperCo schreef: Na het bezoeken van veel websites met dekkleden, dekzeilen, tentdoeken, afdekzeil en meer van dat soort, heb ik nu wel in de gaten dat ik er niet in een keer mijn dekluiken mee kan bedekken. Ik moet dus meerdere stukken aan elkaar maken. Is dat met de naaimachine van mijn moeder te doen?

Ga niet zelf klooien met pogingen om een dekkleed zelf te naaien. Dat is tot mislukken gedoemd.
Neem contact op met een van de vele dekkledenleveranciers (ik heb zelf steeds zaken gedaan met Waterborg, maar er zijn er veel meer, ook in de omgeving R'dam). Zij maken de kleden exact op maat waarbij de naden worden gelast (dus niet genaaid). Kost weinig! Je kunt zelf aangeven of er ogen in moeten, en zo ja: hoeveel en hoe sterk. Je kunt zelf de maten doorgeven of (soms voor een kleine meerprijs) de leverancier laten meten, met de zekerheid dat 't dan precies past.
Als de kleden langdurig blijven liggen op de luiken, neem dan geen katoen of halfom doek, want dat rot er binnen twee jaar vanaf, vooral bij de keggen.
Zorg ervoor dat de kleden niet alleen aan weerszijden vastzitten, maar ook voor en achter, om opwaaien te voorkomen.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Het dekkleed op de foto zit al met keggen vast op de den.

Antwoord
(20-11-2019, 1:21)WADnWIND schreef: Het dekkleed op de foto zit al met keggen vast op de den.
Inderdaad. Eerst latten ertegenaan die dan weer met keggen/spies/wiggen zijn vastgezet.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)