This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
krimpen accu kabels
#1
Hoi!

Ik ben bezig met het opnieuw aanleggen van de electra aanboord. Nu heb ik een krimptang maar deze is niet geschikt voor het krimpen van dikke kabels.

Ik heb 2 korte kabels nodig (AWG 3/0 - 4/0, +- 100mm2, korter dan een meter)  om een Inverter op de Batterij aan te sluiten. De kabel en de kabelschoenen kan je wel op internet kopen. Maar om voor een aantal verbindingen zon grote krimptang te kopen, vind ik ook weer zonde.

Ik heb 1 site gevonden waar ze ook voor je willen krimpen. Maar helaas was de dikste kabel maar 50mm2. 



Iemand advies?
Antwoord
#2
Dat heb ik ooit bij en garage of was het een camperbedrijf laten doen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#3
Je kunt ook terecht bij bedrijven in lasbenodigdheden. 100 mm2 wordt ook gebruikt als laskabel.
Denk je wel aan een fatsoenlijke zekering? Je wilt ècht geen kortsluiting meemaken met zo'n kabel op een accu.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#4
(19-11-2019, 22:55)Berghout-2 schreef: Je kunt ook terecht bij bedrijven in lasbenodigdheden. 100 mm2 wordt ook gebruikt als laskabel.
Denk je wel aan een fatsoenlijke zekering? Je wilt ècht geen kortsluiting meemaken met zo'n kabel op een accu.
Wim.
Yes! Zojuist een 175A en 200A bolt-on Fuse besteld. Gaan rechtstreeks op de + pool van de accu.

Heb besloten dat ik de oude kabels ga gebruiken. Dit zijn AWG 3/0 kabels. Opzich ook heel dik dus. Kan 240A doorheen. Ze zijn alleen wat lang. 1.5m. Had ze liever wat korter gehad. Maar na wat leeswerk, zijn ze niet TE lang. En kan dit prima. Verder zien de kabels er nog heel goed uit, en zitten er mooie kabelschoen verbindingen aan.
Antwoord
#5
Hoe kort of lang zijn die kabels? Bij een zekering van 200A hoef je over korte lengte echt geen 100mm2 te gebruiken.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#6
(20-11-2019, 1:23)WADnWIND schreef: Hoe kort of lang zijn die kabels? Bij een zekering van 200A hoef je over korte lengte echt geen 100mm2 te gebruiken.

Ik dacht dat de lengte van de kabel alleen belangrijk was voor het mogelijke voltage verlies. En dat dikte van belang was mbt het aantal amps wat je er veilig door kan sturen. Ik heb een inverter van 3000 Watt. Op een 24 volts batterij betekend dat een evt stroom van 3000/24 = 125A.  Qua draaddikte zit je dan sowieso al aan AWG 0 (=60mm2).   Ik dacht in eerste instantie dat je het beste een AWG 4/0 (100mm2) draad kon nemen voor de inverter..vooral voor het spannings verlies zo klein mogelijk te houden. Maar blijkt dat dit idd reuze mee valt voor kabels onder de 2m.

De accu kabels die in de boot lagen (was een 12v systeem) zijn 3/0 (=85mm2).  Hier kan je max 240A door heen jagen. Leek mij een zekering van 200A prima toch? (om evt piek voltages van apparaten af te vangen)

De kabels zijn 1.5m lang. Hier zitten al kabelschoenogen aan. Dus ik denk dat ik deze veilig kan gebruiken voor mijn nieuwe 24v systeem.
Antwoord
#7
Je pakt het stevig aan, die 125 Ampere kan ook 35mm2 is mij ooit eens geleerd. Niet zeker waar jij de link tussen stroom en aderdoorsnede vandaan hebt.

Die 85mm2 gaat het zeker redden, wilde het toch even noemen in geval iemand nieuwe kabels gaat bestellen. Te dik is technisch nooit een probleem, financieel misschien wel.
Antwoord
#8
Als je de precieze spanningsval even achterwege laat kan je als grove vuistregel de toelaatbare stroom 4-6A per mm2 nemen, voordat de kabeol oververhit raakt.
20-31mm2 is dus thermisch verantwoordt.
De spanningsval dient normaal niet meer dan 5% te zijn
Bij 2% spanningsverlies:
Formule : (2 x 3 x 125.00 x 0.0175) / 0.48
0.48 is berekend n.a.v. voltage (24V) x 2% verlies.
35mm2 is ruim voldoende.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#9
Dank je wel!

Ik heb nog een vraag. Waar kopen jullie alle DC stroomdraden (niet alleen accu kabels, maar ook voor 12v/24v gebruikers). Ik heb veel verschillende diktes nodig. Is er een nederlandse webshop oid voor dit soort zaken?
Antwoord
#10
VOCwaarland, stroomzat.nl
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)