This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nieuwe verwarming
Ik ben me aan het verdiepen in alle mogelijkheden om mijn boot te verwarmen ( ik ga er op wonen). Er zat een PLANAR diesel kachel in. Maar daar heb ik vanaf het moment dat ik de boot kocht (nu een jaar geleden) alleen maar problemen mee gehad. Eigenlijk heeft die kachel nooit langer dan een paar uur gefunctioneerd voor er weer een storing optrad. 

Het liefst zou ik electrisch verwarmen (infrarood) omdat ik met zonnepanelen energie ga opwekken. Maar in de winter , en dat is toch de tijd dat je de kachel het hardst nodig hebt Big Grin , leveren die te weinig. In de toekomst wil ik ook een aantal windmolens gaan installeren om te kijken of het toch niet mogelijk is om voldoende stroom op te wekken om met infra rood panelen de kleine vertrekken die ik heb te verwarmen, maar dat is toekomst muziek nog. 

Nu kan ik tweedehands een gaskachel kopen. Het betreft een Philipp Kreis Trumatic E3300 4Kw kachel 
Deze sluit je aan op de gasleiding, en heeft een afvoer naar buiten. Wat ik er van begrijp is voornamelijk dat laatste belangrijk. Om condensvorming tegen te gaan.

Nu had de oude diesel kachel ook een afvoer naar buiten. De nieuwe kachel komt wel op een andere plek in het schip. Dit gaat dus een lange leiding worden. Kan dat kwaad?

Wat vinden jullie uberhaupt van een gaskachel (met afvoer naar buiten)? Evt andere manieren van verwarmen?

Alvast bedankt voor de tips Smile
Antwoord
Ik heb via Ebay een in China geproduceerd dieselkacheltje gekocht, die wil ik in het voorjaar installeren. Op het zeilersforum vind je een, zeer, uitgebreide discussie hierover.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Als die gaskachel op flessengas (propaan of butaan) moet branden, dan moet je daar niet aan beginnen. Je blíjft flessen sjouwen! En nog duur ook! Op aardgas is het wel okee.
Elektrische verwarming is makkelijk, maar ook duur in het gebruik. Bovendien is het vaak lastig met de stroomvoorziening, zeker als je lange kabels nodig hebt. Elektrisch verwarmen kan wel handig zijn om de zaak vorstvrij te houden.

Verwarming op diesel is waarschijnlijk het beste, maar dan weer geen heteluchtverwarming. Een gewone oliekachel die stroomloos kan branden (wel mèt rookgasafvoer!!!) is prettig in het gebruik, bovendien goedkoop tweedehands te koop.

Het kan ook fijn zijn om er een goed houtkacheltje bij te hebben, zeker als je gemakkelijk aan brandhout kunt komen.

Wil je meer comfort en is geld niet zo'n probleem? Koop dan een nieuwe pelletkachel, jeweetwel met die houtkorreltjes. Daar kun je ook een thermostaat en/of tijdklok opzetten.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank Smile
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)