Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
24v electra netwerk
#1
Ik ben dus het electra gedeelte van mijn schip aan het herzien. Ik heb een 24V LiFePo4 accu (heeeel blij mee  Big Grin) wat ik nu graag wil zijn 3 groepen. 12v, 24v, en 220v. In principe is het hele 220v zeer netjes aangelegd. Inc circuitbreakers voor alle groepen en een aardlek schakelaar.  Dus dat zal een kwestie zijn van mijn nieuwe inverter op aansluiten en klaar.

De rest moet nog. Ik wou het als volgt aanpakken, en was benieuwd naar jullie mening.

1. hoofd zekering, bolt on fuse op de + pool 
2. 1 kabel (85mm2) van de + naar een distributie busbar, zodat ik niet alle kabels direct op de + pool van de accu hoef te schroeven
3. 1 (50mm2) kabel van de distributie busbar naar de inverter (2000W)
4. 1 kabel van de busbar naar een 24-12 DC converter, en vervolgens naar een DC circuit breaker. Daarna verder naar een 12V zekeringen kastje waar tenslotte alle 12v gebruikers op aangesloten worden.

5. 1 kabel van de busbar naar een DC circuit breaker. Dan naar een 2de zekeringen kastje waar alle 24 volt gebruikers op aangesloten worden.

Lijkt dit een goede aanpak?

Alvast bedankt Smile
Antwoord
#2
Klinkt goed.
Ik zou alleen tussen de bushbar en de 12V omvormer nog wel even een zekering automaat plaatsten aan de 24V zijde.

Stelregel is dat je nooit elektronica direct aan een accu hangt, ook niet achter een grote hoofdzekering. Even uitrekenen welke zekering net boven het maximum van de omvormer zit.
Zo'n extra beveiliging is ook handig als je moet sleutelen aan je 24-12 omvormer, dan zit je in je M.K. niet in donker.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#3
Bedankt!

Had nog nooit van zekering automaat gehoord. Maar dat lijkt het zelfde als een Circuitbreaker..Klopt dat?

Kan ik dan niet volstaan met 1? Aan de 24v kant van de converter...

dus: batterij -> zekering automaat -> 24v-12v converter -> zekering kastjes voor 12v gebruikers.

Of is het verstandig om na de 24v-12v converter nog een circuit breaker te zetten..en dan pas naar het zekeringen kastje.
Antwoord
#4
Een automaat en een zekering doen in weze hetzelfde, beschermen van de achterliggende kabel en apparatuur tegen een te hoge stroom. (Automaat is circuit breaker, fuse is zekereing) Zekering moet je vervangen als hij kapot is, automaat alleen weer inschakelen. Je zou dus in plaats van het genoemde zekeringenkastje ook automaten kunnen kiezen (dat heb ik gedaan bij ons aan boord)
Als je voor jouw verhaal een automaat kiest, let dan op dat hij geschikt is voor gelijkstroom (DC). Het afschakelen van een gelijkstroom heeft wat meer voeten in de aarde. (om een vlamboog tussen de kontakten te voorkomen/minimaliseren.)

Als je direct na de 24/12 omvormer een zekeringenkastje plaatst zie ik de toegevoegde waarde van een extra automaat op die plaats niet. Hoogstwaarschijnlijk zit er al een in de omvormer.
Antwoord
#5
Ik zou een aparte zekering(automaat) plaatsten vóór de omvormer, geschikt voor de vollast van de omvormer. Omdat het elektronica is mag het een "B"of snelle karakteristiek zijn,
Achter de omvormer kan je weer een verdeling maken met een zekering automaat voor elke verbruiker.

Als je alles achter één grote zekering hebt vanaf je accu en je omvormer gaat stuk, moet er wel heelveel stroom gaan lopen om die hoofdzekering er uit te laten gaan.
En als je marifoon b.v. op die omvormer zit, wil je niet dat die uitvalt als die eene hele grote zekering stuk raakt.

Voor 24 volt gebruikten wij onder klasse (SI, register holland) gewone AC zekering automaten. Nog noooooit problemen gehad (na 40+ schepen). Maar ook niet zwaarder dan 20-25A, b.v. hydrofoors.

Bij 12 volt kan dat anders zijn, daar moet je de zekering strak bemeten op de verbruiker en de kabels dik tgenoeg houden. Zo kan het gebeuren dat als je een 16A automaat hebt, dat bij kortsluiting aan het eind van de leiding er niet eens 16A wil lopen vanwege de weerstand.
Nattevinger-Vuistregel: voor brand heb je >100watt nodig, dus 4-5 ampere bij 24 volt is voldoende voor brand.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#6
Kan zijn dat je nooit problemen hebt gehad met AC automaten. Er zijn er genoeg die voor zowel AC als DC gespecificeerd zijn. Als je ze toch moet kopen, waarom niet daarvoor gekozen? Dan weet je zeker dat je goed zit.

Ik heb in een grijs verleden schakelkasten, verdelers en bedieningspanelen onder klasse gebouwd. Daar werd zeer zeker geen materiaal met alleen een AC label voor DC gebruikt.
Antwoord
#7
Heel erg bedankt! Ik ga idd gewoon voor een automaat voor elke gebruiker ipv een zekeringen kastje. Nog een aantal vragen:

1. wat bedoelen jullie met "onder klasse"

2. waar kopen jullie de DC automaten? (ik zit zelf nu op vecto.nl te grasduinen)

3. elektra gerelateerd: ik ga 4 zonnepanelen parallel aansluiten op een charge controller. De chargecontroller accepteert een enkele koper draad als input. Ik kan nu de zonnepanelen op het dak al aan parallel op elkaar aansluiten en dan binnen aansluiten op een automaat van 75A en dan vervolgens op de charge controller. Maar die DC automaten die hoge amperages aankunnen zijn best heel duur.

Een andere oplossing zou zijn om op elk zonnepaneel een 16A automaat te zetten..en vervolgens de 4 draden samenvoegen tot 1 draad die naar de charge controller gaat. Zijn er lasklemmen die dat kunnen? Door de output draad gaat toch zon 16x4 = 64ampere heen.
Antwoord
#8
Onder klasse kan relevant zijn voor beroepsmatige schepen, die moeten vaak een Lloyds/DNV/RH klassering hebben om te mogen varen en/of verzekerd te kunnen zijn. Het aanhouden van die klassevoorschriften is natuurlijk over het algemeen een goede manier om de kwaliteit van je schip te waarborgen. Kost wel wat......

Voor een DC breaker kun je eens googelen op Installatiueautomaat DC, dan komt er wel wat voorbij. Deze bijvoorbeeld: https://www.distrelec.nl/en/circuit-brea...gLOEvD_BwE

Ik meen te begrijpen dat je ieder paneel af wil zekereen in plaats van samen? Denk niet dat het daar eenvoudiger van wordt, je kunt natuurlijk de aders na die automaten samenvoegen. Misschien begrijp ik je niet goed.

Succes.
Antwoord
#9
Voor jachten en binnenvaart is CE en 1 van de KEMA equivalente keuren voldoende.
RH keurt hierin niks.

Voornaamste is dat de inwendige weerstand van je leiding circuit voldoende laag moet zijn om je zekering te kunnen aanspreken bij kortsluiting.
In principe zou een AC automaat zelfs eerder moeten reageren, omdat er geen nuldoorgang is en er dus meer warmte ontwikkeling is of sterke magnetisch veld.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#10
Het plan was idd om voor elk paneel een aparte automaat te nemen.

..de reden is dat ik dan elk paneel aan/uit kan zetten, en de stroom in elk apart circuit dan lager is, zodat ik een lagere amps rated DC automaat nodig heb...

...En daarna de aders weer samen voegen. Ik weet alleen niet hoe het electrische element heet die dat voor elkaar krijgt. Er moeten dus 4-6 aders in gaan, en 1 dikke ader er uit komen.

EDIT: ik denk dat dit met een aftakklem kan:

https://www.vekto.nl/kabelverbinding/klem/aftakklem/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)