Berichten: 96
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2018
Berichten: 1.627
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
Klinkt goed.
Ik zou alleen tussen de bushbar en de 12V omvormer nog wel even een zekering automaat plaatsten aan de 24V zijde.
Stelregel is dat je nooit elektronica direct aan een accu hangt, ook niet achter een grote hoofdzekering. Even uitrekenen welke zekering net boven het maximum van de omvormer zit.
Zo'n extra beveiliging is ook handig als je moet sleutelen aan je 24-12 omvormer, dan zit je in je M.K. niet in donker.
Berichten: 96
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2018
02-12-2019, 18:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2019, 18:47 door bootaapje.)
Bedankt!
Had nog nooit van zekering automaat gehoord. Maar dat lijkt het zelfde als een Circuitbreaker..Klopt dat?
Kan ik dan niet volstaan met 1? Aan de 24v kant van de converter...
dus: batterij -> zekering automaat -> 24v-12v converter -> zekering kastjes voor 12v gebruikers.
Of is het verstandig om na de 24v-12v converter nog een circuit breaker te zetten..en dan pas naar het zekeringen kastje.
Berichten: 508
Topics: 8
Lid sinds: Sep 2014
Een automaat en een zekering doen in weze hetzelfde, beschermen van de achterliggende kabel en apparatuur tegen een te hoge stroom. (Automaat is circuit breaker, fuse is zekereing) Zekering moet je vervangen als hij kapot is, automaat alleen weer inschakelen. Je zou dus in plaats van het genoemde zekeringenkastje ook automaten kunnen kiezen (dat heb ik gedaan bij ons aan boord)
Als je voor jouw verhaal een automaat kiest, let dan op dat hij geschikt is voor gelijkstroom (DC). Het afschakelen van een gelijkstroom heeft wat meer voeten in de aarde. (om een vlamboog tussen de kontakten te voorkomen/minimaliseren.)
Als je direct na de 24/12 omvormer een zekeringenkastje plaatst zie ik de toegevoegde waarde van een extra automaat op die plaats niet. Hoogstwaarschijnlijk zit er al een in de omvormer.
Berichten: 1.627
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
Ik zou een aparte zekering(automaat) plaatsten vóór de omvormer, geschikt voor de vollast van de omvormer. Omdat het elektronica is mag het een "B"of snelle karakteristiek zijn,
Achter de omvormer kan je weer een verdeling maken met een zekering automaat voor elke verbruiker.
Als je alles achter één grote zekering hebt vanaf je accu en je omvormer gaat stuk, moet er wel heelveel stroom gaan lopen om die hoofdzekering er uit te laten gaan.
En als je marifoon b.v. op die omvormer zit, wil je niet dat die uitvalt als die eene hele grote zekering stuk raakt.
Voor 24 volt gebruikten wij onder klasse (SI, register holland) gewone AC zekering automaten. Nog noooooit problemen gehad (na 40+ schepen). Maar ook niet zwaarder dan 20-25A, b.v. hydrofoors.
Bij 12 volt kan dat anders zijn, daar moet je de zekering strak bemeten op de verbruiker en de kabels dik tgenoeg houden. Zo kan het gebeuren dat als je een 16A automaat hebt, dat bij kortsluiting aan het eind van de leiding er niet eens 16A wil lopen vanwege de weerstand.
Nattevinger-Vuistregel: voor brand heb je >100watt nodig, dus 4-5 ampere bij 24 volt is voldoende voor brand.
Berichten: 508
Topics: 8
Lid sinds: Sep 2014
Kan zijn dat je nooit problemen hebt gehad met AC automaten. Er zijn er genoeg die voor zowel AC als DC gespecificeerd zijn. Als je ze toch moet kopen, waarom niet daarvoor gekozen? Dan weet je zeker dat je goed zit.
Ik heb in een grijs verleden schakelkasten, verdelers en bedieningspanelen onder klasse gebouwd. Daar werd zeer zeker geen materiaal met alleen een AC label voor DC gebruikt.
Berichten: 96
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2018
08-12-2019, 17:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-12-2019, 18:56 door bootaapje.)
Heel erg bedankt! Ik ga idd gewoon voor een automaat voor elke gebruiker ipv een zekeringen kastje. Nog een aantal vragen:
1. wat bedoelen jullie met "onder klasse"
2. waar kopen jullie de DC automaten? (ik zit zelf nu op vecto.nl te grasduinen)
3. elektra gerelateerd: ik ga 4 zonnepanelen parallel aansluiten op een charge controller. De chargecontroller accepteert een enkele koper draad als input. Ik kan nu de zonnepanelen op het dak al aan parallel op elkaar aansluiten en dan binnen aansluiten op een automaat van 75A en dan vervolgens op de charge controller. Maar die DC automaten die hoge amperages aankunnen zijn best heel duur.
Een andere oplossing zou zijn om op elk zonnepaneel een 16A automaat te zetten..en vervolgens de 4 draden samenvoegen tot 1 draad die naar de charge controller gaat. Zijn er lasklemmen die dat kunnen? Door de output draad gaat toch zon 16x4 = 64ampere heen.
Berichten: 508
Topics: 8
Lid sinds: Sep 2014
Berichten: 1.627
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
10-12-2019, 0:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-12-2019, 0:12 door Calidris.)
Voor jachten en binnenvaart is CE en 1 van de KEMA equivalente keuren voldoende.
RH keurt hierin niks.
Voornaamste is dat de inwendige weerstand van je leiding circuit voldoende laag moet zijn om je zekering te kunnen aanspreken bij kortsluiting.
In principe zou een AC automaat zelfs eerder moeten reageren, omdat er geen nuldoorgang is en er dus meer warmte ontwikkeling is of sterke magnetisch veld.
Berichten: 96
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2018