This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
diesel stabilisator nodig?
Ik was me wat aan het inlezen over diesel generatoren en toen las ik dat 1 vd nadelen (tov b.v een generator op propaan gas) dat als je de generator niet vaak gebruikt, de diesel niet super lang "goed" blijft. En dat je er "fuel stabilizer" moet toevoegen. Bij gas hoeft dat niet.

Toen bedacht ik me opeens, is dat ook nodig voor de diesel in mn tank van mn schip?  Ik heb een 100L diesel tankje (tot de nok gevult om condens tegen gaan). Maar de boot ligt nu al een jaar aan de kant (klus werkzaamheden). Zit een Mercedes om615  50PK motor Vroeg me af of het verstandig is om die fuel stabilisator toe te voegen als je niet veel gebruik maakt van de motor.

Alvast bedankt Smile
Antwoord
Daar is al veel over geschreven.
Onder andere met verschillende meningen over condens.
Maar ook over toevoegingen en gebruik van GTL.
Google maar eens naar dieselbacteriën.

Mijn conclusie:
Ja, als je het weinig gebruikt zal je wat moeten toevoegen of toch eerst je tank bijna leeg varen voor je tankt en dan niet meer tanken dan je in een seizoen verbruikt. Met een reserve tank aan boord natuurlijk.
Vocht opname bij een tank die stil staat en niet veel in temperatuur wisselt is minimaal, dus een lege of half volle tank is ook uitstekend(met voordeel van vorige punt.

Ik gebruik zelf GTL, niet geheel vrij van alle problemen, maar naar mijn mening al stukken beter.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Precies, met GTL lijkt het prima te gaan. Een 1e aftap in een potje na een winter lijkt me niet overbodig.
De houdbaarheid slaat niet op de kans op bacteriën , dat staat los van elkaar.

GTL dus.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Bedankt! Als ik het goed begrijp is GTL een diesel soort. Dat is dus iets voor een volgende keer Big Grin

Mijn tank is nu al helemaal vol. Dus wss wel verstandig om nu een beetje diesel stabilisator toe te voegen.
Antwoord
Nee, heeft geen zin. De biocomponent kan je niet oppeppen en het water zit nu al in je tank, omdat er in de diesel met 10% biotoevoeging B10 al ongeveer 200ppm water mag zitten. Gewone diesel (B0 niet meer te koop) mag maar 85ppm water bevatten.
Condens ontwikkeling is bijna een soort sprookje, dat blijkt b.v. bij 50 liter over een winter niet meer dan een vingerhoedje
Het is van het grootste belang dat je geen water in je tank hebt, dáár groeien de bacteriën weelderig en verstoppen straks je filter.

GTL heeft geen biotoevoeging, ik kan even niet vinden hoeveel PPM water dat mag bevatten, maar het is veel minder dan biodiesel.
Biodiesel heeft een hogere zuurgraad en "bederft" sneller door koperen leidingen en messing fitwerk.

Alles te vinden op internet.

Advies is dus om je tank tegenwoordig niet meer vol te zetten en als je wat wil, dan met GTL.
Op zeilersforum is daar héél veel kundigheid over te lezen.

Effecten biodiesel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel

In het voorjaar gooi ik wat Grotamar gif in de tank, maar dat helpt niet tegen de dode bacterie sludge die je filter kan verstoppen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)