This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw roer zeeschouw
#1
Goedemiddag. Wij zijn nieuw op dit platform. Wij hebben een zeeschouw en het roer is aan vervanging toe. Wij hebben (vooreerst) twee vragen. 1. Bovenste deel van roer is 50 centimeter. Onder 95 cm. Wij hebben planken van 50 of 60. Is dat te breed? Trekt dat krom? Wij zien bij de meeste forums smallere planken. 2. T.a.v. Verbinden. Wat is beste ? Houten deuvel, pennen roestvrijstaal of draaiend, o?
Voor zover. Henk en Bob.
Antwoord
#2
Ons roer is gemaakt van 25cm brede delen en met RVS pennen en epoxy verlijmd.

Zie:
http://zeeschouw-bruinvisch.blogspot.com.../roer.html
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#3
Welkom Henk en Bob,

Ik heb hier geen ervaring mee, maar je zit hier aan het juiste adres voor dat soort vragen.
Succes met het genieten van jullie zeeschouw.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#4
Is eigenlijk een vraag voor Berghout-2
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#5
Op Marktplaats staat een roer te koop Klik

Edit: en nog eentje Klik 2

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#6
Ik bedacht net dat er eerder een draadje over het bouwen van een roer en zwaarden was geweest.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#7
Dank allen. Vooral het “draadje” is erg handig. En de pdf van Pylk. Is dat boek te koop ergens?
Antwoord
#8
Heb het gevonden. Het boek. Dank
Antwoord
#9
Schitterend boek  Heart

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#10
Heeft iemand tips voor het monteren van het prinsenwerk-plankje op het roer. Door de werking van het hout, komt er na verloop van tijd altijd water tussen die 2 delen.
Gr. Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#11
Het prinswerk erop schroeven en verlijmen met Bison 2 componenten lijm (de caramelkleurige) werkt al jaren prima.

[Afbeelding: 93b7294da039368ec7470ad95cc48156.jpg]


[Afbeelding: 8e43480fcbbcb3e68a01452015a4a4a3.jpg]
Antwoord
#12
(17-02-2020, 21:20)Jollenbaas schreef: Het prinswerk erop schroeven en verlijmen met Bison 2 componenten lijm (de caramelkleurige) werkt al jaren prima.


Yep!
Wel de beide lijmvlakken opruwen (schuurpapier P60 of 80 of 100) en ontvetten met een doekje met thinner of MEK of aceton.
Lijm nauwkeurig afwegen op een keukenweegschaal en verdomd goed mengen.
Schroeven: uitsluitend roestvast staal, een slagje dikker dan wat je gevoel je ingeeft.

Plak ze,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#13
De roerkop is relatief smal en de torsiekracht, die de helmstok erop uitoefent, kan erg hoog oplopen. Daarom dienen de dwarsklampen niet alleen als ondergrondje voor mooi prinswerk: ze hebben ook een belangrijke constructieve functie. Maar dan moet je ze wél door-en-door met elkaar verbinden. Met opgeklonken boutjes (zo ging het vroeger) of draadeindjes met verzonken, afgepropte moeren.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
#14
Helemaal eens. En met de huidige lijmen en stevige rvs schroeven is het minstens zo sterk.
Antwoord
#15
Hoi Bruinvisch. Via je site iets vragen loopt steeds vast. Ik heb een vraag. Jij gebruikt voor je roer rvs pennen. Anderen rvs met schroefdraad. Of messing. Wat is verschil? Heb jij ook voor inwateren op bovenkant roer een messing strook?
Groet Henk
Antwoord
#16
(20-03-2020, 15:29)Henktenbrinke schreef: Hoi Bruinvisch. Via je site iets vragen loopt steeds vast. Ik heb een vraag. Jij gebruikt voor je roer rvs pennen. Anderen rvs met schroefdraad. Of messing. Wat is verschil? Heb jij ook voor inwateren op bovenkant roer een messing strook?
Groet Henk
Pennen zijn deels voor het uitlijnen van de houten delen tijdens het lijmen en deels voor het verband. Pennen zijn 12cm lang en 12mm dik en zitten in een mm kleiner gat geslagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#17
Juist om het inwateren tegen te gaan GEEN messingstrip oid. over de kop van het roer met schroefjes.
Nergens dus...
Alles gewoon goed in de lak zetten (min. een laagje of 10) is voldoende.
Antwoord
#18
Dan ben jij zeker nooit aan het modderen over het wad en zandbanken? Als je dat wel doet begrijp je waarom een slijtstrip functie heeft. Hout is geen partij voor schuren over het zand.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#19
Henk bedoeld een messing strip aan de bovenkant.
Ik heb hem er ook al een tijdje af liggen.
Zat nog te denken aan vast kitten, maar dan kan je het niet meer onderhouden.


Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#20
(22-03-2020, 2:56)WADnWIND schreef: Dan ben jij zeker nooit aan het modderen over het wad en zandbanken? Als je dat wel doet begrijp je waarom een slijtstrip functie heeft. Hout is geen partij voor schuren over het zand.

Jazeker. Om die reden staat het onderwaterdeel van mijn roer al zo'n 12 jaar in de epoxy met glasweefsel. De onderste 15 cm van het roer heeft zelfs een paar extra lagen glasweefsel. Daarna nog 7 lagen HB coating van De IJssel. Als de verf eraf is herstel ik dat weer in het najaar.
Er zat een rvs strip opgeschroefd maar die zorgde juist voor inwatering.
Antwoord
#21
Messing strip is puur als versiering. Hout van de roerkop is goed verzegeld en de strip zit met enkele messing schroefjes bevestigd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#22
(22-03-2020, 9:13)Jollenbaas schreef:
(22-03-2020, 2:56)WADnWIND schreef: Dan ben jij zeker nooit aan het modderen over het wad en zandbanken? Als je dat wel doet begrijp je waarom een slijtstrip functie heeft. Hout is geen partij voor schuren over het zand.

Jazeker. Om die reden staat het onderwaterdeel van mijn roer al zo'n 12 jaar in de epoxy met glasweefsel. De onderste 15 cm van het roer heeft zelfs een paar extra lagen glasweefsel. Daarna nog 7 lagen HB coating van De IJssel. Als de verf eraf is herstel ik dat weer in het najaar.
Er zat een rvs strip opgeschroefd maar die zorgde juist voor inwatering.


Duidelijk.
Dan ben ik achteraf toch blij met m'n stalen roer.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#23
Mag ik jullie opinie even over het volgende?

Ik ben een nieuw roer voor een lelieschouw aan het maken van 27mm afzelia. Planken van Max 12cm breed, taps toe gezaagd en met lameldeuvels en lijm verlijmd.

Mijn concrete vraag: roer wel of niet in de epoxy? En welke motivatie hebben jullie voor epoxy of juist voor jachtlak?

Om de planken meer stevigheid te geven, gaan er nog messing draadeinden doorheen.

   
   
   
Antwoord
#24
Keurig gemaakt!
Messing draadeinden er doorheen? Je bedoelt door-en-door van voor naar achteren? Mijn advies: doe maar niet.
Het wordt al een schier onmogelijke klus om dat zuiver te boren, maar het is ook nog eens zinloos.

Over epoxy op een roer (en andere scheepsonderdelen) is al het nodige geschreven op dit forum. Ook hier is mijn advies: doe maar niet.
Zelfs het duurzame afzelia zal verbluffend snel kunnen rotten als het vochtig wordt (en dat wordt het!) terwijl het is ingepakt in epoxy.

Gebruik geen harde, afsluitende lagen. Dus geen epoxy, geen DD-lak, geen harde jachtlak. Kies voor zachtere olie-gebaseerde oplossingen.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#25
Dank voor jouw reactie Wim!

Bedoel je ook het onderwater gedeelte van het roer in een olie te zetten? En ga je er dan vanuit dat het roer uit het water gehaald wordt en droog opgeborgen wordt na een zeiltocht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)