Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
windscheuren in mast
Bij windscheuren in masten is het advies meestal: lijnolie erin laten trekken en open houden. Zodat het vocht dat erin komt, er ook weer makkelijk uit kan.

Nu kom ik een artikel tegen van een Duitse mastenmaker, met een ander advies: volgieten met hete "rindertalg" ( = ossewit), gemengd met 10 à 15% schroefasvet. Dit mengsel schijnt er bij zomerwarmte niet uit te lopen. Heeft iemand ervaringen met deze wijze van windscheuren opvullen?
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Ik heb geen ervaring met dit specifieke semi-culinaire mengsel.
Ik raad ook altijd aan om de windscheuren van binnen vet te houden. Dat mag met allerlei soorten vet (lijnolie, smeervet, uierzalf of wat-dan-ook), want waar vet zit, daar is geen inwatering en dus geen rot.
Ik raad schroefasvet af, want dat is te zepig en gaat gemakkelijk een emulsie aan met water.

Ten overvloede: sluit in geen enkel geval de scheuren helemaal af met kit of epoxy of andere zooi. Het afsluiten veroorzaakt extreem snelle rotting van binnenuit.
Overigens vormen windscheuren geen enkel probleem. Het is een volkomen normaal fenomeen waar je je geen zorgen over hoeft te maken.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Beste Wim,
Beide middels zijn ouderwets en nog steeds de besten. Lijnolie wordt veel gebruikt voor het vullen van de windscheuren.
Asl je dit in het najaar of de winter doet en je laat het goed intrekken, zal het zeker niet er uit lopen.
Lijnolie heeft een trage droging en blijft altijd wat plakkerig, maar is super voor mastscheuren.
De scheuren NOOIT dichtkitten. Er zijn al heel wat masten gebroken hierdoor.
Succes,
Rob.
Antwoord
Wat doen we met giekscheuren (horizontaal) ?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Scheuren in horizontaal hout (gieken, bokkepoten, kluiverstokken) zijn vaak vervelend. Vooral ook omdat ze meestal aan de bovenkant zitten onder invloed van de zonnewarmte.
Het is een ouderwets en goed gebruik om horizontaal hout te veranderen in vertikaal hout.
Vroegâh waren de schippers niet gek (nu wel?), en draaiden zij de giek vertikaal omhoog tegen de mast als ze langere tijd stil lagen. Dat zie je tegenwoordig bijna nooit meer gebeuren.
Ook de kluiverboom en bokkepoten werden vaak omhoog gedraaid.

Als dat bij jou aan boord niet kan, kun je wat anders verzinnen. Bijvoorbeeld een kleedje over rondhouten leggen om het water af te voeren. (Niet helemaal inpakken in een plastic kleed, want dat gaat broeien!). Of de giek ondersteboven neerleggen als je lang stilligt.

Verder zie ik heel vaak verkeerd beslag op gieken, bokkepoten en gaffels: een soort gesloten dop aan het uiteinde. Dat zijn ideale dingen om water te verzamelen en zo het uiteinde van de rondhouten lekker nat te houden, en tevens de ventilatie te verhinderen.
Als er op jouw boot/schip zo'n dopconstructie aanwezig is, raad ik je aan om die zo snel mogelijk te vervangen door een open constructie. (Zo'n dopconstructie is een typische ijzerwerkers-oplossing. Een béétje scheepstimmerman zou het nooit zo maken.)

Overigens, ik ben niet zo'n voorstander van verlijmde rondhouten. Maar voor een giek maak ik graag een uitzondering met het oog op het inwateringsrisico.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Oké, maar nu is de giek 10 meter en 35-40cm diameter, dan is omhoog wel een "dingetje".
behandelen we die horizontale scheuren evengoed met lijnolie?
Tentje over de giek is een goed idee, maar gelukkig gaat de giek in de winter naar binnen.
Antwoord
(12-10-2020, 8:09)WADnWIND schreef: Oké, maar nu is de giek 10 meter en 35-40cm diameter..........

Ehhhh, heb je een tweedehands dukdalf als giek? Huh Tongue  Ik verwacht bij een giek van 10 meter een max. diameter van 20 cm.

Los daarvan, ook de windscheuren in een horizontaal rondhout mogen vol met olie.
Wat ook goed werkt: maak een dun papje van fijn schuurstof met lijnolie, zo dun als ketchup. Prak dat zo diep mogelijk in de scheuren aan de bovenkant en vul het helemaal op. (Alleen doen als er geen vocht in de scheuren aanwezig is!).

Verder is het helemaal niet zo'n probleem om een flinke giek omhoog te zetten. Op mijn eigen tjalk was de giek 14 meter, een kilo of 500. Ik draaide 'm omhoog met de piekeval aan het schootbeslag en zette de klauwval met een stropje als borg. De dirk bleef vrij voor de kerstverlichting.
De bokkepoten draaide ik omhoog tegen de mast aan, met de fokkeval.
Kleine moeite.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Nee, het is niet mijn giek, die zit lekker onder de huik.
Het is een vrij lompe giek in heeg, je weet vast wel. We gaan de huik over de kale giek doen, ergens in november gat alles naar een schiphuis.

Via de verticale scheuren in de mast loopt het regenwater vrijelijk onderdeks (zetmast). We zijn van plan om daarvoor net boven dek een soort kegjes op afschot in de scheuren te slaan.
Mag dat?
Antwoord
Aha, díé giek!
Kan ook omhoog hoor.

Kegjes in de scheuren slaan? Tja, dat weet ik niet zo goed. Ik zie voordelen (water wordt bovendeks gehouden) maar ook nadelen (risico dat 't vochtig of vuil blijft bij de keggetjes, risico dat de keggen mastsplijtend gaan werken als het hout zwelt bij vochtig weer.

Ik zou er zelf niet voor kiezen, zeker niet bij een houten schip waar toch al water binnenkomt. Vocht is niet zo erg zolang er goede ventilatie is, en geen stilstaand water.

Als je het op prijs stelt wil ik best wel eens komen kijken.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Breeuwsel????

We willen deze winter in het schiphuis alle scheuren van de mast, giek en bolders en knieën aan dek volgieten met hete lijnolie.
Het idee is om om de bolders een warmte kabel te wikkelen om zo in een paar dagen zoveel mogelijk vocht uit de horizontale scheuren te krijgen, voor we de lijnolie actie beginnen.
Antwoord
(12-10-2020, 20:21)WADnWIND schreef: We willen deze winter in het schiphuis alle scheuren van de mast, giek en bolders en knieën aan dek volgieten met hete lijnolie.
Het idee is om om de bolders een warmte kabel te wikkelen om zo in een paar dagen zoveel mogelijk vocht uit de horizontale scheuren te krijgen, voor we de lijnolie actie beginnen.

Spannend, ben benieuwd of dat werkt.
Ik heb wel hete pek (ca. 200 graden) in natte deknaden gegoten. Link werk, want het spat met grote kracht om de oren. Maar zodra het niet meer spat is het droog genoeg.
Ik stel me voor dat dat ook met hete olie kan. Verwarmen in een ouwe frituurpan met thermostaat?
Hoe dan ook, pak je goed in om je te beschermen tegen rondvliegende kokende olie.
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(12-10-2020, 20:21)WADnWIND schreef: Breeuwsel????

Nee, niet doen. Krijg je nooit diep genoeg.
En na een tijdje (1 jaar?) is de bruine teer uit het breeuwsel weggetrokken en gaat het zich als een spons gedragen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Afgelopen weekend een akkerman schokker welke 10 jaar in een schuur heeft gelegen gekocht. Mooi winterklusje. De zwaarden en het roer hebben ook 10 jaar binnen gelegen en vertonen enkele droogte scheuren. Kan ik deze scheuren ook impregneren met lijnolie?

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Ja hoor, dat kan.
Als het roer weer te water wordt gelaten, zal vooral de onderste helft gaan zwellen.
Bega niet de vergissing om de scheuren dicht te kitten met polymax, sika of dergelijke, want dat zou teveel weerstand geven waardoor het roer uit elkaar gedrukt zal worden.

Het is mooi en goed om de scheuren in de bovenste helft te vullen met verse stopverf (dat is een mengsel van gekookte lijnolie en krijt, maar je kunt ook zelf een mengsel maken van bijvoorbeeld lijnolie met schuurstof). Vul de scheuren in het zwarte deel met een bitumenpasta, bijvoorbeeld Tixophalte of een andere dakreparatiepasta.

Al deze producten worden er netjes en gelijkmatig uitgeknepen als het hout zwelt. Goedkoop en goed!

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik sta ook op het punt de windscheuren in mijn mast (voor het eerst) te behandelen, en vroeg mij af: hebben jullie het over gekookte of rauwe lijnzaadolie?
Antwoord
(13-05-2023, 14:15)Dominique schreef: Ik sta ook op het punt de windscheuren in mijn mast (voor het eerst) te behandelen, en vroeg mij af: hebben jullie het over gekookte of rauwe lijnzaadolie?

Allebei goed want allebei vet en dus waterafstotend.
Rauwe lijnolie droogt niet op, gekookte lijnolie wel (maar langzaam).
Verdunnen met petroleum of diesel vergemakkelijkt de verwerking.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)