This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mastkraag
Veel platbodems hebben een vierkante mastvoet die is doorgestoken door de plecht, met een kraagje eromheen voor de afdichting.
Dat werd er vroeger omheen gespijkerd, maar ik hou niet van spijkeren in een mast.
We doen nu eerst een kraag van breed zelfklevende bitumenband. Daaromheen puur voor het zicht nog een zeildoek kraagje. Nogal omslachtig.
Zou er een goed dubbelzijdige tape bestaan, om het zeildoek mee tegen de mast te kleven?
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
Ja, er zijn wel goede dikke tweezijdig klevende tapes. Voorwaarde voor goede hechting is wel, dat beide te lijmen vlakken heel goed ontvet zijn, dus zowel de mast als het zeildoek.
Ik geef wel direct een waarschuwing voor het gebruik van zo'n kraag: in de praktijk blijft vooral in de bovenrand daarvan wat water staan, wat aanleiding geeft tot rot, maar ook daar vlak onder ontstaat nogal eens neiging tot schimmelvorming.
Mijn advies: plak het zeildoek niet vast. Gebruik een bindsel en doe tussen doek en mast wat vet of lijnolie. Verwijder de kraag minstens twee keer per jaar om te checken op beginnende rot.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wij gebruiken, na wat verschillende probeersels, een stuk binnenband van een fietsband.
Het beste werkt het als je het eerste stuk band openknipt en als kraag om de bovenste rand van het mastdekje heen legt. Daarna het tweede stuk band onder flinke spanning over deze kraag heen trekken, meerdere overlappende lagen als het kan. Een laagje vaseline oid ertussen en over het bovenste randje maakt het helemaal af. Een spanbandje houdt vervolgens de binnenband op z'n plek. Vastlijmen met solutie of Sikaflex zal ook werken denk ik.

Groet Matthijs
Vissermanschouw Ro16
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)