Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaarden kaalgehaald
Brick 
Afgelopen zomer zag ik dat er blaasjes op de lak van de zwaarden kwamen, maandag heb ik de schuurmachine er eens over gehaald. De lak liet veel te gemakkelijk los, eigenlijk niet vreemd, toen we de schouw tien jaar geleden kochten hebben we de zwaarden kaalgehaald. De eerste laklagen zijn dus tien jaar oud, tijd om die behandeling te herhalen. Schuurpapier korrel 40 werkte nogal langzaam èn is, voor mijn oude Festool, best wel prijzig, dus een andere methode gezocht. Eerst het Stanley no80 schraapstaal geprobeerd, dat werkte wel maar zette geen zoden aan de dijk. Het, van mijn vader geerfde, schraapijzer deed dat ook niet. Maar met de schaafmachine op enkele tiende millimeter ingesteld, vloog de lak, samen met een minimale hoeveelheid hout, eraf. Daarna heb ik achtereenvolgens met korrel 40, 100,180 en 240 geschuurd, het, helaas, grenenhout ontvet en met gekookte lijnolie ingesmeerd. Als het straks warmer wordt, worden ze met Epifanes Hardhoutolievernis afgewerkt.

EDIT
Ik wilde een paar foto's bijvoegen, dat lukte niet omdat ik 20 mB opslagruimte in gebruik zou hebben, hoe kan ik ze wel bijvoegen?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Hier zijn de foto's, met dank aan Fred.  Wink

Bijlagen Miniatuurweergaven

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Leuk project!, De zwaarden zien er nog mooi uit! Ik ben nu zelf afgelopen week ook begonnen met het voor de eerste keer kaal maken van de zwaarden. Sinds vorig jaar hebben wij onze eerste boot (zeeschouw) gekocht en het was hard nodig. Met een verfbrander en een scherpe driehoekskrabber schraapte ik vlot de oude lak laag eraf. Met de schaafmachine gaat het natuurlijk een stuk vlotter! Smile  Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

'Ragnarok' (Zeeschouw uit 1965, 8,70 lang, 42pk om636 mercedes)
Antwoord
Heb je foto's van jouw zwaarden?
Onze zwaarden zijn eigenlijk wat klein, meer voor het binnenwater, maar ja, onze schouw is met zijn 7,5 m ook niet de grootste Confused  
Helaas zijn ze van grenen, dat is lichter dan eiken, ik moet ze dan ook regelmatig even een duwtje geven om ze op diepte te houden.
Ik vervang ze nog maar niet, ze zijn immers nog in goede staat.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
In een nieuw topic staan foto's van mijn zwaarden. Wink

'Ragnarok' (Zeeschouw uit 1965, 8,70 lang, 42pk om636 mercedes)
Antwoord
Ik zocht even op onderhoud van zwaarden ivm met een ander topic, hierbij de link naar de bedoelde zwaarden hierboven: zwaarden

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Je geeft aan dat je er gekookte lijnolie op hebt gesmeerd en het later wilt afwerken met Epiphanes hardhoutolie wilt afwerken.
Mijn vraag is of dat kan. Kan hardhoutolie op lijnolie gesmeerd worden?
Antwoord
Hardhoutolie is (lijn)olie met vernish, lijkt me prima over olie te kunnen. Je kunt het ook mengen.
Antwoord
Ja, hoor dat is geen probleem. Heb ik ook bij de mast gedaan op advies van Baas Hout. Ik was er blij mee dat ik dat gedaan had. Een paar uur later regende het, het water liep er mooi af ipv dat het erin trok. En idd is Epifanes Hardhoutolievernis op olie basis, dus de hechting levert geen problemen op.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Manman, wat een werk! Ik heb decmeber 2021 de zwaarden eraf gehesen, en mee naar huis genomen. Kaalgehaald, en 7 keer in de Woodskin gezet. Dat bevalt uitstekend! Verder heb ik de naden van het beslag afgekit met bruine Sikaflex, maar inmiddels is er al weer ruimte te zien. De best oplossing is natuurlijk losschroeven, inkorten, nieuwe gaten boren, en terugmonteren. Maar daar moet ik nog even moed voor verzamelen, en bovendien zijn er dringerder zaken die de aandacht vragen.

Antwoord
Bleek ik toch buiten de boot te vallen door forum onderhoud.

Ik schreef dus, je zal maar dit soort zwaarden hebben, helemaal kaal in de kerstvakantie.

Maar het hele houten schip (18x5) moest ook kaal.

https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=1446

En de mast en de blokken....

14 dagen met 8-10 mens per dag.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Bedankt om me weer eens te doen beseffen dat het goed is dat ik geen houten boot heb....
Antwoord
(25-01-2023, 20:45)swblom schreef: Bedankt om me weer eens te doen beseffen dat het goed is dat ik geen houten boot heb....

Ja, ik verkocht zelfs daarom mijn stalen schip (WAD'nWIND), ben ik toch weer geronseld voor een houten ding en nog groot ook. Sad
Antwoord
Een houten schip is het mooiste wat er is.

Van een ander ;-)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
En als er dan een beetje achterstallig onderhoud is dan  roepen ze jou naar Antwerpen  Tongue

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(27-01-2023, 14:22)Pylk schreef: En als er dan een beetje achterstallig onderhoud is dan  roepen ze jou naar Antwerpen  Tongue

Die Belgen zijn bést uitgekookt, die gaan al dat werk niet zelf doen.
Antwoord
(25-01-2023, 19:17)Calidris schreef: Bleek ik toch buiten de boot te vallen door forum onderhoud.

Ik schreef dus, je zal maar dit soort zwaarden hebben, helemaal kaal in de kerstvakantie.

Maar het hele houten schip (18x5) moest ook kaal.

https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=1446

En de mast en de blokken....

14 dagen met 8-10 mens per dag.

Aiaiai, dat was vast een gezellige vakantie met zijn allen ;-)

Succes!
Antwoord
Noem jij dat maar vakantie.....
Antwoord
Haha, het was positief beschouwd.... Maar prachtig schip!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)