This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Helmstok, houtsoort
Omdat de huidige helmstok van onze boot (schokker 12m) een lelijk zwaar ding is loop ik al een tijdje met het plan om een nieuwe te maken. Wij kunnen de helmstok op de vissermanwijze hoog en laag zetten. Dus het gewicht is een factor die meespeelt.

Ik denk zelf om hier essen of eventueel iepen voor te gebruiken. Licht en sterk. De duurzaamheid kan wel een dingetje zijn, misschien dat je daarom nog wel eens eiken ziet.

Iemand een idee, mening?
Antwoord
Qua gewicht maakt het niet veel uit of je eiken, essen of iepen gebruikt. Wat wel helpt, is een wat meer elegante vormgeving.
Voor de vissermanhelmhouten wordt meestal eiken gebruikt, maar essen en iepen zijn ook heel geschikt. Vooral iepen is heel mooi; zoek dan wel een rustig stuk iepen, anders heeft 't de neiging om flink krom te trekken.

Omdat een helmhout nogal gevoelig is voor beschadiging, is het verstandig om hem niet te lakken maar met lijnolie of Owatrol D1/D2 te behandelen; dan is er minder risico op inwateren.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dankjewel Wim,

Ik zal eens op zoek gaan naar een mooi stuk iepen. Ben benieuwd, daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Ik heb geen haast, wordt waarschijnlijk een volgende winterklus. Dan heb ik de tijd om een mooi stuk hout te bemachtigen.

Olie is inderdaad mijn plan, we blijven beschadigingen houden op de pennenbank, dan is olie een stuk gemakkelijker.
Antwoord
En misschien een halfrond metaal strip langs het helmhout zodat de pennen daartegen rusten? Of is dan de kans op hout rot groot ivm inwatering? Met lak is dat minder een probleem maar met olie misschien wel?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

'Ragnarok' (Zeeschouw uit 1965, 8,70 lang, 42pk om636 mercedes)
Antwoord
Denk dat ik daar een stripje van een hardere houtsoort voor ga gebruiken.
Dat kan ik gemakkelijk vervangen indien nodig en dan heb ik niet het tikken van metaal op metaal.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)