This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Type zeeschouw onbekend
Dag Allen,

Mijn schoonvader heeft het platbodemvirus overgedragen aan mij en mijn vrouw en sinds een jaartje zijn wij in het bezit van onze eerste boot. "Ragnarok" Een Zeeschouw uit 1965 van 8,70 lang. Het eerste seizoen hebben wij al vol op plezier gehad van de boot en is gelukkig veilig verlopen. (want tja, het blijft een kunst om te manoeuvreren in de havens). 

Nu ben ik mij alleen sterk gaan afvragen wat precies de herkomst kan zijn van deze boot, aangezien de oud eigenaar niet veel kon vertellen over de boot schakel ik jullie hulp in. Het enige wat verteld werd is dat de het interieur door Kroes Kampen is gedaan, ook dat was niet heel zeker. Wat mij opviel is dat bij veel schouwen na de jaren '70 sta hoogte is gecreëerd door een verhoogd kajuit dak. Soms zijn er dan ook vierkanten ramen in geplaatst. Bij onze schouw is het kajuit dak ook versprongen ter hoogte van de mast, maar voor alsnog creëert dit niet veel sta ruimte extra. Ook is de kuip nogal onpraktisch vanwege de verhoging voor het motorblok (mercedes OM636). Ook lijkt de zeilvoering en mast wat lomp voor de lengte van het schip.

Ik ben benieuwd wat jullie denken/ vinden. (ik kan nog meer foto's/topics plaatsen mocht daar interesse in zijn van bijv. reparatie van de mast incl. mastbanden, 
of zwaard restauratie waar ik nu mee bezig ben, restauratie bilge,)

'Ragnarok' (Zeeschouw uit 1965, 8,70 lang, 42pk om636 mercedes)
Antwoord
Hoi Bas,
Welkom.

De verhoging/roef is er bij jullie hoogst waarschijnlijk al origineel opgezet.
Tenzij de klinknagels niet zichtbaar zijn op de foto of weg geplamuurd is jullie schouw zo gebouwd.
Wat je tuig en mast betreft is dat gewoon voor een Zeeschouw van dit formaat.
De motorkist in de kuip is wel uitzonderlijk.
Bij een kajuitschouw is de vloer gebruikelijk vlak.
Alleen bij een vissermansschouw staat er gebruikelijk een motorkist van groot formaat.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Kan me wel vinden in wat Eddy schrijft. Die kajuit staat er hoogstwaarschijnlijk gewoon vanaf de bouw op, zoals bij het grootste deel van de nu rondvarende kajuitschouwen.
Hoewel ik zeer weinig ervaring heb met kajuitschouwen denk ik dat jullie kuip relatief diep is, zoals bij vissermannen van die lengte. Hierdoor is de motorkist natuurlijk ook nodig.
Als de kuip ondieper is kan hij soms zelflozend gemaakt worden, dat is dan wel een voordeel.
Antwoord
De kuip lijkt inderdaad vrij diep.
Kan je deze opmeten?

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Alweer een zeeschouw, mooi zo Big Grin Welkom.

Als je de vloer in de kuip wilt verhogen, dan zullen de banken ook omhoog moeten. Dan wordt het een hele klus.
Wat voor schouw het is? in elk geval geen Westerdijk of Blok. Wellicht weten ze bij het Stamboek jou verder te helpen?

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bedankt voor de reacties!

Op het dak zitten geen klinknagels, dus het lijkt er inderdaad op dat dit vanaf de eerste bouw erop staat.
De kuip blijft mij een raadsel. Wat ik nog gekker vindt is dat de motorkist twee (afsluit) 'deksels' heeft. Dat is denk ik gedaan om het handzaam te maken, maar dat maakt nu wel dat als de motor eruit moet ik waarschijnlijk de stalen tussen verbinding (u profiel) dat daar onder zit, er tussenuit moet slijpen. Ik zal als ik op de boot ben met beter weer even de diepte meten. Ik gok dat de kuip bijna een meter diep is en het vlak loopt bol en hij is zelf lozend (mits we niet te schuin varen haha)

Ik zal het ssrp eens benaderen! Goeie tip.

'Ragnarok' (Zeeschouw uit 1965, 8,70 lang, 42pk om636 mercedes)
Antwoord
(10-02-2020, 17:34)Bas schreef: Bedankt voor de reacties!

Op het dak zitten geen klinknagels, dus het lijkt er inderdaad op dat dit vanaf de eerste bouw erop staat.
De kuip blijft mij een raadsel. Wat ik nog gekker vindt is dat de motorkist twee (afsluit) 'deksels' heeft. Dat is denk ik gedaan om het handzaam te maken, maar dat maakt nu wel dat als de motor eruit moet ik waarschijnlijk de stalen tussen verbinding (u profiel) dat daar onder zit, er tussenuit moet slijpen. Ik zal als ik op de boot ben met beter weer even de diepte meten. Ik gok dat de kuip bijna een meter diep is en het vlak loopt bol en hij is zelf lozend (mits we niet te schuin varen haha)

Ik zal het ssrp eens benaderen! Goeie tip.
Bas , goedemiddag .

Ik ben heel erg nieuw hier en heb mij aangemeld naar aanleiding van jouw berichten .
De opzet van jouw kuipvloer doet mij heel erg denken aan mijn kuipvloer .
Ook ik heb geen idee wie de bouwer van mijn zeeschouw is .
Bij mij is de kuipvloer boven de motor uitgerust met twee luiken .
Een breed luik aan stuurboord en een smallere aan bakboord .
De mijne is ruim 9 meter lang en 3,6 meter breed .
Zodra ik kan zal ik wat foto's plaatsen in een voorstel bericht dat ik nog moet schrijven .

Groet Grote Beer (Wim)
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)