Berichten: 65
Topics: 17
Lid sinds: May 2019
Vorig jaar, bij het plaatsen van een nieuwe accu, heb ik de draden van mijn dynamo losgehaald en niet meer aangesloten. Daarna heb ik wat gevaren. Nu lees ik dat een draaiende dynamo aan de accu verbonden moet zijn anders gaan de dioden kapot.
Zou dat nu het geval zijn? Het gaat om een Bosch dynamo op een Daf DF 615 M.
Berichten: 282
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2016
31-01-2020, 15:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-01-2020, 16:03 door Berghout-2.)
Het is mogelijk, dat de diodes nu kapot zijn. Maar je kunt ook mazzel hebben gehad. Als de dynamo al die tijd helemaal spanningsvrij is geweest, dus ook de veldbekrachtiging via het rode lampje, dan is de zaak waarschijnlijk nog heel.
Gewoon aansluiten en proberen. Als-ie kapot blijkt te zijn, dan kun je bijvoorbeeld via een automaterialenzaak een nieuwe regelaar bestellen, die eenvoudig te monteren is.
Wim.
Berichten: 1.198
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2014
Als aanvulling op Wim.
De regelaar gaat vaak niet stuk, maar de gelijkrichtdiodes wel, mits de dynamo dus geprobeerd heeft te laden d.m.v. het dynamo lampje.
De gelijkricht dioden is wel wat kostbaarder dan een simpele regelaar.
Anders maar een Bosch ruil dynamo.
De reden is dat de laadspanning niet opgenomen wordt door de accu en daardoor erg hoog oploopt. Zo hoog dat de gelijkrichtdioden kunnen doorslaan.
Berichten: 65
Topics: 17
Lid sinds: May 2019
Dan heb ik dus nog hoop, want ik heb alle bedrading verbonden met de dynamo en de regelaar losgehaald. Dus ook die voor de veldbekrachtiging.
Berichten: 65
Topics: 17
Lid sinds: May 2019
04-02-2020, 16:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2020, 16:42 door SchipperCo.)
En als ik dan de dynamo aansluit. Hoe moet dat? De B+ gaat naar de plus van de accu. De D- naar de min van de accu. Kan de D+ geschakeld worden met het contactslot? Moet dit niet onderbroken worden tijdens het starten?
Berichten: 1.198
Topics: 116
Lid sinds: Sep 2014
06-02-2020, 8:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-02-2020, 8:09 door WADnWIND.)
Als jij nog een D- hebt, is de kans erg groot dat je nog een stokoude gelijkstroomdynamo hebt?
Er vanuit gaande dat de dynamo vast zit op het motorblok en dat weer aan de accu minpool.
B+ op accu, D+ via een gloeilampje aan het contactslot, de instrument aansluiting.
De D- hangt er van af; óf aan de regelaar, óf aan het dynamo huis.
Bij dynamo's van jonger als 50 jaar zit de D- altijd al intern vast.
Heb je een foto van de dynamo zelf en de achterkant?
Misschien eerst deze eens even doorbladeren:
https://drive.google.com/file/d/0B0vn-lC...sp=sharing
Berichten: 65
Topics: 17
Lid sinds: May 2019
(06-02-2020, 8:07)WADnWIND schreef: Als jij nog een D- hebt, is de kans erg groot dat je nog een stokoude gelijkstroomdynamo hebt?
Er vanuit gaande dat de dynamo vast zit op het motorblok en dat weer aan de accu minpool.
B+ op accu, D+ via een gloeilampje aan het contactslot, de instrument aansluiting.
De D- hangt er van af; óf aan de regelaar, óf aan het dynamo huis.
Bij dynamo's van jonger als 50 jaar zit de D- altijd al intern vast.
Heb je een foto van de dynamo zelf en de achterkant?
Misschien eerst deze eens even doorbladeren:
https://drive.google.com/file/d/0B0vn-lC...sp=sharing
Dat is een handig document. Dankjewel!
Nee ik heb geen gelijkstroomdynamo. Wel zit de min via een draad naar de accu. Sterker nog: de stroom voor het contact kwam van de startaccu en de dynamo zat aan de service accu. Tussen lampje en contact moet dus nog ergens een relais hebben gezeten. Maar nu zal alles op dezelfde accu gaan.