This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo losgekoppeld
Vorig jaar, bij het plaatsen van een nieuwe accu, heb ik de draden van mijn dynamo losgehaald en niet meer aangesloten. Daarna heb ik wat gevaren. Nu lees ik dat een draaiende dynamo aan de accu verbonden moet zijn anders gaan de dioden kapot.

Zou dat nu het geval zijn? Het gaat om een Bosch dynamo op een Daf DF 615 M.
Antwoord
Het is mogelijk, dat de diodes nu kapot zijn. Maar je kunt ook mazzel hebben gehad. Als de dynamo al die tijd helemaal spanningsvrij is geweest, dus ook de veldbekrachtiging via het rode lampje, dan is de zaak waarschijnlijk nog heel.
Gewoon aansluiten en proberen. Als-ie kapot blijkt te zijn, dan kun je bijvoorbeeld via een automaterialenzaak een nieuwe regelaar bestellen, die eenvoudig te monteren is.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Als aanvulling op Wim.
De regelaar gaat vaak niet stuk, maar de gelijkrichtdiodes wel, mits de dynamo dus geprobeerd heeft te laden d.m.v. het dynamo lampje.
De gelijkricht dioden is wel wat kostbaarder dan een simpele regelaar.
Anders maar een Bosch ruil dynamo.

De reden is dat de laadspanning niet opgenomen wordt door de accu en daardoor erg hoog oploopt. Zo hoog dat de gelijkrichtdioden kunnen doorslaan.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Dan heb ik dus nog hoop, want ik heb alle bedrading verbonden met de dynamo en de regelaar losgehaald. Dus ook die voor de veldbekrachtiging.
Antwoord
En als ik dan de dynamo aansluit. Hoe moet dat? De B+ gaat naar de plus van de accu. De D- naar de min van de accu. Kan de D+ geschakeld worden met het contactslot? Moet dit niet onderbroken worden tijdens het starten?
Antwoord
Als jij nog een D- hebt, is de kans erg groot dat je nog een stokoude gelijkstroomdynamo hebt?

Er vanuit gaande dat de dynamo vast zit op het motorblok en dat weer aan de accu minpool.
B+ op accu, D+ via een gloeilampje aan het contactslot, de instrument aansluiting.
De D- hangt er van af; óf aan de regelaar, óf aan het dynamo huis.

Bij dynamo's van jonger als 50 jaar zit de D- altijd al intern vast.
Heb je een foto van de dynamo zelf en de achterkant?

Misschien eerst deze eens even doorbladeren:
https://drive.google.com/file/d/0B0vn-lC...sp=sharing
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(06-02-2020, 8:07)WADnWIND schreef: Als jij nog een D- hebt, is de kans erg groot dat je nog een stokoude gelijkstroomdynamo hebt?

Er vanuit gaande dat de dynamo vast zit op het motorblok en dat weer aan de accu minpool.
B+ op accu, D+ via een gloeilampje aan het contactslot, de instrument aansluiting.
De D- hangt er van af; óf aan de regelaar, óf aan het dynamo huis.

Bij dynamo's van jonger als 50 jaar zit de D- altijd al intern vast.
Heb je een foto van de dynamo zelf en de achterkant?

Misschien eerst deze eens even doorbladeren:
https://drive.google.com/file/d/0B0vn-lC...sp=sharing
Dat is een handig document. Dankjewel!
Nee ik heb geen gelijkstroomdynamo. Wel zit de min via een draad naar de accu. Sterker nog: de stroom voor het contact kwam van de startaccu en de dynamo zat aan de service accu. Tussen lampje en contact moet dus nog ergens een relais hebben gezeten. Maar nu zal alles op dezelfde accu gaan.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)