This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeeschouw zwaarden
Dit is de eerste keer dat ik de zwaarden van de boot af heb gehaald voor het onderhoud (en tevens laatste keer dat ik ze er alleen af haal, man wat zijn ze zwaar Confused ) Niet zeker wetende of het ging passen heb ik de gok genomen en ben ik beide zwaarden gaan ophalen met de auto. Gelukkig het paste erin!

Het koperen beslag zat meer los dan vast en veel koperen schroefjes zijn achtergebleven in het hout. Met een verfafbrander en scherpe driehoekskrabber ben ik de lak en kit resten te lijf gegaan. 

Nu de zwaarden eraf, en kaal zijn is er de mogelijkheid om de zwaarden her en der aan te passen. Wat mij opviel tijdens het varen afgelopen zomer was dat de zwaarden vlot omhoog kwamen en niet diep in het water wilde steken, ook remde de zwaarden behoorlijk af. Er was een stuk touw gebruikt van 1,5 a 2 cm dik dat door het gat was gestoken en waar een knoop in was gelegd. Ik ga kijken of ik ander/dunner touw kan gebruiken voor de zwaarden en of ik het touw op een andere manier kan bevestigen dan door middel van een knoop door het gat.

Het rvs beslag rondom het zwaard ga ik bevestigen met neopreenband eronder zodat het niet gekit hoeft te worden.
De as waar het zwaard op hangt gaat eraf en wordt vervangen door een rvs as incl. verstel mogelijkheid. (de bouten die de as op zijn plek houden braken gewoon af. Confused )

Het deel dat als eerst het water raakt bij een gestoken zwaard is rond de 4,5 cm dik en aan de andere kant zo'n 2,5 cm. Zou het werken om die begin bolling vanaf het rvs beslag direct al vlakker te maken (een beetje zoals de achterkant, zeker niet zoveel), zodat de boot daar minder op afremt? Of geeft dat juist een nadelig effect voor de waterstroming/lift? Of geeft het werveling van water wat ook weer nadelig is? 

Hebben jullie nog andere mooie ideeën of tips om het zwaard her en der aan te passen?

Bijlagen Afbeeldingen

'Ragnarok' (Zeeschouw uit 1965, 8,70 lang, 42pk om636 mercedes)
Antwoord
Het een de aanstroom zijde dikker/boller houden en aan de uitstroom zijde scherper is juist het beste profiel.
Minder weerstand en meer lift.
Wel zijn de banden die hier toegepast zijn niet ideaal hiervoor.
Maar maken het wel erg stevig ;-)

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Mijn zwaarden zijn ook niet als een mes aan de uitstroom zijde.
Dat zou voor mij te duur worden.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zwaarden moeten een vleugelprofiel hebben, aan de voorkant dik en bol aan de achterkant vlak en dun. Zo krijg je de lift die je nodig hebt o,m niet te verlijeren.

Ik heb nog wel wat scans over het profiel van zwaarden, maar die zijn te groot om als bijlage te plaatsen. Wie er belang bij heeft kan me een PB sturen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dag Bas,

Je bent goed bezig met de aanpak van de zwaarden.
Echter, die zwaarden zijn, zacht gezegd, niet de mooiste van de vloot. Ze zien er uit alsof ze door een goedwillende maar niet zo bedreven amateur zijn gemaakt. De vorm is nogal lomp en onbeholpen, en van profiel is nauwelijks sprake.
Zo te zien zitten ze nog wel stevig in elkaar.

Nu de zwaarden zo mooi kaal zijn en ontdaan van het beslag, zou het goed zijn om er wat meer profiel aan te schaven. Dat is niet zo moeilijk.
Je kunt natuurlijk kiezen voor een zeer wetenschappelijk verantwoord Nacra-profiel of iets dergelijks, maar bijna even goed (en veel simpeler) is het volgende:
Het eenvoudigste is om de buitenzijde vlak te maken, of een heel lichte vloeiende holling met het diepste punt op éénderde vanaf de aanstroomzijde. Niet dieper dan pakweg 9 mm.
De binnenzijde moet mooi vloeiend bol worden, met het dikste punt op éénderde vanaf de aanstroomzijde.
De randdikte van het gedeelte dat onder water kan komen tijdens het zeilen, zou je kunnen maken op bijvoorbeeld 20 mm.
Het eenvoudigste is om daar een nieuw platstripje omheen te buigen van 20x5 of 20x6 mm. Bij voorkeur rvs.
Je ziet ook vaak een halfrond profiel rondom zwaarden, maar dat geeft geen betere afstroming, terwijl het veel duurder is.
Als je dit allemaal doet, doen je zwaarden het gegarandeerd een stuk beter.

Maak meteen de kopplaten wat sierlijker, dat is weinig moeite.
Vergeet niet om een pikje achterop te zetten, om met een haakstok het waard dieper te kunnen drukken.

Succes!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Zoiets?

Bijlagen
.pdf   zwaarden.pdf (Grootte: 1,37 MB / Aantal keer gedownload: 9)
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Niet helemaal. Dit is het bekende model 1970 en dat is zoooo, ehhh, 1970!
Met name de holling is niet optimaal. Maar het komt in de goede richting.
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Nou Wim, het lijkt me dat er een schone taak voor je weggelegd is om dit te documenteren voor het nageslacht!

Antwoord
Wordt aan gewerkt.
Kost wel veel tijd ;-)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(07-02-2020, 10:22)Berghout-2 schreef: Niet helemaal. Dit is het bekende model 1970 en dat is zoooo, ehhh, 1970!
Met name de holling is niet optimaal. Maar het komt in de goede richting.
Wim.
Die pdf is zoooo 1900 Big Grin
Dat is een kopie uit Peter Dorleijns boek De bouwgeschiedenis van de botter, een schitterend boek Heart

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bedankt voor al jullie reacties!
De zwaarden zitten zeker stevig in elkaar, maar zijn niet moeders mooiste. Ik heb in ieder geval genoeg denkstof! Dat pikje achterop vind ik ook een goed idee, nu heb ik elke keer last van natte voeten Tongue

Op de PDF zie ik dat de aanstroom zijde meer een vleugelprofiel heeft dan nu het geval is. Dat ga ik zeker veranderen. Inmiddels ben ik bezig om de restanten van de koperen schroefjes te verwijderen met een proppenboor om dat vervolgens op te vullen met proppen en bruislijm. Ik houd jullie op de hoogte en zal af en toe iets posten.

Antwoord
Het is al even terug, maar er begint al meer vorm in de zwaarden te komen! Inmiddels zijn alle resten van schroeven eruit en opgevuld met eikenhout.
Ook hebben we de vorm van het zwaard aangepast en komt door het schaven het prachtige 'schone' hout te voorschijn. De RVS bescherming word ook meer rond geslepen voor een betere water stroming. Het zwaardtalie komt met een slotbout en een oog aan het zwaard te zitten. Benieuwd of het zwaard minder snel omhoog zal komen door deze aanpassingen.

Antwoord
M.b.t. de zwaardval:
Wij hebben een gaatje in het zwaard waar de zwaardval aangrijpt. Hierdoor zit een lusje van RVS soepel stagdraad van binnen naar de buitenzijde en als borg zit simpelweg een stukje M6 draadeindje aan de buitenzijde door het lusje. De schroefdraadgangen zijn de borg dat het stukje draadeind er nooit uit glijd.
In de zwaardval zit dus een lusje geperst, dat lusje steekt door het gat in het zwaard met het draadeind aan de buitenzijde door de lus.

Bij gelegenheid zal ik een foto maken.

Dit is erg gestroomlijnd. De 5mm RVS zwaardval loopt dan met een klaploper in het gangboord.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)