Waardering:
  • 12 stemmen - gemiddelde waardering is 4.17
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelflozende kuip / loospijpen
Inleiding door Bolster:
Naar aanleiding van de zelflozende kuip van Bolster heeft Pylk een aantal ontwerpafwegingen meegegeven. Hier onstond een leerzame en leuke discussie. Deze heb ik (Bolster) afgesplitst van de draad over de site van Bolster

Pylk:
Ik vroeg me af of je in de waterafvoer van de kuip een afsluitkraan hebt gezet. Anders loop je het risico dat je kuip vol hevelt als je flink scheef hangt.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Dat is inderdaad een goeie. DIe zitten er niet op. Misschien eerst maar iets met een stop die in de afvoerbuis kan worden gezet.
Antwoord
Ik heb de buizen direkt naar beneden lopen en heb als ik scheef ga inderdaad een heel klein beetje water in de kuip , maar dan loopt het water onder tussen ook al in het gang boord dus hoog tijd om de schoten te vierenDodgy
Antwoord
De ouders van een vriend hebben iets slims gedaan met pingpong balletjes, zie afbeelding.
Citaat:Wat die zelflozers betreft; het is eigenlijk alleen nodig wanneer je last hebt van buitenwater in de kuip. Bij de boot van mijn ouders ligt de kuipvloer normaal net boven water. Tijdens het varen op de motor (en soms zeilend) komt de achterkant van het schip wat lager te liggen en kwam er via de zelflozers een laagje water de kuip in.

Ik heb nog even getekend zoals het nu bij mijn ouders zit. Last van bladeren valt erg mee, al hebben ze een ligplaats die een eind bij bomen vandaan is.
Zoals in het tekeningetje te zien is, zit het balletje in een ronde buis. Onderin wordt het balletje tegen gehouden door een pen/bout dwars door de buis gelast en aan de bovenkant zit er schroefdraad in de buis. Het balletje kan er via deze weg ook uit en is opgesloten door een kunststof ring in de schroefdraad te draaien. De diameter van deze kunststof ring is net wat kleiner dan de diameter van het balletje en zo sluit dit af wanneer er water omhoog zou komen.
Mocht er toch teveel vuil tussen komen, dan kan door de kunststof ring eruit te draaien, het balletje en vuil weggehaald worden.

Wij hebben de loospijpen boven de waterlijn, kruislings lozend, en aan elkaar gekoppeld, voor het geval dat er iets verstopt zit ofzo.

Het tekeningetje is een beetje belaberd, maar geeft aan dat we de SB "put" aan BB lozen, en de BB "put" an SB lozen, en vlak onder de kuipvloer de 2 putjes aan elkaar gekoppeld hebben.
Het zit nu nog experimenteel met slang, als blijkt dat dit doeltreffend genoeg is, gaan we het van iets anders maken.

Bijlagen Afbeeldingen

Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
We moeten eerst maar even afwachten hoe het zich in de praktijk houdt. De pingpongballen is inderadaad een leuke idee, hoewel die van ons er dan via de onderkant in moeten aangezien er een knik in de loospijp zit bij de bovenkant. Die knik is 120 - 150 graden. Onze loosgaten zitten wel onder de waterspiegel maar wel een stukje hoger dan de tekening van Pylk.
Antwoord
Dit is er eentje uit de categorie: Vele wegen naar Kralingen. (of Rome)
En ook: Elk voordeel heb z'n nadeel.

Antwoord
(27-05-2013, 20:39)bolster schreef: We moeten eerst maar even afwachten hoe het zich in de praktijk houdt. De pingpongballen is inderadaad een leuke idee, hoewel die van ons er dan via de onderkant in moeten aangezien er een knik in de loospijp zit bij de bovenkant. Die knik is 120 - 150 graden. Onze loosgaten zitten wel onder de waterspiegel maar wel een stukje hoger dan de tekening van Pylk.

Komen de loosgaten boven water als je scheef gaat? Als dat zo is zal het niet hevelen, anders wel.

De truc met de pingpongbal werkt alleen als de bal los in de buis op en neer kan drijven. Als hij voortdurend onder de waterspiegel blijft, zal hij omhoog blijven drijven en de opening permanent afsluiten.

Ik heb twee afsluiters in het vlak elk met een slang naar een pijpje in de kuipvloer. Kruislings dat wel. Onze kuipvloer ligt als we motoren net iets onder de waterlijn, helaas.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Wij hebben afsluiters bij de doorvoeren zitten. Voor het geval dat...

Tijdens het motoren blijft alles gelukkig droog, binnenkort gaan we zeilen, en zien we wat er dan gebeurt.
Ik verwacht geen problemen, voorlopig dan.

Antwoord
De kuipvloer en dus de ingang van de loosgaten ligt bij ons net iets boven de waterlijn hebben we vorig jaar vastgesteld. Nou is er wel wat gewicht bijgekomen vanwege het staal maar hebben we ook veel zooi opgeruimd aan blikken en potten die nog gewoon onderin stonden. De loospijpen komen uit in de onderste plaat van de zijkant. Een tekening zegt meer dan 100 woorden:

Antwoord
Toch maar een paar proppen meenemenConfused
Je hebt hele mooie rubberen stoppen die ze bij scheikunde in erlenmeyers enzo steken.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik ben van plan om de loos gaten door de achter spiegel naar buiten te brengen deze ligt ook onder zeil nog redelijk boven water. het nadeel is voor mij dat ik niet dezelfde loosgaten in de kuip kan gebruiken omdat deze de kuipvloer onder steunen Confused en dat de achter spiegel een soort gatenkaas begint te worden van uitlopen en ontluchtingen ( brandstoftank ontluchting , bilgepomp , 2 loos gaten ,ontluchting gasbun en controle opening van het koel water )
Antwoord
Via de spiegel, een beetje in het midden is denk ik de beste plek, zeker als je boven de waterlijn gaat zitten.

Gaten kaas... Tja... als het maar netjes uitgelijnd zit Tongue

Antwoord
(29-05-2013, 8:38)hereditas schreef: ....en dat de achter spiegel een soort gatenkaas begint te worden van uitlopen en ontluchtingen ( brandstoftank ontluchting , bilgepomp , 2 loos gaten ,ontluchting gasbun en controle opening van het koel water )
Kun je sommige gaten combineren? Bijvoorbeeld de ontluchtingen van gasbun en brandstoftank, of de bilgepomp op de loosgaten aansluiten?

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik zou ontluchting voor gasbun en brandstof tank zeker niet combineren.

Loospijpen en bilgepomp moet kunnen, mits de "centrale loospijp" dik genoeg is, en de opvoerhoogte van de bilge pomp niet te fors. Anders krijg je naast een straal uit de spiegel ook direct een fontein in de kuip. Of je moet er terugslagkleppen tussen zetten, maar die zijn dan weer wat gevoelig voor vervuiling.
En, je loospijpen uit de kuip kun je ook verzamelen achter 1 gat in de spiegel, dat scheelt ook weer.

Antwoord
(29-05-2013, 14:06)Ferry schreef: ... Of je moet er terugslagkleppen tussen zetten, maar die zijn dan weer wat gevoelig voor vervuiling.
Is deze terugslagklep een suggestie, kost wel watConfused
(29-05-2013, 14:06)Ferry schreef: En, je loospijpen uit de kuip kun je ook verzamelen achter 1 gat in de spiegel, dat scheelt ook weer.
Gewoon alle gaten combinerenBig Grin[Afbeelding: Willem%20Barendsz2.jpg]

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Opzich denk ik dat deze best zal werken.
Echter blijft het probleem, dat er vuiligheid in de zitting komt. (zand, blaadjes etc).
Daardoor sluit deze wellicht niet helemaal correct, of erger: blijft deze klem zitten, en gaat hij niet meer open wanneer de kuip loost.
De goedkopere zijn veerbelast, nog gevoeliger voor vuil... Ik zou er niet zo snel voor kiezen.
Gewoon zorgen dat de positionering van de leidingen vanaf de kuip en bilgepomp goed in de loosrichting gericht staan, en dat de centrale pijp bijv. 3x zo dik is dan de leiding van de bilgepomp, die bouwt immers druk op.
Een keerklep, hoe mooi of duur dan ook, is altijd een kans op falen...

Antwoord
In het studentenhuis van mijn dochter hebben ze een Sanibroyeur-toilet dat met wat geweld het spoeling de afvoer in spuit. Omdat die spoeling nogal eens terugsloeg en in de wasbak en/of wasmachine afvoer omhoog kwam, tot het plafondConfused, zijn in de afvoer van de wasbak en de wasmachine terugslagkleppen geplaatst. Dat werkt alweer een aantal jaar zonder problemen.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Een combinatie van loosgaten en ontluchtigen zijn voor mij geen optie, heel mischien kan ik nog wat doen met de ontluchting van de gas bun maar ik ben bang dat ook deze al wat te hoogin de achter spiegel zit. Huh
Antwoord
(29-05-2013, 18:13)Pylk schreef: In het studentenhuis van mijn dochter hebben ze een Sanibroyeur-toilet dat met wat geweld het spoeling de afvoer in spuit. Omdat die spoeling nogal eens terugsloeg en in de wasbak en/of wasmachine afvoer omhoog kwam, tot het plafondConfused, zijn in de afvoer van de wasbak en de wasmachine terugslagkleppen geplaatst. Dat werkt alweer een aantal jaar zonder problemen.

Dat zijn afvoeren waar geregeld een behoorlijk volume doorheen gaat, en geen verontreiniging zoals blaadjes en dat soort troep in terecht komt.

Opzich kan het wel aan boord, als je ze maar regelmatig controleert. maar zou mijn keuze niet zijn.

Op de zalmschouw hadden we geen zelflozende kuip, maar een bilge pompje.
De uitlaat hiervan zat aan de zijkant, die dus onderwater kwam tijdens het zeilen.
Door vervuiling in de klep sloot deze niet meer echt geweldig af, en liep er altijd een klein beetje water terug, richting het pompje.
Niet zo erg, als het hoog genoeg kwam zorgde het vlottertje er wel weer voor dat het pompje aan ging.
Dit was een keerklepje van kunsstof, voor slang montage. Stelt dus niet zo veel voor.

Een veerbelaste keerklep zat in no-time vol met gras (wat je met je schoenen mee aan boord loopt) waardoor er geen water meer in of uit kon. (daarna hebben we die plastic uitvoering genomen)

In de "vuilwater wereld" wordt over het algemeen gebruik gemaakt van balkeerkleppen. Echter denk ik dat deze niet geschikt zijn voor plaatsing in een loospijp...

Antwoord
Wat heb ik het dan toch makkelijk met mijn simpele spuigaten. Wink
Antwoord
Tongue 
Jij hebt een schip, wij een bootjeBig Grin

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Jullie maken me niet blij. Maanden op de kant, een vermogen aan verbouwingskosten en dan krijg ik dus nu nachtmerries van een blubblub vollopende boot via m'n felbegeerde loospijpen Confused

Via de spiegel hebben wij ook overwogen, maar daar lag de dieseltank nogal prominent voor in de weg. Die ligt dwars in het schip op de grens van de kuip en het schot wat het achterdek ondersteunt en scheidt van de bilge. En om die dan weer te voorzien van een loospijpdoorvoer waar de diesel omheen klotst is ook zo wat
Antwoord
SorrySad maar een geluk bij een ongeluk: Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Je kunt voor de zekerheid rubberen stoppen kopen bijvoorbeeld bij de Brouwmarkt

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Zie je wel varen en destileren gaat niet zonder elkaar. Tongue

Ik heb overigens ook geen afsluiters in mijn loos pijpen en dat heeft tot op heden nooit echt problemen op geleverd, alleen als we voor mijn begrippen extreem scheef gaan komt er een beetje water in de kuip. Ik wil de loos pijpen eerder veranderen omdat ik de boot in de winter vaak in het water laat liggen en dus weinig controle heb op wat er door het ijs gebeurd in de pijpen Huh. Ik probeer dit probleem voor een deel op te vangen door een afgedichte rubber slang in de pijpen te steken zodat door uitzetting van het ijs de slang word ingedrukt en er zo voldoend ruimte ontstaat tijdens de dooi periodeDodgy. Maar een echt lekker gevoel geeft dit niet.
Antwoord
(31-05-2013, 9:42)hereditas schreef: Zie je wel varen en destileren gaat niet zonder elkaar. Tongue

Big GrinBig GrinBig GrinBig Grin
(31-05-2013, 9:42)hereditas schreef: Ik heb overigens ook geen afsluiters in mijn loos pijpen en dat heeft tot op heden nooit echt problemen op geleverd, alleen als we voor mijn begrippen extreem scheef gaan komt er een beetje water in de kuip. Ik wil de loos pijpen eerder veranderen omdat ik de boot in de winter vaak in het water laat liggen en dus weinig controle heb op wat er door het ijs gebeurd in de pijpen Huh. Ik probeer dit probleem voor een deel op te vangen door een afgedichte rubber slang in de pijpen te steken zodat door uitzetting van het ijs de slang word ingedrukt en er zo voldoend ruimte ontstaat tijdens de dooi periodeDodgy. Maar een echt lekker gevoel geeft dit niet.

Bij de manier van Bolster loopt het, voor zover ik het kan zien, onder de kuipvloer door in de machinekamer. Bij ons staat het water tijdens het varen op de motor altijd in de kuip als ik de afsluiters open heb, die doe ik dus maar dicht. Lastig als het regent.Sad
Jouw methode van de slang of riet in de loospijpen heb ik vaker gehoord. Ik heb de boot 's winters onder een tent als hij in de haven ligt en kan dus de afsluiters dichtzetten met wat antivries in de leiding.

Op het Zeilersforum beschrijf ik mijn pogingen om met een knietje of een soort van schelpje de kuip tijdens het varen leeg te zuigen, helaas werkte dan niet. Later maar eens iets beters verzinnen.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)