This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor stop trekkabel
Om de motor uit te zetten zit op het dashboard een knop die ik uit moet trekken. Dit is volgens mij een schakelkabel. Ik heb de kabel gevolgt en deze gaat naar een klein hendeltje op het motorblok (waarschijnlijk om de diesel toevoer te stoppen?). Probeem is dat ik deze kabel ontzettend hard moet aan trekken wil de motor afslaan. Een jaar geleden ging dat nog soepel, maar nu is dat geen pretje meer.

De lengte van de kabel is 5m. Is hier nog wat aan te doen? Of moet ik een nieuwe schakelkabel kopen. 

https://www.allesmarine.nl/nl/mercury-ka...quantity=1

Ik vind het nog best prijzig. Is dit wel een goede optie? Was benieuwd of er ook andere manieren zijn.  Zou het zelf liever electronisch zien geschakelt..met een drukknop. Maar weet niet of dat mogelijk is.

Alvast bedankt Smile
Antwoord
Je kan ook, met een paar blokjes, een 3 mm staaldraadje maken. Het maakt een kortsluiting op je brandstofpomp.
Aan het uiteinde een lusje persen en klaar.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Als de kabel verder nog in goede staat is dan zou je de kabel kunnen smeren met olie, wellicht gaat het bedienen dan weer soepel. (aannemende dat er geen knik of te krappe bocht in de kabel zit..)
Het smeren gaat gemakkelijk. De kabel demonteren en aan één kant dichtplakken. Hang de kabel dan verticaal op en 'giet' tussen de binnenkabel en de mantel smeerolie. Vol gieten. Het is even een gepruts en kost dus wat tijd maar het gaat vast lukken. Laat maar een week zo hangen voordat je de olie er weer uit laat lopen. Vaak lopen oude bedieningskabels dan weer gesmeerd.
Antwoord
Zolang het de motorstopkabel is vind ik reviseren niet zo’n probleem. Gewoon proberen.
Als die breekt kan je in het motorruim altijd nog direct op de motor stoppen.
Niet met de morsekabels doen (vooruit/achteruit en gas geven) dan heb je straks een botsing.

Huitema Zeeschouw 9m
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(20-02-2020, 17:31)Klaas de Jong schreef: Als de kabel verder nog in goede staat is dan zou je de kabel kunnen smeren met olie, wellicht gaat het bedienen dan weer soepel. (aannemende dat er geen knik of te krappe bocht in de kabel zit..)
Het smeren gaat gemakkelijk. De kabel demonteren en aan één kant dichtplakken. Hang de kabel dan verticaal op en 'giet' tussen de binnenkabel en de mantel smeerolie. Vol gieten. Het is even een gepruts en kost dus wat tijd maar het gaat vast lukken. Laat maar een week zo hangen voordat je de olie er weer uit laat lopen. Vaak lopen oude bedieningskabels dan weer gesmeerd.

Thanks! Dit ga ik proberen. Kan ik gewoon standaard kruipolie daar voor gebruiken?

De kabel is wel 5 meter lang...dus dat word in een boom klimmen  Big Grin
Antwoord
Dunne motorolie kan ook. Kruipolie gebruik ik feitelijk alleen om vastzittende moeren te 'lossen'. De twee uiteinden van de kabel naar boven ophangen voorkomt het moeten uitbouwen van het dak op je schuur... of met dit boze weer in een boom moeten klimmen. Succes!
Antwoord
Het risico van een stroeve stopkabel is dat op een dag je motor niet wil starten, omdat de stopkabel niet helemaal terug gekomen is.

Dat is mij een keer overkomen met 7 Bf voor de wind in een kanaal voor een brug die laat bedient werd. Alleen fok er op en met 120 ton (27 meter) en gaan met 8Kn op de brug af! Zonder fok evengoed nog 6Kn.
Dan kan ik verzekeren dat het een héél spannende minuten zijn. Ankeren was de enige optie, gauw kijken of er borden staan van zinkers of kabels en anker er in. Anker pakt, schip gaat rond en het vaarwater bijna te smal. Wel het roer in de schoeiing en de broodwagen gebroken door de krachten op het roer.

Sinds dien nooit meer een stopkabel en een extra veer op de stophandel van de brandstof pomp.

Antwoord
is een stophandel een alternatief voor een stopkabel?
Antwoord
In mijn visie niet dus.
Met stophendel bedoel ik dus het hendeltje op de brandstofpomp zelf.
Niet zo'n kwetsbare handremkabel.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)