This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vonken in boegschroef
    Ik heb afgelopen zomer een boegschroef van Kalkman laten plaatsen. Nu zijn er bij gebruik constant vonken in de motor te zien. Zie foto. Kan dat kwaad?
Antwoord
Gebruik je hem dan constant?
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat er koolborstels in zitten, Bij een nieuwe motor moeten die nog wat inslijten, dat kán gepaard gaan met vonken vonken.
De stuwkracht / vermogen is wel in orde?

Bij oudere elektromotoren kan overmatige vonken duiden op sluiting in de wikkelingen door vocht of verbranding van de wikkelingen. De stroom neemt dan sterk toe wat meer vonken veroorzaakt.

Ik zou niet je verf en oplosmiddelen bij de boegschroef bewaren!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(02-03-2020, 8:15)WADnWIND schreef: Gebruik je hem dan constant?
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat er koolborstels in zitten, Bij een nieuwe motor moeten die nog wat inslijten, dat kán gepaard gaan met vonken vonken.
De stuwkracht / vermogen is wel in orde?

Bij oudere elektromotoren kan overmatige vonken duiden op sluiting in de wikkelingen door vocht of verbranding van de wikkelingen. De stroom neemt dan sterk toe wat meer vonken veroorzaakt.

Ik zou niet je verf en oplosmiddelen bij de boegschroef bewaren!
Nee, ik gebruik hem niet constant. Maar gedurende de tijd dat de motor draait zijn er continu vonken te zien. In de ene draairichting veel meer dan de andere.

Over de stuwkracht (8,8kW 120kg) ben ik erg tevreden. Mijn 20m klipper maakt bij een voorwaartse snelheid van 5km/h nog een mooie bocht rond de molen van Delfshaven zonder het roer te gebruiken.

Ik had inderdaad al bedacht dat ik wat spullen uit de buurt moet houden.
Antwoord
je moet de stroom eens meten met een DC stroomtang, dan weet je of de motor goed is.

Antwoord
Wel raar dat er een verschil is per draairichting. Dat geeft voor mij aan dat er iets niet helemaal goed is. Een klein beetje vonken zie je altijd wel, daar lijkt dit niet op. Doet mij denken dat de koolborstels niet helemaal goed op het anker passen/ingesleten zijn. Zolang het blijft vonken wordt dat ook niet automatisch beter.

Heb je Kalkman al gevraagd? dat zou ik eerst doen voor dat je zelf gaat pionieren.
Antwoord
Verschil in vonken per draairichting is heel normaal. de kool borstels slijten nooit symmetrisch en zijn 1 kant op altijd iets anders.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)